ایران ضایعات

تولید سیمان مقاوم از ضایعات منگنز

تولید سیمان مقاوم از ضایعات منگنز

سیمان کرمان به عنوان یکی از واحدهای تولیدکننده سیمان در کشور طی آزمایشات و بررسی های صورت گرفته توانست از ضایعات منگنز سیمان تهیه نماید.

فرود عزیزی رئیس کارخانه سیمان کرمان در این خصوص افزود: سیمان سفید، خاکستری، چاه نفت، پوزولانی، زودگیر و سیمان ویژه از جمله محصولات تولیدی این کارخانه محسوب می شود. وی در ادامه افزود: معضلی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنیم این است که برخی سازه ها دچار بیماری بتن می شوند که کاهش عمر سازه های بتنی را در پی دارد.

وی در این خصوص عنوان کرد کارخانه سیمان سازی با انجام مطالعات گسترده ای در این خصوص گفت با بررسی ترکیبات مختلف توانستیم به افزایش عمر آن ها کمک نماییم.

مسئول فنی کارخانه سیمان کرمان اظهار داشت: البته تمام مشکلات مربوط به کم شدن عمر سازه های بتنی فقط مربوط به نوع سیمان به کار رفته در آن نیست و عوامل دیگری در این زمینه می تواند دخیل باشد. برای مثال نفوز کلر درون سیمان از عواملی است که مقاومت سازه بتنی را کم کرده و در کاهش عمر آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. همچنین وجود املاح و یون ها در سیمان اثری مشابه با کلر داشته و کوتاه تر شدن عمر سازه ها را در پی خواهد داشت. برای مثال استفاده از سیمان پوزولانی و تیپ 2 دو نوع متفاوت بتن با کیفیت های مختلف در اختیار می گذارد. بطور مثال استفاده از سیمان پوزولانی بتن مقاومتری را در اختیار می گذارد به این دلیل که نفوذ کلر در آن کمتر است.

از طرفی هر چه بتن ساخته شده عمر کمتری داشته باشد و سریعتر خراب شود برای احیا به تولید سیمان نیازمند است و این مساله سودآوری شرکت سیمان را افزایش می دهد. اما افزایش سودآوری تنها هدف شرکت نبوده بلکه هدف اصلی تولید سازه های بتنی با مقاومت بالا است.

به گفته فرازمند با تحقیقات صورت گرفته و با بررسی ترکیبات مختلف جهت افزایش مقاومت سازه های بتنی به ترکیبی رسیدیم که با  استفاده از ضایعات منگنز در تولید سیمان می توان علاوه بر افزایش مقاومت، از نفوذ کلر در آن جلوگیری کرده و با حفظ سایر خواص فیزیکی و مکانیکی، آن را محصول مناسب و مقاومی جهت استفاده در ساختمان سازی فراوری نماییم.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )