ایران ضایعات

آشنایی با لوله های مانیسمان

آشنایی با لـوله های مانیـسـمان

معرفی اجمالی لوله های مانیسمان

لوله های مانیسمان، دسته ای از لوله ها هستند که بدون درز بوده و فرآیند تولید آنها با سایر لوله ها متفاوت می باشد. این لوله های مستحکم اصولاً در 4 رده تولید می شوند: لوله های مانیسمان سبک، لوله های 40، 80 و 160 که به ترتیب ذکر شده ضخامتشان افزایش می یابد. این ویژگی به اختلاف قیمتی آنها نیز منجر می شود. 

تاریخچه تولید لوله های مانیسمان

لوله های مانیسمان برای اولین بار در سال 1886 میلادی توسط دو برادر به همین نام طراحی و تولید شدند. در واقع این دو برادر آلمانی نام خود را برای اکتشافشان انتخاب کردند. در سه سال بعدی کارخانه های متعددی در این خصوص در شهر آلمان راه اندازی شد. این روال تا سال 1890 ادامه پیدا کرد اما پاره ای از مشکلات، کارخانه ها را به تعطیلی کشاند تا اینکه در سال 1999 سهام این شرکت توسط شرکت دیگری خریداری شد و مجدداً تولید این لوله ها از سر گرفته شد.   

ویژگی های لوله های مانیسمان

لوله های بدون درز معمولاً به کمک فولاد ساده کم کربن ساخته می شوند. بدنه یکدست آنها نیاز به هیچ گونه جوشکاری ندارد. استحکام بالا هم از شاخصه های این لوله ها به شمار می رود.

لوله های مانیسمان چه کاربردهایی دارند؟

لوله‌های مانیسمان به خاطر برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد کاربردهای مختلفی دارند. استفاده از آنها در خطوط فشار قوی از جمله این کاربرد ها می باشد. همچنین در صنایع غذایی و دارویی نیز از نوع استیل آنها استفاده می شود. همچنین به منظور انتقال نفت و گاز کارایی دارند. علاوه بر این، در خطوط هیدرولیک هم به کار برده می شوند.  

نحوه تولید لوله های مانیسمان

برای تولید لوله های مانیسمان می بایست شمش فولادی به کار برد. به نحوی که با برش شمش ها آن ها را درون کوره ‌های قوسی با دمایی بین 1250 تا 1300 درجه سانتیگراد هدایت می کنند تا به مرحله سرخ شدن برسند. در مرحله بعد، یک دستگاه به نام الانگیتور سطح آنها را گرد می کند و سپس دستگاه دیگری به داخل شمش های سرخ شده وارد و فضای داخلی آنها را سوراخ می کند. در مرحله بعد، سنبه به داخل شمش هدایت می گردد. در حین تولید لوله های بدون درز، دقت می کنند تا تاب های ایجاد شده در طول لوله گرفته شود. ابتدا و انتهای لوله را هم می گیرند تا حالت گرد به خود بگیرد. بعد از آن نوبت به مرحله کشش لوله می رسد. در این مرحله لوله ها را تحت کشش قرار می دهند. این کشش می تواند برای لوله های مختلف، متفاوت باشد. معمولا تا 24 متر این کشش صورت می گیرد.

با طی شدن مرحل فوق، عملیات خنک سازی لوله ها به کمک آب انجام می شود و نوبت به برش آنها بر اساس نیاز و تقاضای بازار می رسد. روی این لوله ها همانند سایر لوله ها قبل از ارسال به بازار تست های مختلفی به ویژه تست فشار، کشش، خوردگی و سختی انجام می شود تا لوله هایی که به هر دلیل معیوب هستند جدا گردند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۳ مرداد ۰۰
    بهمن ارنگ :
    سلام این لوله ها با گریز از مرکز فرق دارد در صورت امکان اختلاف وارجهیت هردو تشکر از لطف.شما
    نسرین دلاور در پاسخ میگه :
    با سلام، بله لوله های مانیسمان و گریز از مرکز متفاوت بوده، مانیسمان از طریق اکسترود و سمبه تولید شده، استحکام بیشتری دارد و در خطوط فشار قوی، صنایع غذایی و دارویی، خطوط هیدرولیک و خطوط نفت و گاز استفاده‌ می‌شود. اما لوله های گریز از مرکز از طریق ریخته گری تولید شده و تردتر است.
    پاسخ