ایران ضایعات

قراضه خرد شده شردر چيست؟

قراضه خرد شده شردر چيست؟  مزایای ضایعات شرد شده

قراضه خرد شده شردر ( شریدر ) چيست؟ امروزه كاهش زمان توليد در فرآيند فولاد سازى به دليل افزايش ميزان توليد و بهره ورى (yield) مورد توجه بيشتر شركت هاى بزرگ فولادسازى مى باشد.کارخانه های فولادی می توانند فواصل بارگیری را بهینه کرده و با استفاده از قراضه خرد شده ضمن کاهش مصرف انرژی ، زمان ضربه زدن را کاهش دهند.اساساً استفاده از قراضه خرد شده در تولید فولاد بسیار سودمند است. با این حال ، بسیاری از کارخانه های فولاد هنوز به طور کامل از این مزایا استفاده نمی کنند. در حقیقت ، قراضه های خرد شده تا حدودی شهرت ضعیفی پیدا کرده است به عنوان مثال یکی از دلایل: افزایش مداوم محتوای مس در قراضه خرد شده طی 30 سال گذشته است. ولی همچنان مصرف انواع قراضه در كوره هاى ذوب و تبديل آن به مواد قابل مصرف يكى از پرحجم ترين چرخه هاى صنعتى است كه ساليانه صدها ميليون تن در اين سيكل ، گردش دارد. آماده سازى انواع قراضه براى مصرف در كوره هاى مختلف با هدف كاهش مصرف انرژى و آلايندگى محيط زيست، كوتاه كردن زمان شارژ و همچنين زمان ذوب، كاهش آسيب رسانى به نسوز هاى كوره، زدودن انواع ناخالصى هاى همراه قراضه، افزايش دانسيته قراضه و همگن كردن آن امرى است ضرورى و به همين منظور در فولادسازى ها روش هاى مختلفى به كار مى رود از جمله : فشرده سازى و پرس كردن، برش كارى بوسيله هوا و گاز، برشكارى بوسيله گيوتين و قيچى، و روش تماما مكانيزاسيون به وسيله دستگاه شردر.
با توجه به اينكه روش هاى سنتى فرآورى قراضه مورد شناخت فولادسازى ها مى باشد، در اين مجال كوتاه به تفاوت هاى قراضه خرد شده (shredded) با روش هاى سنتى مى پردازيم.
تفاوت هاى قراضه خرد شده، نسبت به روش هاى قديمى و سنتى، شامل موارد زير است:

1- جداسازى قراضه قبل از ورود به دستگاه به دليل الزامات (BOM) سازنده كارخانه و حصول الزمات مشترى به طور كامل و دقيق انجام مى گردد در حاليكه در قراضه فرآورى شده به روش سنتى نه تنها اين جداسازى كامل انجام نمى شود بلكه امكان تهيه بر مبناى الزامات مشترى نيز امكان پذير نمى باشد.
2- در قراضه خرد شده جداسازى كامل خاك ، رنگ و ناخالصى انجام مى گردد، به گونه اى كه منجر به كاهش شديد آلايندگى محيط زيست و افزايش بازده (yield) مى گردد.
3- جداسازى فلزات رنگى و مواد غير فلزى كاملا در روش قراضه خرد شده امكانپذير است.
4- در روش مكانيزاسون فرآورى قراضه با دستگاه شریدر (shredder plant) به دليل ضربات متعدد چكش هاى دستگاه و خرد شدن در تكه هاى كوچک و يكنواخت دانسيته (چگالى ) قراضه بالا مى رود


5- هزينه هاى حمل در قراضه خردشده به دليل همگن بودن و چگالى بالا به طور چشمگيرى كاهش مى يابد.
6- در روش سنتى به دليل دخالت مستقيم  نيروى انسانى در فرآيند جداسازى ، خطرات جانى در پى خواهد داشت در حاليكه در روش (shredder) به دليل اينكه صد در صد مكانيزه انجام مى گردد ، هيچگونه خطرات نيروى انسانى ندارد.
7- در روش قراضه شرد شده به دليل اينكه مواد منفجره كاملا از قراضه تفكيك مى شود ، احتمال انفجار وجود ندارد.
8- به دليل اينكه قراضه خرد شده داراى لبه هاى برنده نمى باشد در نتيجه طول عمر نسوز كوره بالا مى رود.
9- نه تنها زمان شارژ كوره بلكه زمان ذوب نيز به طور چشمگيرى كاهش مى يابد.
10- به دليل دانسيته بالا و همگن بودن قراضه خرد شده در نتيجه در محل فولاد ساز فضاى بسيار كمترى را اشغال مى كند.
11- دستگاه شردر به دليل داشتن فيلتر هاى مخصوص جهت جذب گرد و غبار ، باعث حفظ و نگهدارى محيط زيست مى گردد.
12- کاهش مصرف "مواد مصرفی" مانند الکترودها ، مواد نسوز و اکسید کلسیم است.

استفاده از قراضه شرد شده با توجه به چگالى(دانسيته) بالاى آن، خلوص بالاتر، ايمنى بيشتر، ذوب شدن سريعتر، كرايه حمل با صرفه تر، كاهش زمان توليد و افزايش بهره ورى در نتيجه ، كيفيت و راندمان توليد را در پى خواهد داشت.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۶ تیر ۹۸
    سعید مختارزاده :
    باسلام از شما سوال دارم اینه که بادستگاه شریدر میتوان نایلون وپت وسبد اسیاب کرد و فرق بین اسیاب شمشیری وچکشی وشریدر در چیست لطفا راهنمای کامل بفرمائید ممنون می شوم و کمال استفاده راخواهم برد .باتشکر از کارشناسان حرفه ای شما . ممنون وسپاس گزارم
    مرتضی یوسف زاده در پاسخ میگه :
    اره میشه ولی فرقش مثل این میمونه که شما باتریلی بار وانت رو حمل کنی
    پاسخ