ایران ضایعات

عمده ترین دلیل کاهش التهاب بازار پلیمرها

عمده ترین دلیل کاهش التهاب بازار پلیمرها

سید سعید زمان زاده کارشناس بازار و عضو هیئت رئیسه انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به افزایش مصرف محصولات پلیمری و پلاستیکی در ایام محرم و در خصوص ارزیابی بازار فعلی پلیمرها اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون شاهد رشد افزایشی قیمت دلار در بازار بوده ایم. از طرفی می دانیم نرخ دلار بطور مستقیم بر قیمت کالاهای مصرفی از جمله پلیمرها و پلاستیک ها در ایران تاثیرگذار است. علیرغم رشد قیمت محصولات پلیمری در سال گذشته، امسال شاهد افزایش قیمت این مواد با شیب تندتری هستیم.

در شرایطی که قیمت محصولات پلیمری در حال افزایش است شاهد افزایش تقاضا و خرید مواد پلیمری در چند ماه اخیر هستیم. در حال حاضر ایران در شرایطی به سر می برد که مردم برای حفظ ارزش پول خود به بازارهای مختلفی هجوم آورده اند. علت معاملات زیاد در بازار مواد پلیمری نیز به دلیل افزایش خرید مردم و ورود سفته بازی به بازارهای کالایی است. این در شرایطی است که همه مواد اولیه خریداری شده به محصول نهایی تبدیل نشده و صرفا جنبه احتکار و سفته بازی را دارد. از طرفی وجود رکود در بازار خود دلیلی برای احتکار مواد پلیمری در بازار است. افزایش قیمت مواد پلیمری در بورس کالا و بازار آزاد در حالی است که تفاوت زیادی بین بهای جهانی پلیمرها در سال گذشته و امسال دیده نمی شود.

از آنجایی که قیمت محصولات پلیمری به قیمت فوب جهانی و ارز نیمایی بستگی دارد، افزایش قیمت ارز نیمایی از یک طرف و وجود بازار رقابتی جهت خرید محصولات پلیمری از طرف دیگر دو عاملی است که بر افزایش قیمت مواد پلیمری تاثیرگذار خواهد بود.

زمان زاده در خصوص افزایش مصرف مواد پلیمری در ماه محرم افزود: محرم امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت موارد بهداشتی شاهد کاهش مصرف ظروف پلاستیکی نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

به گفته زمان زاده در حال حاضر شاهد آرامش نسبی در بازار پلیمرها هستیم و عمده ترین دلیل آن مربوط به آزاد شدن سهمیه ها در ابتدای مرداد ماه می تواند باشد. بطور مثال در pvc به دلیل تفکیک گریدها و کنترل سهمیه ها بازار تا اندازه ای آرامش یافته است. علاوه بر این در ماه گذشته بدلیل اینکه عرضه pvc پنج بار در ماه رخ داد عرضه نسبت به تقاضا پیشی گرفت و شاهد کاهش قیمت ها بودیم اما مجدد در اواسط هفته رشد قیمت ها از سر گرفته شد. در حوزه پلی اتیلن گرید لوله نیز به دلیل کمبود تقاضا و عدم رشد بازار مصرف، نوسان قیمت زیادی مشاهده نشد.

همچنین برخی مواد پلیمری مواد اولیه مورد نیاز محصولات خاصی محسوب می شوند و نبود بازار مصرف بر کاهش قیمت آن ها تاثیرگذار می باشد. برخی از مواد پلیمری نیز نظیر پلی استایرن و pvc به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات مختلف قابل استفاده هستند و لذا شاهد بازار رقابتی در این دست از محصولات هستیم.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )