ایران ضایعات

روند رو به افزایش بازار کامپوزیت های چوب پلاستیک

روند رو به افزایش بازار کامپوزیت های چوب پلاستیک

روند رو به افزایش بازار کامپوزیت های چوب پلاستیک :
کامپوزیت های پلاستیک چوب ، مواد غیر ساختاری ساخته شده از بقایای چوب و پلاستیک بازیافتی هستند بر اساس جدیدترین گزارش های ارائه شده توسط GVR ، انتظار می رود بازار جهانی کامپوزیت های چوب پلاستیک تا سال 2024 به 9.77 میلیارد دلار آمریکا برسد. در حقیقت روند افزایشی تقاضا برای استفاده از کامپوزیت های چوب پلاستیک در صنعت ساختمان سازی و بخش هایی چون عرشه سازی، حصارکشی، ریخته گری و کناره بری، به طور حتم محرک اصلی این رشد در بازار است. همچنین، مقاومت مکانیکی بالا، ظرفیت نگهداری پیچ و میخ و کاهش وزن ارائه شده توسط این محصولات، تقاضا را طی هشت سال بعد به سمت صنعت ساخت و ساز سوق خواهد داد.

مواد تشکیل دهنده کامپوزیت چوب پلاستیک

در کامپوزیت های چوب پلاستیک ، چوب از نظر جرم 30٪ -65٪ از محصول را تشکیل می دهد. چوب ها اغلب از خاک اره ، الیاف تفاله و مواد دیگر مانند بامبو و کاه بازیافت یا بازیابی می شوند ، چوب ها باید تا رطوبت 0/5 درصد خشک شده و سریعاً مورد استفاده قرار گیرند تا اینکه رطوبت را دوباره جذب کنند. همچنین باید در اندازه های بسیار کوچک آسیاب شوند تا با پلاستیکی که بازیافت شده و یا بکر است مخلوط شود تا خمیری تولید شود. با توجه به مصرف نهایی مواد افزودنی شیمیایی مختلفی ممکن است به مواد اضافه شود. سپس مواد قالب گیری شده یا اکسترود می شوند تا اشکال هسته ای جامد یا توخالی را برای محصولات خاص ایجاد کنند. 
کامپوزیت های چوب پلاستیک بر پایه پلی اتیلن بیش از 55 درصد سهم بازار این صنعت را در دست دارد. پایداری و ساختار فوق العاده زنجیره های مولکولی ارائه شده توسط پلی اتیلن، فاکتوری کلیدی برای تقاضای این محصول است.

کاربرد کامپوزیت چوب پلاستیک

افزایش توجه خودرو سازان به ساخت بخش های مختلف خودرو از مواد زيست تخریب پذير و قابل بازیافت ، راه های جدیدی را برای استفاده از این ماده در طول هشت سال آینده باز می کند.
کامپوزیت های پلاستیکی چوب می توانند به هر شکل و اندازه ای تولید شوند ، می توانند هسته توخالی یا جامد باشند و می توانند منحنی ها یا اشکال پیچیده را دربر گیرند. در آمریکای شمالی معمولاً از آنها در فضای باز به عنوان عرشه و نرده مسکونی استفاده می شود ، در حالی که در اروپا از آنها به عنوان قطعات خودرو استفاده می شود.
از کاربردهای این محصولات می توان به استفاده در پانل درب، کوسن صندلی، تودوزی کابین، پشتی و داشبورد اشاره کرد.  رایج ترین گونه های استفاده شده برای تولیدات تجاری کامپوزیت های چوب پلاستیک می توان به افرا، بلوط و کاج اشاره کرد. هزینه محصول و در دسترس بودن منطقه ای ماده اولیه، از عوامل کلیدی برای تولیدکنندگان کامپوزیت های چوب پلاستیک طی این دوره پیش بینی شده است. استفاده از کامپوزیت های چوب پلاستیک در تولید محصولات گوناگون دیگر مثل ابزارآلات موسیقی، زیره کفش، اسباب بازی و قفسه می تواند اثر مثبتی بر رشد این بازار داشته باشد. همچنین، انتظار می رود که رشد تقاضا برای پلاستیک های زیستی در کاربردهای ویژه ای مانند لوازم برقی خانگی و محافظ لبه برای بسته بندی، تقاضا را طی دوره مورد نظر افزایش دهد. بنابر آمارها آمریکای شمالی با بیش از 45 درصد حجم جهانی، بزرگترین بخش مربوط به بازار کامپوزیت های چوب پلاستیک در سال 2015 را در دست داشت. روند رو به رشد بخش ساختمانی در این منطقه به علت افزایش سرمایه گذاری در پروژه های زیرسازی جدید و نیز، گسترش فعالیت های بازسازی ساختمانی - مسکونی و تجاری - در این منطقه انتظار می رود که اثر مثبتی بر رشد بیشتر این بازار داشته باشد.

نگاه بازار جهانی به کامپوزیت های چوب پلاستیک 

تقاضای اروپا برای کامپوزیت های چوب پلاستیک در کاربردهای مختلف خودرو 65 میلیون دلار آمریکا در سال 2015 ارزش گذاری شد. صنعت خودرو مهمترین بخش در اروپا است و مسئولیت چهار درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) اروپا را بر عهده دارد. کشور آلمان در سال 2015 ، 40 درصد از کل بازار را در زمینه تولید ماشین در دست داشت. با پذیرش تکنولوژی های جدید، افزایش استفاده از تولیدات زیست پایه و سرمایه گذاری های بالا در حوزه تحقیق و توسعه انتظار می رود که راه های جدیدی برای بازار این محصول باز شود. از مؤلفه های اصلی این صنعت می توان به مسأله بازیافت و توجه به مسائل زیست محیطی اشاره کرد. در آخرین کنگره ای که در زمینه کامپوزیت های چوب پلاستیک در کولوگن برگزار شده بود، بحث و گفت و گو پیرامون دامنه گسترده ای از بیوکامپوزیت ها توسط سخنرانان مشهوری از صنعت و واحدهای تحقیق و توسعه انجام شد. اگرچه، بزرگترین بازارها برای کامپوزیت های چوب پلاستیک و کامپوزیت های الیاف طبیعی ، امروزه در دست دو صنعت خودرو و ساخت و ساز قرار دارد، اما این مواد می توانند پتانسیل های جایگزین بزرگی در پلاستیک ها و کامپوزیت ها، ورای این کاربردهای "سنتی" داشته باشند. به این ترتیب تمامی تولیدکنندگان و محققان نیازمند کسب اطلاعاتی ارزشمند در خصوص مواد اولیه زیست پایه، فرآیندها، خواص، دستورالعمل ها و زمینه های کاربردی آن هستند تا بتوانند از آنها در تولیدات محصولات جدیدتر، کاربردی تر و قابل بازیافت استفاده کنند. در پایان ذکر این نکته ضروری است که توجه بیش از پیش به مسأله بازیافت از سوی مردم، نهادهای بین المللی و طرفداران محیط زیست موجب شده تا این صنعت بیشتر از گذشته رشد کرده و مورد توجه واقع شود. به این ترتیب در آینده شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این صنعت در تمامی نقاط جهان خواهیم بود.

مترجم : سید زهرا شریفی

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )