ایران ضایعات

بازیافت کارتن و کاغذ

بازیافت کـــارتــن و کـــاغــذ

اهمیت بازیافت کارتن و کاغذ

گسترش جوامع بشری و به موازات آن، افزایش نیازهای روز افزون آنها به کاغذ و کارتن برای اهداف مختلف، تقاضا برای تولید این مواد را با روندی صعودی افزایش داده است. طبق آمارهای منتشر شده، در جوامع پیشرفته، سرانه مصرف کاغذ هر انسان ۱۴۶ کیلوگرم در سال می باشد. برای کشورهای در حال توسعه نیز این رقم به ۱۸ کیلوگرم در سال می ‌رسد. تنها با یک حساب سرانگشتی و با احتساب نیاز به ۱۷ اصله درخت برای تولید هر تن کاغذ، اعداد و ارقام به شکل نجومی افزایش می یابند و بازیافت کاغذ و کارتن را توجیه می نمایند. به عبارتی باید بیان کرد در چنین شرایطی می بایست منابع اصلی تامین کاغذ و کارتن مورد نیاز را از طریق چرخه بازیافت تامین نمود. در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و همچنین ایجاد فرصت های شغلی را باید از دیگر موارد توجیه کننده ضرورت بازیافت مواد مختلف به ویژه کارتن و کاغذ عنوان کرد.

کارخانه بازیافت کاغذ و کارتن

آنچه در قالب مواد دور ریختنی و کم ارزش از مراکز مختلف مسکونی، تجاری، اداری و... جمع آوری می گردد، ماده اولیه ارزشمندی است که در کارخانه بازیافت کارتن و کاغذ، مورد فرآوری قرار می گیرد. در واقع با فعال نمودن چندین خط بازیافت کارتن در کنار واحد خمیر سازی ضایعات، عملیات فرآوری و بازیافت صورت می گیرد. احداث این کارخانه ها در کشور ما نیز در سال های اخیر، به یک نیاز ضروری مبدل گردیده و با تکیه بر پشتوانه های دولتی و بخش خصوصی، شاهد رونق گیری آنها خواهیم بود.


1594876262939027.jpg

مراحل بازیافت کارتن و کاغذ

ابتدایی ‌ترین مرحله بازیافت کاغذ و همچنین کارتن، دپو نمودن این ضایعات پس از جمع آوری کردن آنها از سطح شهر است.  سپس آنها را به واحد مربوط به خمیر سازی ضایعات انتقال می دهند. این کار توسط نوار نقاله انجام می شود. البته عملیات جداسازی برخی از ناخالصی ها نیز در همین حین انجام می‌گیرد. با ورود ضایعات به مخزن آنها را با آب ترکیب نموده تا خمیر مورد نظر تشکیل شود. گذراندن خمیر حاصل از صافی نقش تفکیک کننده را خواهد داشت. ماده حاصل، وارد دستگاهی به نام توربو سپراتور می‌ گردد که قابلیت چرخش و حرکت به صورت دورانی را دارد. با این کار، حجم بیشتری از ناخالصی ها از خمیر مورد نظر جدا خواهد شد. مواد معدنی مختلفی به منظور استحکام بخشی به کارتن و کاغذ اضافه می ‌شوند. سولفات آلون و رزین از جمله این مواد هستند. در ادامه مراحل بازیافت کاغذ به منظور پاکسازی جوهر از سطح آنها از سدیم ‌هیدروکسید که یک ماده صنعتی قوی می باشد، استفاده می کنند. نشاسته نیز کارایی خوبی در چسبندگی بهتر الیاف کاغذی دارد. در مرحله بعدی، ناخالصی هایی که وزن سبکی دارند جدا می گردند. همزن های قدرتمند وظیفه همزدن خمیر را بر عهده دارند تا کاملاً یکنواخت شود. با انجام این عملیات، خمیر مذکور از طریق پمپ های مکنده به واحد تولید کاغذ و کارتن منتقل خواهد شد. در این واحد، ابتدا ضخامت کاغذ توسط دستگاه هدباکس تعیین و سپس از طریق توری های مخصوص، آب موجود در خمیر گرفته می شود.

سپس به سمت پرس های آبگیری منتقل شده و پس از آن توسط غلتک ها از نظر ضخامتی، یکسان می گردند. درایر ها و یا همان خشک کن ها نیز وظیفه خشک کردن کاغذ قبل از ارسال به مرحله کلاف پیچی را دارند. در صورتی که در سطح کلاف پارگی وجود داشته باشد، حتما ترمیم خواهد شد.

قیمت روز کارتن

این سایت به عنوان مرجع استعلام قیمت روز کارتن، آماده پاسخ گویی به سوالات متقاضیان محترم از سراسر کشور می باشد. راه های ارتباطی با کارشناسان در سایت درج گردیده است.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۱ دی ۹۹
    سکندر سینگ :
    سلام راضی بودم از مطالبتون راستی کارتن الان رو به بالاست یا پایین
    پاسخ
  • ۲۸ دی ۰۰
    حسین داوطلب :
    سلام شماره تلفن خریدار شیشه در تهران
    پاسخ
  • ۳ بهمن ۰۰
    مسعود تابیده :
    مطالب عالی هست ولی اگه کارگاه مستقیم با کارخانه در ارتباط باشه بهتره ودست دلان حذف میشه
    پاسخ