ایران ضایعات

آشنایی با منسوجات بازیافتی

آشنــایی با منسـوجـات بازیافتی

منسوجات بازیافتی کدامند؟

منسوجات بازیافتی، شامل هر نوع منسوجاتی هستند که به هر دلیل، توسط افراد مورد استفاده قرار نمی گیرند. البته طبق آمار های موجود که متاسفانه در کشور ما خیلی دقت بالایی ندارند، بالغ بر 48 درصد این منسوجات، بدون آسیب جدی با بافت و ساختار، کنار گذاشته می شوند و توسط اقشار پایین تر از نظر وضعیت معیشتی در سایر کشورهای جهان سومی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. با شرایط نامطلوب اقتصادی این افراد، استقبال خوبی از آنها می شود. در کشور ما نیز در سال های اخیر، کمپین های خودجوش مردمی با اهداف فرهنگی و خیر خواهانه تحت عنوان دیوار مهربانی راه انداری شد که البسه های دست دوم را به منظور بهره مندی قشر نیازمند جامعه به ویژه کارتن ها خواب ها، در سطح شهر های مختلف کشور قرار می دادند. اما به دلایلی که از حوصله این مقاله خارج می باشد، نتایجی مورد نظر، عاید نشد و تقریباً این حرکت، ناتمام ماند. البته گسترش بیماری های مختلف به سبب پایین بودن کیفیت البسه های مذکور هم در استفاده از آنها دیده می شود. شیوع ناگهانی ویروس کرونا نیز گرایش به سمت آنها را به حداقل ممکن رسانده است.

به هر ترتیب، با همه این تفاسیر، باز هم این محصولات، قابلیت کاربرد را دارند و با ورود به چرخه بازیافت، برای اهداف مختلف، کارایی خواهند داشت.

انواع منسوجات بازیافتی

انواع منسوجات بازیافتی را به دو گروه کلی شامل:

  • منسوجات بازیافتی با الیاف طبیعی
  • منسوجات بازیافتی با الیاف مصنوعی

تقسیم کرد. الیاف طبیعی، همان طور که از اسم آنها مشخص است منشأ طبیعی دارند و انسان در تولید آنها نقش ندارد. این گروه را هم می توان به زیر مجموعه های دیگر تقسیم کرد:

  • الیاف طبیعی گیاهی مانند پنبه، کنف، کتان، چتایی
  • الیاف طبیعی با منشأ حیوانی مانند پشم، ابریشم و مو
  • الیاف طبیعی با منشأ معدنی مثل پنبه نسوز

خوشبختانه کشور ما به خاطر رونق در بخش کشاورزی، دامداری و همچنین وجود معادن طبیعی مختلف، در زمینه تولید هر سه نوع الیاف طبیعی جزو کشور های پیشتاز می باشد. اما آمارهای نگران کننده ای از حجم ضایعات بلا استفاده و دور ریز از آنها مشاهده می شود که در صورت عدم ساماندهی، تبعات زیادی را به دنبال خواهند داشت.

الیاف مصنوعی یا همان الیاف بشرساخت، طیف گسترده ای را شامل شده و عموماً منشأ پلیمیری دارند. برخی از آنها به شرح زیر هستند:

  • سلولز
  • استات سلولز
  • اکریلیک
  • ویسکوز
  • پلی پروپیلن
  • پلی آمید یا همان نایلون
  • پلی استر
  • پلی اتیلن
  • پلی وینیل الکل

کاربرد منسوجات بازیافتی

منسوجات بازیافتی بسته به الیاف و همچنین میزان آسیب دیدگی، کاربردهای متنوعی دارند. نوع پنبه ای و کاموایی پس از طی نمودن مراحل بازیافتی، در تولید جعبه پرورش گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. کشت های هیدروپونیک می توانند بهره زیادی از آنها ببرند. برخی از البسه جین و کتان با رنگ آمیزی، قابلیت استفاده مجدد پیدا می کنند. نوع مندرس تر آنها را برای تولید انواع پوشش های عایق از جمله عایق های صوتی و حرارتی به کار می برند.

شرکت های نظافتی نیز می توانند از آنها استفاده نمایند. در صنعت بسته بندی هم قابل استفاده هستند. این منسوجات بازیافتی در صنایع مبلمان سازی و همچنین ضربه گیرها نیز به عنوان ماده اولیه با صرفه اقتصادی بالا کارایی دارند. در ساخت قالب ها و تراشکاری نیز مصرف بالایی خواهد داشت.

مرجع خرید و فروش منسوجات بازیافتی

جالب است بدانید صنعت نساجی بعد از صنعت نفت در کشور ما حائز اهمیت بوده و حجم تولیدات آن بسار وسیع است. بنابراین حجم ضایعات ناشی از آن هم بالا بوده که شاید به دلیل عدم آگاهی عموم افراد و یا خرید آنها با قیمت بسیار ناچیز، توسط دلالان و مافیای این محصولات بازیافتی، تفکیک با هدف بازیافت، صورت نمی گیرد.

سایت ایران ضایعات، با هدف قطع زنجیره واسطه های فروش به عنوان عامل اصلی بی ثباتی بازار فروش آن، اقدام به راه اندازی این سایت نموده و با نظارت بر فعالیت بنگاه های مختلف در این زمینه، گام موثری برای ورود هر چه بیشتر این ضایعات به چرخه بازیافت نموده است.

در قسمت قیمت روز سایت، کلیه بنگاه ها و راه های ارتباطی با آنها درج شده اند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )