ایران ضایعات

چه زمانی نرخ دلار متعادل می شود؟

چه زمانی نرخ دلار متعادل می شود؟

ایرج ندیمی نماینده اسبق کمیسیون اقتصادی در خصوص روند نرخ ارز در بازار عنوان کرد: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت نهایی ارز در بازار هستند. برای کنترل بازار باید ارز به بازار تزریق شود که این مساله در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. 

کنترل میزان تقاضا یکی از فاکتورهای موثر در کنترل قیمت ارز است. به طور مثال با جلوگیری از خروج ارز از طریق واردات می توان قیمت ارز را مدیریت نمود.

از طرف دیگر قیمت طلا بر قیمت ارز در بازار تاثیر گذار است. از طرف دیگر پایین آمدن ارزش پول ملی نیز می تواند در افزایش قیمت دلار موثر باشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: زمانی که ارزش پول پایین می آید, کاهش سود سپرده های بانکی خودکشی است. بنابراین همه سیاست های مربوط به بازار پول و سرمایه, مناسبات خارجی, رونق و رکود و مدیریت تقاضا در کاهش قیمت ارز تاثیر به سزایی دارد.

ندیمی بیان کرد: با توجه به آنکه ارز یک کالای سرمایه ای محسوب می شود, نمی توان دقیق گفت که قیمت آن در چه تاریخی به تعادل خواهد رسید زیرا تاکنون  ارزش پول مدیریت نشده است.

 

نقش بانک در بازار ارز

به گفته دبیر کمیسیون حقوقی، بانک ها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در بازار ارز مشغول فعالیت هستند. وی افزود فعالیت غیرمستقیم بانک ها به این صورت است که برخی از بانک ها از طریق صرافی های زیرمجموعه خود به نقل و انتقال ارز مشغولند.

در شرایط عادی صرافی های وابسته به بانک باید مانند دیگر صرافی ها در بازار ارز حضور داشته باشند و کسب درآمد کنند. اما در شرایط فعلی لازم است بانک ها با صرافی های زیر مجموعه خود با نظارت بیشتری کنترل کنند تا عملکرد آن ها به التهاب بازار ارز کمک نکند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )