ایران ضایعات

آشنایی با چدن و انواع آن

آشــنـایـی با چـدن و انـواع آن

چدن چیست؟

چدن در واقع نوعی آلیاژ است که در ساخت آن از آهن و عناصر غیر فلزی مانند کربن استفاده می شود. درصدی کربنی که به آهن استفاده می شود می تواند متغیر باشد. اصولا این درصد در رنجی بین 2 تا 6/2 درصد قرار می گیرد. همان طور که می دانید فولاد نیز از دیگر آلیاژهای آهن است و تفاوت آن با چدن در میزان کربن به کار رفته در آنها می باشد. فولاد صرفاً یک تا دو درصد کربن دارد و بالغ بر 95 درصد وزن آن را آهن تشکیل می دهد.

تنوع در چدن ها

به طور کلی چدن ها شامل دو گروه کلی هستند. گروهی از آنها کاربردهای مهندسی داشته و گروهی دیگر برای اهداف خاص و ویژه مورد استفاده قرار می گیرند. چدن خاکستری نمونه ای از آنها می باشد که خود شامل طیف متنوعی از چدن ها از نظر شکل ظاهری می باشد مانند چدن خاکستری با گرافیت کلوخه‌ای، چدن‌های مالیبل یا چکش‌خوار، چدن خاکستری با گرافیت ورقه‌ای، چدن خاکستری با گرافیت کروی یا داکتیل و یا نشکن.

ویژگی های چدن

چدن دارای درصدی از کربن و منگنز می باشد و وجود گوگرد و فسفر در آهن خام سبب ایجاد خصوصیات منفی در آن می شود. نقطه ذوب این آلیاژ بین 1420 تا 1470 کلوین برآورد شده است. در مجموع نقطه ذوب چدن از نقطه ذوب ترکیبات تشکیل دهنده آن یعنی آهن و کربن پایین تر می باشد. از دیگر ویژگی های آن می توان به سختی و استحکام بالا اشاره کرد. خاصیت شکنندگی را نیز باید به این موارد افزود.

تمامی انواع چدن ها به غیر از داکتیل، ترد بوده همچنین برخورداری از ویژگی های مذکور در کنار سیالیت، مقاومت در برابر سایش، قابلیت ماشین کاری و ریخته گری نیز سبب شده تا این آلیاژ مورد توجه قرار گیرد.

کاربرد چدن

کاربرد چدن متنوع بوده به عنوان مثال، چدن های خاکستری را برای ساخت برخی از قطعات خودرو، همچنین پوسته موتور، پیستون و سر سیلندر، به کار می برند. مشعل های گازسوز با ونتوری یکپارچه، بدنه و میز ماشین های تراش نیز به کمک این آلیاژ پر کاربرد ساخته می شوند. علاوه بر این کاربرد چدن را می توان در تولید بدنه موتورهای الکتریکی، بدنه و قطعات ماشین آلات عمومی هم به وضوح دید. جنس پوسته گیربکس، غلتک های نورد، قطعات و جعبه های درگیر با آتش نیز معمولاً از چدن می باشد. در تولید قطعات صنعتی از جمله پمپ ها، کوره ها و قالب های شمش هم کاربرد دارند.

همچنین چدن هایی که گرافیت کروی دارند و یا داکتیل به منظور تولید قطعات تحت فشار مانند شیر فلکه، لوله و اتصالات و بدنه پمپ، همین طور میل لنگ، بادامک، اجزاء کلاچ و چرخ دنده، دیسک ترمز، غلتک های نورد، چرخ و قرقره جرثقیل، قطعات ماشین های جابجایی بار به کار گرفته می شوند.

زنجیر، چرخ زنجیر، اتصالات لوله، قطعات ابزار، جعبه فرمان خودرو و بسیاری دیگر از قطعات نیز به کمک نوع چکش خوار آن ساخته می شوند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )