ایران ضایعات

ارزیابی زیست‌محیطی فولاد و سازه‌های‌ فولادی

ارزیابی زیست‌محیطی فولاد و سازه‌های‌ فولادی

ارزیابی زیست‌محیطی فولاد و سازه‌های‌ فولادی : چرایی ارزیابی زیست ‌محیطی فعالیت‌های صنعتی تامین بازدهی نهاده نیروی ‌کار را به عنوان هدف ،خود دارند. این همان اصلی است که اولین کشاورزان جهان در شروع به کشت زمین‌ و‌ پرورش چارپایان اهلی انجام دادند. صد مشت بذر‌گیاه در‌هنگام برداشت می‌تواند 50000 برابر محصول بدهد. این بینش، روش‌ زندگی بشر را عوض کرد و تلاش‌ها برای بهبود استاندارد‌زندگی به تدریج پایه‌هائی را برای جامعه‌ای که امروز می‌‎شناسیم، بر‌قرار کردند. در مراحل اولیه صنعتی‌شدن افراد اندکی پرسش‌هائی را در مورد چگونگی تاثیر عملیات‌ صنعتی بر محیط‌زیست مطرح می‌کردند. درست مانند زمانی که کشاورزی توسعه داده می‌شد، بازده نیروی‌کار چیزی بود که ذهن افراد را مشغول کرد.  اما اکنون تصویر تغییر کرده و در سراسر جهان این شناخت وجود دارد که اقداماتی برای ایجاد توسعه‌پایدار بلند‌مدت مورد نیاز است. مسائل زیست‌محیطی اهمیتی بیشتر از همیشه برای توسعه صنعتی و اجتماعی کسب می‌کنند. 

اثرات زیست محیطی صنعت فولاد

تولید فولاد تأثیرات زیادی بر محیط زیست از جمله انتشارات به هوا (CO ، SOx ، NOx ، PM2) ، آلاینده های فاضلاب ، پسماندهای خطرناک و مواد زائد جامد دارد. عمده اثرات زیست محیطی کارخانه های تولید فولاد یکپارچه مربوط به کک سازی و ساخت آهن است.
تقریباً تمام انتشارات گازهای گلخانه ای مرتبط با تولید فولاد از انتشار دی اکسید کربن مربوط به مصرف انرژی است. تولید کک یکی از منابع اصلی آلودگی تولید فولاد است. انتشارات هوا مانند گاز کک ، نفتالین ، ترکیبات آمونیوم ، روغن سبک خام ، گوگرد و گرد و غبار کک از کوره های کک آزاد می شود.
با این وجود این عملکرد با هزینه زیست محیطی بالایی همراه است. صنعت آهن و فولاد یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی صنعتی در جهان و یکی از بزرگترین گسیل کننده های CO2 در جهان است. طبق اعلام انجمن جهانی فولاد ، تولید فولاد حدود 6.6 درصد از انتشار CO2 انسانی در جهان را تشکیل می دهد.

کاهش اثرات زیست محیطی تولید فولاد

از سال 1970، صنعت‌فولاد در کشورهای اسکاندیناوی به طور موثری بر روی مسائل مختلف زیست‌محیطی کار کرده است. صنعت‌فولاد سوئد از قبل در بازار‌ جهانی در چند حیطه محصولات‌ فولادی از موقعیتی‌قوی برخوردار بوده است. با استفاده درست، فولاد‌سوئد دارای قابلیت بسیار زیادی برای قادر ساختن مشتریان خود به ساخت سازه‌های کارآمدتر با فولادهای‌ جدیدی که اثرات زیست‌محیطی در تمام طول عمر محصولات مربوطه را کاهش می‌دهد می‌باشد. 

ارزیابی چرخه زندگی منعکس کننده جریان کلی مواد و انرژی یک محصول و همچنین آلاینده های آن در هوا، زمین و آب است، همگی آنها دیدگاه چرخه زندگی را تشکیل می دهند مورد مشترک در ارزیابی‌های چرخه‌زندگی این است که، برای هر مرحله از چرخه‌زندگی محصول، تصمیمی در مورد استفاده از منابع‌طبیعی و انتشار آلاینده‌ها در زمین، آب و هوا گرفته می‌شود. مواد‌معینی قابل بازیافت نیستند اما برای مثال، به عنوان ذخیره خوراک انرژی برای مقاصد گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایر مواد قبل از اینکه خواص آنها تغییر کند یا چنان تباه شوند که واقعا به ضایعات تبدیل گردند چند بار قابل بازیافت هستند.

فولاد در محصولات ویژگی منحصر‌به‌فردی دارد: به صورت ضایعات آهن می‌تواند بازیافت شود، بارها، به عنوان ماده‌ خام برای فولاد تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق بازیافت ضایعات مقیاس‌ صنعتی، می‌توان گفت که فولاد ماده بی نهایت بازیافت‌پذیری است.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )