ایران ضایعات

مرجعی برای خرید و فروش خاک کاتالیزور

مرجعی برای خرید و فروش خاک کاتالیزور

مقدمه

اگر مقالات قبلی سایت را همراهی کرده باشید، همواره به این موضوع اشاره کرده ایم که ضایعات، بسیار متنوع و گسترده بوده که برخی از آنها شاخص تر هستند. اما برخی دیگر ممکن است کمتر شناخته شده باشند. به عنوان مثال خرید و فروش خاک کاتالیزور که می تواند درآمدزایی زیادی داشته باشد، از دید بسیار از افراد فعال در حوزه ضایعات، پنهان مانده است. در همین راستا سعی داریم زمینه ای برای آشنایی بیشتر با این موضوع فراهم کنیم. ادامه مطلب را تا انتها دنبال نمایید.

خاک کاتالیزور چیست؟

خاک کاتالیز در واقع پودری است که از درون کاتالیزور خودروهای مختلف به دست می آید. این پودر حاوی فلزات ارزشمندی از جمله پلاتین، طلا، پالادیوم، رادیوم و کادمیوم می باشد. به همین دلیل دارای ارزش مادی بالایی بوده و بازیافت آن صرفه اقتصادی خواهد داشت. عدم اطلاع بسیاری از افراد از ساختار و ترکیبات سازنده این قطعه، موجب شده تا صرفاً به عنوان آهن قراضه از آن یاد کنند.

اما اگر بخواهیم تعریف کلی از کاتالیزور اگزوز داشته باشیم باید گفت: یکی از مهم ترین قسمت های اگزوز خودرو می باشد که در جلوگیری از آلودگی هوا ناشی از سوختن انواع سوخت های فسیلی نقش اساسی را ایفا می کند. عدم به کارگیری این قطعه، حجم آلاینده ها را چندین برابر خواهد کرد. دو گروه خطرناک از آلاینده ها یعنی کربن منوکسید و هیدروکربن های ناشی از ناقص سوختن سوخت ها، از روی کاتالیزور عبور می کنند. این قطعه شامل فلز اکسید ها بوده و قادر است گازهایCO  و هیدروکربن ها را به CO2 و H2O که کم خطرتر هستند، تبدیل نماید.

در برخی از کشورها که ملاحظات زیست محیطی را در اولویت قرار می دهند، حذف کاتالیزور خودرو ها را به عنوان تخلف و قانون شکنی تلقی کرده و اجازه این کار را به رانندگان نمی دهند. اما آنچه مسلم است، این قطعه نیز مانند هر وسیله و محصولی، دارای یک عمر مفید بوده که پس از آن کارایی مطلوب خود را از دست می دهد و نیاز به تعویض دارد. در واقع ضایعات کاتالیزور به این شکل تولید می گردند.

از مهم ترین دلایلی که ضایعات کاتالیز (ضایعات کاتالیست) را ایجاد می کند باید به استفاده طولانی مدت از خودرو اشاره کرد. همچنین سوخت هایی که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند نیز در کاهش عمر مفید مبدل کاتالیست نقش مهمی خواهند داشت. زمانی که شبکه های کاتالیزور مسدود می شوند هم در خروج دود ناشی از احتراق موتور اختلال ایجاد می شود و هم راندمان موتور را تا حد زیادی کاهش می دهد.

هنگامی که ترکیب و همچنین دمای گازهای خروجی از موتور به دلایلی همچون ورود آب و روغن به موتور در اثر خرابی واشر سرسیلندر دچار تغییر می شود، کاتالیزور با آسیب های جدی مواجه می شود و زمان تعویض آن، زودتر فرا می رسد. بالا رفتن دمای بیش از اندازه موتور و سوختن ناقص را هم باید به این دلایل اضافه کرد.

اجزای سازنده کاتالیزور

کاتالیزور به طور کلی شامل سه بخش می باشد:

ماده کاتالیزگر که در همان فلزات ارزشمند مانند طلا، کادمیوم، پلاتین و پالادیوم هستند به عنوان مهم ترین بخش آن شناخته می شود. بخش دوم آن شامل هسته بوده که در ساخت آن از سرامیک مونولیت استفاده می کنند. اصولاً هسته به شکل لانه زنبوری طراحی شده و در مرکزیت کاتالیزور جای می گیرد. لایه اکسیدی که از سیلیکا، آلومینا و همچنین دی اکسید آلومینیوم و تیتانیوم ساخته می شود، سومین بخش تشکیل دهنده کاتالیست اتومبیل ها به شمار می رود و از ماده کاتالیزور حفاظت می کند.

برخی از علائم نشان دهنده خرابی کاتالیزور

گاهاً مصرف سوخت خودرو بالاتر از حد معمول و همیشگی می شود. این امر در بسیاری از مواقع می تواند به خرابی کاتالیزور مربوط باشد. همچنین افت در شتابگیری نیز یکی دیگر از علائمی است که خرابی کاتالیست را می توان به آن نسبت داد. اگر خودرو در هنگام روشن شدن و استارت خوردن هم دچار مشکل شود، لازم است که به اگزوز آن نگاهی انداخته شود. چراغ چک یا همان چراغ اخطار نیز در چنین مواقعی روشن می شود. لرزش و بد کار کردن خودرو در هنگام دور آرام و بوی نامطبوع نیز می توانند دلیلی بر خرابی کاتالیست باشند.

همچنین تست آلایندگی می تواند صحت یا عدم صحت کاتالیست را نشان دهد. در صورتی که عمر مفید آن تمام شده باشد، مقادیر گازهایHC و CO از حد مجاز بیشتر خواهد بود. کاتالیزور خودرو در دمای بالا، بیشترین بازدهی را دارد. دمای آن نیز تا 700 و 800 درجه نیز می رسد. بنابراین اگر خودرو برای مدتی کار کند و دمای موتور آن به حد مطلوب نرسد، کاتالیزور آن خراب شده است.

انواع کاتالیزور خودرو

تنوع در خودروها تنوع در کاتالیزور را نیز ضروری ساخته است. به طور کلی دو گروه از کاتالیزورها طراحی و تولید می شود که عبارتند از:

1- کاتالیزورهای دوگانه: این گروه از کاتالیزورها توانایی کاهش همه آلاینده ها از جمله اکسید نیتروژن را ندارند و صرفاً مونوکسیدکربن و هیدروکربن های نسوخته را کاهش می دهند. از این رو بیشترین کارایی آنها در موتور های دیزلی می باشد. این نوع از کاتالیزورها می توانند به صورت همزمان عمل اکسیداسیون مونوکسید کربن به دی اکسید کربن و همچنین تبدیل هیدروکربن های نسوخته به دی اکسید کربن و آب را انجام دهند.

2- دومین گروه از کاتالیست ها، نوع سه گانه آنها می باشد که هم کاهش اکسیدهای نیتروژن را به اکسیژن و نیتروژن کاهش داده و هم توانایی اکسید نمودن گاز خطرناک مونوکسیدکربن به دی اکسید کربن را دارد. علاوه بر این، مانند نوع دوگانه  هیدروکربن های نسوخته را اکسید می کند.

خریدار کاتالیزور فرسوده

در انتها مرجع رسمی خرید و فروش خاک کاتالیزور اگزوز و نحوه عملکرد آن هم معرفی می گردد. سایت ایران ضایعات، با سابقه ای درخشان در مدیریت خرید و فروش کاتالیزور با قیمت هایی کارشناسی شده و بدون دخالت دلالان و واسطه های فروش، بنگاه های مختلف در سراسر کشور را نظارت کرده و به این ترتیب کسب و کاری امن را برای افراد بسیاری فراهم آورده است.

در این سایت برای فروش خاک کاتالیزور یا هر نوع ضایعات دیگر، کافی است به قسمت مربوط به فروشندگان مراجعه شود و آگهی مورد نظر خود را به صورت رایگان ثبت کند. علاوه بر این قیمت ضایعات کاتالیزور را در شهرهای مختلف کشور در کوتاه ترین زمان ممکن می توان جویا شد. به منظور کسب اطلاع دقیق از قیمت کاتالیزور دست دوم می توان با شماره های درج شده در بنگاه ها تماس حاصل نمود. به این ترتیب به راحتی می توان خریدار و یا فروشنده این محصولات را پیدا کرد.

نکته ای که می توان یادآوری کرد حجم ضایعات برای خرید و فروش می باشد. اصولاً قیمت بار عمده و جزئی متفاوت می باشد. یکنواختی بار هم می تواند در تعیین قیمت آن اثرگذار باشد. هزینه های جانبی مانند هزینه حمل و نقل و جابه جایی نیز در قیمت نهایی اثرگذار می باشد.

قیمت ضایعات کاتالیزور خودرو 

بر اساس نمودار های قیمتی سایت ایران ضایعات، متوسط قیمت ضایعات کاتالیزور پراید، آردی و پیکان در فروردین ماه سال ۱۴۰۳، در بازه یک میلیون و سیصد هزار تا یک میلیون و پانصد هزار تومان قرار دارد. این بازه برای کاتالیست پژو، رانا، سورن و دنا به 

سه میلیون و دویست و پنجاه هزار تا سه میلیون و پانصد هزار تومان رسید. همچنین میانگین قیمت کاتالیزور خودرو خارجی در فروردین ماه سال جاری در رنج پنج میلیون تومان تا شش میلیون و چهارصد هزار تومان بود.‌

 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )