ایران ضایعات

آلياژهاى آلومينيوم

انواع آلیاژهای آلومینیوم در صنعت

آلياژهاى آلومينيم : آلومينيم خالص خواص مكانيكى ضعيفى دارد و جز در موارد خاص، كمتر بصورت خالص استفاده مى شود. از طرف ديگر آلومينيم مى تواند با عناصرى نظير مس ، منيزيم ، سيليسيم، روى ، منگنز ، كروم ، قلع، تيتانيم، ليتيم و كلسيم آلياژهاى متعددى ايجاد نمايدكه هر يک كاربرد و خواص ويژه اى دارند.

 آلومينیم خالص تجاری

آلومينيم خالص تجارى كه معمولا بيش از 99 درصد درجه خلوص دارد، مصارف كاربردى كمى داشته و عموما در صنايع الكتريكى، نظير الكتروموتور، کنداكتور، اتصال كابل و... به کار مى رود.
آلومينيم خالص تجارتى خواص ريخته گرى نامناسبى دارد و عملا از نظرسياليت و انقباض مشكلاتى را ايجاد مى كند. در بسيارى موارد با افزودن تا0.5 درصد سيليسيم خواص ريخته گرى اين فلز بهبود می یابد. قطعات ریخته شده آلومينيم خالص درقالب هاى ماسه اى و فلزى از نرمى زياد و انعطاف پذیری بالا برخوردار هستند. در حالیکه استحکام و سختی آنها پایین است.

 آلومینیم - مس

افزودن مس به آلومینیم استحکام آلومینیم را بالا می برد. آلياژهاى آلومينيم با 8 تا 12 درصد مس در قديم استفاده زيادی داشتند اما پس از کشف آلياژهاى با 4.5 درصد مس و امكان عمليات حرارتى آن ها به دليل مشكلات ريخته گرى آلياژهاى آلومينيم و مس، استفاده ازآلياژهاى 8 تا 12 درصد مس كاهش یافت. آلياژهاى آلومينيم-مس عموما داراى دامنه انجماد وسيع می باشند در نتیجه انقباضات پراكنده درآنها زياد است. به همین علت کاربرد مبرد در کاهش انقباضات ضروری است. همچنین جذب گاز اين آلياژها نسبتا زياد است و گاززدایى با كلر و ازت لازم است. از اين رو وجود مس باعث افزايش مقاومت و سختى آلياژ و كاهش انعطاف پذيرى آن میگردد. همچنین سیالیت آلیاژ را به مقدار کمی کاهش می دهد. 
براى افزايش سياليت وقابليت ريخته گرى آلومينيم، افزودن مقدارى سيليسيم مى تواند خواص ريخته گرى را به مقدار زیادی افزايش دهد. آلياژهاى آلومينيم-مس دارای خواص ماشين کارى خوبی هستند. اين آلياژها بعد از عمليات حرارتى كامل، سختى و استحکام بالایى دارند و در ساخت قطعات کشتی، هواپیما، اتصالات موتور، پيستون و... استفاده می شوند. به دليل مقاومت به خوردگى پايين اين آلياژها نمى توان از آنها برای تولید پمپ، شير و يا قطعات مقاوم به خوردگى استفاده کرد.

آلومينيم - سيليسيم

مهمترین آلیاژهای آلومینیم آلیاژهای آلومینیم و سیلیسیم هستند که به سیلومین معروفند و از آلیاژهای مخصوص ریخته گری به شمار می آیند. اين آلياژها، در مقياس صنعتى معمولا از 5 تا 12 درصد سيليسيم تشكيل مى شوند. آلياژهاى اين دسته از مشخصات ريخته گرى بسیار مطلوب برخوردار هستند. سياليت بسيار زياد اين آلياژها بهترين و مناسبترين شرايط براى ريخته گری را ايجاد مى كند و همین امركاربرد اين آلياژها را در ريختن قطعات نازك تسهيل مى نمايد. 
برای تولید این آلیاژها، ابتدا آلومینیم را ذوب می کنند، سپس آمیژان (آلیاژ سازها) با تركيب 13 يا 22 درصد سيليسيم به مذاب می افزایند. این آلیاژها حداکثر 14 درصد سیلیسیم دارند. از این آلیاژها برای ریخته گری در ماسه و قالب های فلزی استفاده می شود. آلیاژ با 11.6 درصد سیلیسیم از نظر خواص ریخته گری بسیار مطلوب است. بنابراین قطعات پیچیده را با این آلیاژ می توان ریخته گری کرد. برای بهبود خواص معمولا به آن ها 0.01 درصد سدیم اضافه می شود. قطعات صنعتی نظیر سرسیلندر اتومبیل،گیربکس اتومبیل، و پروانه های پمپ با دقت ابعادی زیاد از جنس آلیاژهای ریختگی آلومینیم تهیه می شوند.

آلومینيم - سيليسيم - مس

این آلياژهاى از مهمترين آلياژهاى آلومينيم محسوب مى شوند از نظركميت مقدارسيليسيم و يا مس به دو گروه تقسيم مى شوند. گروه اول آلياژهایی كه حاوى تا حدود 10 درصد مس هستند و مقدارسيليسيم آن ها از 2 تا 3 درصد تجاوز نمى كند و در گروه دوم آلياژهایى كه شامل تا 5 درصد سيليسيم مى باشند و مقدار مس آنها از سيليسيم كمتر است.
در هر دو حالت اثرات عملى عنصرسوم بخوبى مشهود است، سيليسيم باعث بهبود خواص ريخته گری آلياژهاى حاوى مس مى شود در حاليکه مس استحكام آلياژهاى آلومينيم-سيليسيم را افزايش مى دهد. اين آلياژها در کاربردهایی كه مقاومت به خوردگى شيميایى زياد نياز نمي باشد استفاده می شوند. اگزوز و سيلندر از اين آلياژ ساخته مى شوند.

آلومینيم - منيزیم

اين آلياژها در سال هاى اخير به دلیل شرایط ویژه ریخته گری، بيشتر مورد توجه قرار گرفته اند و نیز مقاومت به خوردگی و استحکام زيادی دارد. آلياژهاى آلومینیم كه مقدار منيزيم آنها از 5 درصد بيشتر است از نظر ريخته گرى و كنترل مذاب اشكالات بيشترى دارند. واكنش هاى منيزيم با اكسيژن هوا در جريان ذوب و يا با رطوبت قالب در جريان بارريزى و انجماد از مسائل عمده اى است كه آلياژهاى آلومینیم - منیزیم دارند. بنابراین در هنگام ریخته گری این آلیاژها باید تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شود.
آلياژهاى آلومينيم- منيزيم نسبتا سبک بوده و ازمقاومت عالى در برابر خوردگى برخوردار هستند. موارد مصرف اين آلياژها متعدد و در كشتى سازى، زيردريایى، هواپيماسازى و ابزار معدن بکار مى روند، علاوه بر آن در مصارف ساختمانى نيز از اين آلياژها استفاده مى شود. سيليسيم در حالي كه خواص ريخته گرى این آلياژ را افزايش مى دهد با تشكيل فاز شكننده Mg2Si سختى و شكنندگى آلياژ را نيز زياد مى كند. مس در اين آلیاژ جزء عناصر نامطلوب می باشد و باید کنترل گردد زيرا خواص کششی قطعه را شديداً کاهش می دهد. مس و روى مقاومت به خوردگى را كه از مهمترين خواص این آلياژها محسوب مى شود كاهش داده و از اين رو مقدار آنها محدود مى باشد، در حاليكه وجود مس مى تواند خواص مكانيکى آلياژ را نيز افزايش دهد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )