ایران ضایعات

خام فروشی هدف اصلی همکاری چین و ایران

خام فروشی هدف اصلی همکاری چین و ایران

احمد دنیانور عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به تحریم های جدید علیه فولادسازان کشور اذعان داشت: صنعت فولاد کشور از سال 1384 به بعد مورد هجمه تحریم کشورهای آمریکایی قرار گرفته است. اما این تحریم ها جلوی افزایش تولید فولاد را نگرفت به طوریکه در آن سال ظرفیت تولید فولاد حدود 10 میلیون تن بوده و در حال حاضر این ظرفیت به 32 میلیون تن افزایش یافته است.

دنیانورافزود با شیوع ویروس کرونا تولید فولاد بسیاری از کشورها با مشکلات فراوانی رو به شد و تقاضای جهانی آن کاهش یافت. در این مدت ایران با توسعه صادرات خود به کشورهای همسایه توانست در شرایط بحران به تولید فولاد ادامه دهد و بخشی از کاهش تقاضای جهانی را جبران نماید.

دنیانور با اشاره به توافق اخیر ایران و چین افزود: توافق اخیر ایران و چین برای بخش معدن و فولاد هیچ سودی ندارد. وی افزود در حال حاضر کشور چین در پی کسب قدرت است. چین در برنامه های بلندمدت خود تا سال 2021 تولید 47 میلیون فولاد را پیش بینی کرده که برای نائل آمدن به این هدف باید به فکر تامین مواد اولیه خود باشند. لذا ایران فرصتی مناسب برای تامین ماده اولیه مورد نیاز کشور چین خواهد بود  و در صورت ورود کارگران چینی به معادن ایران بخش قابل توجهی از ظرفیت های معدنی خام فروشی خواهد شد. این مساله علاوه بر کم شدن خوراک بسیاری از صنایع پایین دستی، فرصت اشتغالزایی را نیز خواهد گرفت و همچون دهه های قبلی ایران را به کشوری وابسته تبدیل می کند. این پیش بینی برخلاف سیاست های در نظر گرفته است و چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 را نادیده می گیرد. به گفته دنیانور این کار تنها ایران را از مسیر رشد و خودکفایی دور می سازد.

وی در پایان افزود دولتمردان باید برای دستیابی به اهداف خود با بررسی همه جانبه در تمام ابعاد پای امضای قراردادهای همکاری بروند تا با دست خود زمبنه ساز نابودی صنایع مختلف را پی یزی نکنند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )