ایران ضایعات

انواع چوب و کاربردهای آن

انواع چوب داخلی و خارجی و کاربرد آنها

با توجه به اقلیمهای متفاوت در کل جهان گونه های مختلفی از درختان وجود دارند که خصوصیاتی نظیر آب و هوای منطقه، نوع خاک، ارتفاع از سطح دریا، نوع پوشش و نوع جنگل هایی که در آن رشد می کنند در رنگ، نقوش چوب، بو و بافت چوبی و... در کاربردهای آن تفاوت چشمگیری ایجاد می کنند.  در این مقاله به انواع چوب و کاربردهای آن می پردازیم.

چوب ها در کشور ما به دو دسته تقسیم می شوند:

الف) چوبهای داخلی:

چوبهایی که از درختان داخل جنگلهای ایران هستند مانند: راش، ملچ، چنار، گردو، افرا و ممرز و بیشتر برای ساخت انواع مبلمان و درب و دکور می باشند.

ب) چوبهای خارجی:

بیشتر چوب های خارجی از چوب درختان نوک سوزنی مثل کاج  و  سرو می باشند که عمدتا از روسیه و کشورهای حوزه اسکاندیناوی و اطریش  وارد می شوند که پس از قطع  به کارخانه حمل می شود و به ابعاد مختلفی برش داده می شوند و به صورت پالت بسته بندی شده و به کشور های مختلف صادر می شود. معمولا زمان قطع درختان در اردیبهشت می باشد و تا شهریور ادامه دارد زیرا در مابقی سال جنگل های روسیه یخبندان است و ادامه کار غیر ممکن می باشد .

انواع چوب

  • چوب راش
  • چوب بلوط
  • چوب ملچ
  • چوب گردو
  • چوب توسکا
  • چوب افرا
  • چوب روس
  • چوب گیلاس
  • چوب ساج
  • چوب ام دی اف (MDF)

 

چوب راش:


چوب راش

چوب راش از دسته چوب درختانی پهن برگ و دارای شاخ و برگ فراوان هستند و در جنگلهای ایران نیز یافت می شود. رنگ چوب راش کرم مایل به قرمز است و در صنایع درب و پنجره سازی، مبل سازی، میز و صندلی، تراورس راه آهن، صندوق و.. استفاده می شود. زغال و هیزم گرفته شده از این چوب کیقیت مرغوبی دارد.چوب راش نیمه سنگین است و دارای بافتی همگن و مقاوم در برابر حشرات و قارچ است.

چوب بلوط:


چوب بلوط

با تنوع رنگی قرمز، مشکی، سفید، قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره می باشد.  چوب بلوط فشرده و محکم است و دارای  بافت درشت و با دوام است و در برابر سایش بسیار مقاوم بوده و بهترین چوب برای ساخت روکش، مبلمان، کتابخانه، میز و صندلی، اسکله سازی است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد چوب بلوط زبر و پر از نقش و نگار و دندانه دار است که به راحتی با نگاه و لمس چوب متوجه می شویم. از چوب بلوط در ساخت کشتی های بازرگانی و جنگی نیز استفاده می شود.

چوب ملچ:


چوب ملچ

این چوب از جمله چوب های زیبا و خوش نقش می باشد که جز چوب های پهن برگ و سخت به حساب می آید، این نوع چوب رنگ قهوه ای مایل به قرمز دارد که گاهی رگه های سبز در آن دیده می شود. مناسب صنعت روکش سازی است و در تولید تخته چند لایه، مبلمان، قایقسازی، درهای ماسیو(چوب خالص) اسباب ورزشی و خراطی پایه ها و نرده ها به کار می رود.

چوب گردو:


چوب درخت گردو

چوب سخت گردو این درخت را به یکی از معروفترین منابع چوب تبدیل کرده است و ازجمله بلندترین درخت هاست. نقش و نگار چوب گردو متشکل از حلقه، رگه های راست و گره می باشد. از چوب درخت گردو در تولید مبلمان، آثار هنری، ساخت آلات موسیقی مجسمه سازی و... استفاده می شود رنگ پذیر، صیقل پذیر و امکان کنده کاری از جمله مزایای چوب گردو می باشد.

چوب توسکا:


چوب درخت توسکا . چوب توسکا

از خانواده درختان پهن برگ می باشد. چوبی سبک و نسبتاً مقاوم می باشد. در دنیا بیش از 30 نوع توسکا وجود دارد که در ایران تنها دو نوع توسکای ییلاقی و قشلاقی می رویند. به خاطر بافت نرم و قابل انعطاف آن، ویژگی ابزار و شکاف خورد مناسبی دارد و در صنعت مبلمان مصرف می شود.  توسکا در مناطق پر آب مانند حاشیه رودخانه ها و سواحل رشد می کند و در ایران تنها در مناطق شمالی مانند مازندران، گرگان و گیلان، آستارا، طالش و طالقان می رویند.

چوب افرا:


چوب افرا

درخت افرا در نواحی جنگلی و در خاکهای اسیدی می‌روید و به خصوص در جنگل‌های شمال ایران فراوان و گونه‌هایی از آن‌ها در باغ‌ها و پارک‌ها برای زینت کاشته می‌شوند. افرا انواع گوناگونی مانند اپلت، شیردار و کیکم در ایران دارد. بزرگترین و فراوان ترین افرای ایران، اپلت است از چوب افرا در صنعت های کف پوش، روکش سازی قالب کفش تولید لوازم مهندسی و.. استفاده می کنندچوب افرا سخت سنگین، راست تار، خوشکار، سبک و شکننده است.

چوب روس:


چوب روس

این همان چوب درخت کاج می باشد و گونه های مختلفی دارد نظیر: نرا، نوئل، کاج، یولکا و... . چوب روس چوبی با تراکم سبک و دارای وزنی سبک و بسیار خوشکار و نرم است و در کارهای ساختمانی و درب سازی، مبلمان یکی از بهترین گزینه ها می باشند رنگ سفید متمایل به قرمز است. چوب روس با توجه به مزایای زیاد به علت وجود برخی قارچها  مبتلا به مرض لکه آبی یا لکه قرمز می گردد و درنتیجه آن استحکامش کم می شود و حشره های زیاد در آن لانه و تخم گذاری می کنند.

چوب گیلاس:


چوب گیلاس

چوب گیلاس یکی از انواع چوب‌های نسبتاً سخت است. اگرچه گیلاس به‌سختی چوب افرا نیست اما در مقایسه با چوب‌های نرم مانند کاج از استحکام بیشتری برخوردار بوده و به‌راحتی دچار فرو رفتگی نمی‌شود؛ رنگ چوب درخت گیلاس زمانی که تازه برش خورده، صورتی کمرنگ است و سپس به رنگ طلایی و قهوه ای در می آید. رگه های این چوب می تواند به حالت راست یا موجی شکل باشد چوب گیلاس برای ساخت کفپوش و پارکت، قفسه کتابخانه و کابینت، مبلمان، ابزار آلات موسیقی و منبت کاری  بسیار مناسب است.

چوب ساج:


چوب ساج

بومی کشورهای هندوستان، اندونزی و برمه می باشد. به چوب سخت هند شرقی معروف است. از چوب درخت ساج در صنایع قایق و کشتی سازی  ، تولید روکش ،  مبلمان ،  و خانه های پیش ساخته ی چوبی استفاده می شود. خیلی سنگین و مقاومت بالا دارد. علت استفاده از این چوب، روغنی بودن آن است که در مقابل پوسیدگی و کرم خوردگی مقاومت بالایی دارد. رنگش قهوه ای طلایی تا قهوه‎ای پر رنگ با خط های سیاه است.

  چوب MDF:


MDF

ام دی اف یا MDF مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنی «تخته فیبر با چگالی (دانسیته، تراکم) متوسط» است که نوعی فرآورده چوبی محسوب می‌شود و این بزرگترین تفاوت MDF با سایر چوب های ذکرشده در این مقاله می باشد زیرا چوب های فوق  بصورت مستقیم از طبیعت و بدون دخالت انسان تولید میگردد برعکس MDF که ساخته دست انسان است و در طبیعت وجود خارجی ندارد و در وسایلی مانند سرویس خواب و کابینت آشپزخانه به کاربرده می‌شود. تخته فیبر، با هر تراکمی، از فیبر چوبی ساخته می‌شود که در واقع ترکیبی از تکه‌های ریز چوب نرم و چوب سخت هستند. این ترکیب با مقداری رزین و موم مخلوط شده و در معرض گرما به هم فشرده می‌شود (پرس می‌شوند) تا تخته فیبر بدست آید. چوب MDF دارای چگالی 650تا800 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد در واقع چگالی یکی از مهمترین فاکتورها در تعیین کیفیت چوب ام دی اف می باشد، یعنی هرچه چگالی چوب بالاتر باشد این بدین معناست که MDF کیفیت مطلوب تری دارد. ام دی اف را پس از تولید می توان روکش چوب (طبیعی) کرد که این امر موجب تنوع و زیبایی در آن شده است. برخی از MDF های ایرانی از ساقه نیشکر تهیه می شود که قاعدتا کیفیت مطلوبی ندارند اما امروزه شاهد تولید ام دی اف های ایرانی با کیفیت در ایران هستیم که دارای قیمت مناسبی هم هستند.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۵ بهمن ۰۰
    مهران اسدی :
    بسیار عالی و ممنون از اطلاعات زیباتون🥀🥀🙏🏻🙏🏻💯💯💯
    پاسخ