ایران ضایعات

دور زدن تحریم ها با ایجاد واحد بومی سازی

دورزدن تحریم ها باایجاد واحد بومی سازی

بنابر گفته ابوالفضل روغنی گلپایگانی بزرگترین چالش پیش روی بنگاه های اقتصادی "جهش ناگهانی نرخ ارز" و "تامین مواد اولیه" است.  وی با اعلام نتایج پایش کسب و کارها در بهار 99 افزود: شاخص پایش کسب و کارهای اقتصادی منفی است و این مساله خبر از وضعیت نابسامان کسب و کار در جامعه می دهد. به گفته روغنی در بررسی این پایش پارامترهای مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد که مهمترین آن ها نوسانات شدید نرخ دلار است. کمبود مواد اولیه مشکلی است که گریبان گیر بخش اقتصادی شده و بنابر گفته رئیس اتاق ایران با ادامه این روند صنعت تولید کشور با بحران جدی روبه رو خواهد شد.

روغنی گلپایگانی برای برون رفت از این اوضاع پیشنهاد کرد دولت از طریق روش های تامین مالی فاینانس، ریفاینانس و یوزانس با کشورهای همسایه می تواند مشکل را برطرف سازد.

به گفته روغنی گلپایگانی هم اکنون با ایجاد فرصت از شرایط حاکم بر جامعه می توان علاوه بر مرتفع کردن برخی مشکلات به خودکفایی رسید. وی افزود بسیاری از کارخانه های داخل توانایی ساخت بسیاری از قطعات فلزی را دارند که باید با تلاش و توجه بیشتر از سوی دولت جهت سرمایه گذاری در این طرح ها به آن نائل آمد.

وی به عنوان مثال از شرکت فولاد مبارکه که جز 8 شرکت تحریمی از سوی آمریکاست نام برد و عنوان کرد: این مجموعه پس از تحریم توانست با اقدامی هوشمندانه و با استفاده از مهندسی معکوس برخی از قطعاتی که قبلا وارد کرده بود را توسط متخصصان فنی خود بسازد و نیاز داخل را تامین نماید.

رئیس کمیسیون اتاق ایران  توجه به ایجاد یک واحد بومی سازی در هر کارخانه را یکی از اقداماتی دانست که در شرایط کنونی باید به آن توجه نمود. وی در این خصوص افزود یکی از مهمترین قطعات ساخته شده توسط واحد بومی سازی تولید سیلندرهای هیدرولیکی و پاورپک های هیدرولیکی بود که در شهر صنعتی اراک انجام شد. با اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، از ظرفیت های موجود داخل استفاده شد و زمینه اشتغال زایی برای متخصصین تازه نفس نیز فراهم گردید.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )