ایران ضایعات

جدیدترین کاربرد ضایعات الکترونیکی و ساختمانی در صنعت

جدیدترین کاربرد ضایعات الکترونیکی و ضایعات ساختمانی در صنعت

تولید روکش فولاد از ضایعات الکترونیکی

پژوهشگران استرالیایی در پژوهش های اخیر خود توانستند با استفاده از ضایعات الکترونیکی و ضایعات محصولات برقی نوعی روکش مقاوم سیم و کابل جهت افزایش استحکام و مقاومت فلز ابداع کنند.

سیلیکون، پلاستیک و دیگر فلزات از جمله مواد تشکیل دهنده محصولات برقی محسوب می شود. از آنجایی که این ترکیبات از جنس های مختلفی هستند، جدا کردنشان به راحتی انجام نمی گیرد.

پژوهشگران استرالیایی با خرد کردن شیشه و پلاستیک نمایشگرهای رایانه ای، پودر کردن و گرما دادن به آن تا دمای 1500 درجه سانتیگراد به ترکیبی دست یافتند که از آن ها در جهت ساخت روکش مقاوم سیم و کابل استفاده می شود. در مرحله بعد با ترکیب ماده حاصله با مواد مورد استفاده در تولید مدارهای الکترونیکی و مسی و با گرم نمودن این مواد تا دمای 1000 درجه سانتیگراد، روکشی منعطف و مقاوم تولید می شود.

بررسی آزمایشگاهی صورت گرفته نشان می دهد ترکیب حاصله تا 125 درصد مقاومت فولاد را افزایش می دهد.

از جمله مزایای استفاده از این روکش عبارت است از:

  • عمر بالا
  • کامل به فولاد می چسبد

ضایعات

امید است با سرمایه گذاری روی این چنین طرح ها انجام شده و استفاده تجاری از این طرح ها بیشتر شود.

 

استفاده از لاستیک فرسوده و ضایعات ساختمانی در ساخت و ساز جاده ای

در پژوهشی دیگر محققان استرالیایی به سرپرستی یک محقق ایرانی به نام "محمد صابریان بروجنی" موفق شدند با استفاده از ضایعات ساختمانی و لاستیک های فرسوده و بازیافتی موادی برای ساخت و سازهای جاده ای ابداع نمایند. ترکیب حاصله از مواد بازیافتی، استحکام و مقاومت و انعطاف پذیری مورد نیاز برای تحمل وزن ماشین آلات مختلف را دارا می باشد.

RCA نامی است که به ماده ای که از تجزیه و فراوری مجدد ضایعات ساختمانی حاصل می شود، می گویند. RCA در ترکیب با دیگر مواد اولیه مورد استفاده در ساخت و ساز می تواند اثر آلودگی بر بر محیط زیست را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ضایعات

محققان با آزمایش ترکیبات مختلف با RCA به بررسی عملکرد ماده فراوری شده پرداختند و به این نتیجه رسیدند که لاستیک ضایعاتی حاصل از تایر فرسوده می تواند از جمله مواد اولیه مورد استفاده در ساخت ترکیب مذور باشد به نحوی که تمام خواص مدنظر را حفظ کند. آن ها توسط دستگاه خاصی قدرت انعطاف، انسجام و مقاومت این ماده را مورد بررسی و آزمایش قرار دادند.

صابریان با چاپ این پژوهش در مجله "Construction and Building Materials" افزود: ترکیب به دست آمده علاوه بر پاکسازی محیط از ضایعات تایر فرسوده و ضایعات ساختمانی، جایگزین صد درصدی برای مواد اولیه مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز جاده ای محسوب می شود.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )