ایران ضایعات

ازشایعه تا واقعیت خروج محصولات فولادی ازبورس کالا

ازشایعه تا واقعیت خروج محصولات فولادی ازبورس کالا

عصر دیروز شایعه ای در خصوص خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا در بین فولادی ها غوغایی به پا کرد. برخی کارشناسان این خبر را شایعه ای دانسته و به آن اعتنا نکردند.  در این خصوص محسن خدابخش ناظر بورس اورق بهادار تهران عنوان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با خروج فولاد از بورس کالا به شدت مخالف است. اما همزمان با انتشار این خبر نماد بورس کالا از تابلوی بورس به حالت توقف درآمد. این در حالی است که خدابخش اظهار داشت از این موضوع بی خبر است.

 

پشت پرده چه خبر است؟

عصر دیروز جلسه ای با حضور ریاست جمهوری، سرپرست وزارت صمت، معاونین وزیر و فولادی های بزرگ درخصوص بررسی قیمت محصولات فولادی برگزار شد. در این جلسه ضعف اختیارات اصلی ترین دلیل رشد قیمت محصولات فولادی شمرده شد و عملکرد وزارت صمت مورد انتقاد قرار گرفت. مدتی است وزارت صمت با ابطال معاملات بورس کالا و قیمت گذاری براساس نرخ بازار و قیمت های صادراتی سعی در حل مشکل بازار فولاد داشته است. اما این قبیل امورات به غیر از افزایش دوباره رشد محصولات فولادی نتیجه ای در پی نداشت. رئیس جمهور در سخنرانی اخیر خود بیان کردند"بورس کالا باید تقویت شود و با شفافیت عرضه و تقاضا و خارج کردن عملیات سفته بازانه، قیمت کالاهای تولیدی کشور را به سطح منطقی برساند."

از طرفی به گزارش برخی منابع آگاه رئیس جمهور هیچگونه دستوری در خصوص خروج فولاد از بورس کالا نداده است. بلکه بر افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و کاهش قیمت تاکید می ورزد.

بنابراین به نظر می رسد خبر خروج محصولات فولادی از بورس کالا فرصتی برای فولادسازها جهت افزایش عرضه محصولات خود در بورس کالاست.

 

خروج محصولات فولادی از بورس کالا مصلحت نیست

محمد آزاد رئیس سابق اتحادیه آهن پیرامون موضوع خروج فولاد از بورس کالا اذعان داشت: بهتر است به جای خروج از بورس کالا به دنبال اصلاح نحوه قیمت گذاری و ساختار معاملات باشیم.

وی افزود: چرا در شرایطی که تمام محصولات فولادی در داخل تولید می شود قیمت گذاری باید وابسته به نرخ جهانی باشد؟!

آزاد اشاره کرد بورس کالا بهترین بستر برای انجام معاملات فولادی است . با خروج فولاد از بورس کالا  نظارت بر تولیدکنندگان کمتر شده و جنس با کیفیت پایین تری دست مصرف کننده می رسد. وی در پایان پیشنهاد داد باید با تشکیل کارگروهی مختص به قیمت گذاری در بازار فولاد به جای پاک کردن صورت مساله به فکر حل آن باشیم تا قیمت گذاری فولاد براساس واقعیت های بازار صورت پذیرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )