ایران ضایعات

نکاتی در رابطه با بازیافت آسفالت

نکاتی در رابطه با بازیافت آسفالت

مقدمه

جاده ها و خیابان ها راه های ارتباطی بخش های مختلف یک شهر و همچنین شهرها و روستاها به یکدیگر می باشند که توسط پوشش سیاه رنگ آسفالت پوشیده می شوند. قیر که مهمترین و اصلی ترین بخش آسفالت را تشکیل می دهد از مشتقات نفتی به شمار می رود. با این تفاسیر، قیمت آن و در نتیجه قیمت آسفالت تحت تاثیر قیمت نفت بوده و در سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. از این رو بازیافت آسفالت می تواند راهکاری مناسب برای کاهش هزینه ها باشد. در رابطه با فرآیند و همچنین مزایای بازیافت آسفالت در ادامه مطلب بیشتر بحث خواهیم کرد.

فرآیند بازیافت آسفالت

همه افراد تا به حال با جاده ها و گاهاً خیابان پر از گودال مواجه شده اند. این امر می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کیفیت آسفالت استفاده شده، نحوه اجری آن، گذر زمان و ... باشد. به همین خاطر نیاز به مرمت و بازسازی دارد. البته در برخی مواقع لازم است که کل آسفالت، تعویض شود.

آسفالت تعویض شده به عنوان یک ماده اولیه برای تولید مجدد آسفالت شناخته می شود. این محصولات بازیافتی توسط دستگاه بازیافت آسفالت شکسته و خرد می شود. در مرحله بعد نوبت به دانه بدی آنها می رسد. مواد قیری و همچنین گاهی اوقات، ترکیبات جوان کننده نیز به آن اضافه می گردد. به این ترتیب در حجم عظیمی از قیر و سایر مصالح، صرفه جویی می شود.

کاربرد آسفالت بازیافت شده

ماحصل بازیافت آسفالت، در واقع محصولی با کیفیت می باشد که با هزینه، زمان و انرژی کمتری نسبت به خود آسفالت تولید شده است. این محصول را می توان برای اهداف مختلف بازسازی و روسازی مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال:

  • مرمت با و بدون روکش سطحی
  • مرمت و بازسازی به منظور نگهداری دوره ای
  • و استفاده در کلیه آزادراه ها و بزرگراه ها

مزایای بازیافت آسفالت

بازیافت در وهله اول سبب صرفه جویی در هزینه ها می شود و این امر به نوبه خود از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به ویژه با افزایش قیمت مواد پایه، اهمیت آن بیش از پیش آشکار می شود. علاوه بر این آسفالت بازیافت شده از نظر کیفی نیز کاملاً مورد قبول است. از انباشته شدن مقادیر زیادی آسفالت قدیمی جلوگیری می کند و دغدغه ای برای دپو کردن آنها باقی نمی ماند.

از دیگر مزایای بازیافت آسفالت باید به تولید سریع آن اشاره نمود که در وقت و انرژی هم صرفه جویی می کند. لازم به دکر است دستگاه هایی که برای این منظور ساخته می شوند از ظرفیت های بالایی مانند 7 و 10 تن برخوردار بوده و قادر به تولید این حجم ها در بازه زمانی حدود یک ساعت می باشند. با توجه به سهولت در حمل و نقل دستگاه بازیافت آسفالت، هزینه های جانبی مانند حمل و نقل تا حد زیادی کاهش می یابد و این امر به ویژه در پروژه های بزرگ بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

علاوه بر این در بازه زمانی حدود ده دقیقه ای می توان صرفاً با مصرف مقدار کمی سوخت، در هر مکانی، آن را تولید نمود و مورد استفاده قرار داد. کمک به حفظ محیط زیست را باید به عنوان عامل بعدی و البته بسیار مهم در بازیافت آسفالت بر شمرد.

آیا مرجعی برای خرید و فروش آسفالت بازیافتی وجود دارد؟

قابل توجه کلیه افرادی که قصد خرید و یا فروش آسفالت بازیافتی دارند، سایت ایران ضایعات به عنوان مرجع رسمی قیمت گذاری انواع ضایعات، آماده خدمت رسانی به فعالان این عرصه می باشد. برای خرید این محصول می توان در قسمت «خریداران» به ثبت آگهی اقدام نمود و به همین ترتیب در صورتی که متقاضیان قصد فروش آن را داشته باشند، با درج آگهی فروش در قسمت فروشندگان، می توانند در بهترین شرایط، بار مورد نظر خود را به فروش برسانند.

با این شیوه می توان از نفوذ و دخالت دلالان و واسطه های فروش در معاملات جلوگیری کرده و خریداران و فروشندگان بدون واسطه با یکدیگر در ارتباط خواهند بود. همان طور که می دانید، دلالان بزرگترین عامل نا به سامانی در بازار هستند و حذف آنها از زنجیره داد و ستد، نتایج ارزشمندی را به دنبال خواهد داشت.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )