ایران ضایعات

بازیافت باتری های سربی-اسیدی

بازیافت باتری های سربی - اسیدی

مقدمه

سرب به رغم کاربرد فراوان در صنعت،  مخاطرات زیست محیطی بسیاری را هم به دنبال دارد. در همین راستا، تولید آن از طریق بازیافت باتری های سربی اسیدی اهمیت فوق العاده ای در سراسر دنیا پیدا کرده است. به طوری که شصت درصد از تولیدات سرب در جهان از طریق معادن و چهل درصد باقی مانده از طریق بازیافت باتری های سربی – اسیدی تأمین می گردد. البته در ایران، بازیافت باتری های فرسوده سربی - اسیدی به شیوه سنتی انجام می شود.

مکانیسم باتری های سربی، اسیدی

در باتری های سربی، اسیدی که وظیفه تامین انرژی الکتریکی برای سیستم های خارجی را بر عهده دارند، چند واکنش شیمیایی به صورت همزمان انجام می شود. به مرور زمان، باتری ها تخلیه و میزان غلظت سولفوریک اسید آنها و همچنین سرعت واکنش ها کم می شود. عملیات تخلیه و شارژ باتری های سربی، اسیدی به مراتب صورت می گیرد و طی این مراحل صفحات باتری ها که از اکسید سرب ساخته شده اند توسط سولفات سرب آلوده و به مرور عمر مفید آنها را به پایان می رساند. لایه هایی از سرب فلزي، سولفات سرب، اکسيد سرب و در کف باتري ها رسوب کرده و دیگر اجازه شارژ شدن را به آنها نمی دهد و باتری ها فرسوده می شوند.

مهم ترین دغدغه برای بازیافت باتری های سربی – اسیدی

همان طور که اشاره شد، باتری های سربی – اسیدی، معضلات زیست محیطی متعددی را به همراه دارند. بنابراین بازیافت آنها باید تابع اولویت های مشخصی باشد. به عبارتی هم جمع آوری این دسته از ضایعات و هم حمل و نقل و بازیافت آنها باید به نحوی باشد که خطرات آنها را به حداقل ممکن برساند. شایان ذکر است که باتری های سربی، اسیدی با اتمام عمر مفیدشان به عنوان پسماند ویژه تلقی می شوند.

آیا بازیافت باتری های سربی، اسیدی توجیه اقتصادی دارد؟

 با توجه به اینکه ضایعات باتری های سربی، اسیدی، علاوه بر سرب، شامل فلزات دیگری همچون قلع، آرسنیک و آنتیموان نیز هستند، از طرفی پلی پروپیلن موجود در بدنه آنها نیز قابلیت بازیافت دارد. در نتیجه صرفه اقتصادی آنها تایید می شود. هر چند که مجدداً بر رعایت اصول بهداشتی و استانداردهای لازم برای بازیافت آنها تأکید می شود.

روش های بازیافت باتری های سربی، اسیدی

به موازات پیشرفت تکنولوژی روش های مختلفی برای بازیافت باتری های سربی، اسیدی ابداع شده که مشکلات ناشی از آن را نیز کاهش داده است. سرب به دست آمده از بازیافت باتری های فرسوده شامل عناصری همچون سرب خالص، آنتيموان، اکسيد سرب، ترکیبات مسی، آهنی، سولفاتي و کلسيمي است و درصد خلوصی بین نود و دو تا نود و پنج درصد دارد. البته در برخی روش ها سربی با خلوص 99/99 درصد نیز به دست می آید.

به طور کلی بازیافت باتری های سربی، اسیدی شامل سه مرحله می باشد. شکستن باتری ها در مرحله اول صورت می گیرد. پس از آن سرب موجود در آنها احیا می گردد. در نهایت سرب به دست آمده، تصفیه می شود. در شیوه های جدید بازیافت، باتری های ضایعاتی را به کمک تجهیزات ویژه می شکنند تا تماس افراد با آنها کم شود. فرآیند انتقال و هدایت آنها به سمت آسیاب یا شیدر در کارخانه های بازیافت توسط نوار نقاله انجام می شود.

پس از خرد شدن، بر اساس معیار هایی از جمله چگالی به سه دسته تقسیم می گردند. دسته اول شامل قطعات کم چگالی تر و سبک تر یعنی پلاستیک ها است. دسته دوم اکسید سرب و سولفات را در بر می گیرد. سومین دسته هم صفحات سربی و اتصال دهنده ها را شامل می شود. اگر  نتوان باتری های فرسوده را به روش مکانیکی شکست، آنها را سوراخ و الکترولیت موجود در آنها را تخلیه می کنند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۱ مهر ۰۰
    منصور برزگر :
    ممنون بابت اطلاع رسانی
    پاسخ
  • ۱۲ مهر ۰۰
    شهریار(2)تحویل.یزد د رویشی :
    سلام بسیار عالی تشکر از مطالب اموزنده سایت ایران ضایعات
    پاسخ
  • ۱۳ مهر ۰۰
    فریبرز عظیمی :
    باسلام باتوجه به اینکه عده ی کثیری از جمعیت شاغل در کشور بدلایل مختلف جذب شغل بازیافت شده اندوبه دلیل کم سوادی ویابیسوادی مشکلات عدیده ای بوجود آمده و بهترین راهکار شرایط کنونی ساده نویسی توضیحی قابل فهم برای این گروه لازم و ضروریست باکمال تشکر فریبرز عظیمی
    پاسخ
  • ۱۳ مهر ۰۰
    فریبرز عظیمی :
    باتوجه به مقدار تولیدزباله نیاز به بازیافت بایستی کارگروه‌های علمی بااستفاده از پتانسیل های موجود مثل شهرداریهااتحادیه ها ومحیط زیست شروع به آموزش تمامی شاغلین بطوری که همه بدانند که بایستی چطوردرمحیط کارزباله ویامواد قابل بازیافت را تفکیک کنندویاهرصنفی زباله های خود را چگونه باید تفکیک کنند
    پاسخ
  • ۱۳ مهر ۰۰
    عماد مطاعی :
    مچکرم خوب بود
    پاسخ
  • ۱۴ مهر ۰۰
    حبیب ایمانطلب :
    توضیحات خوب است و عالی ولی کم
    پاسخ
  • ۱۷ مهر ۰۰
    موسی محقق :
    عالی بازبان ساده قابل فهم توضیح داده میشود
    پاسخ
  • ۱۹ مهر ۰۰
    جمال الدین بختیاری :
    خیلی عالی بود ممنون ازشما بابت اطلاعات مفیدتان
    پاسخ