ایران ضایعات

فشار همه جانبه بر روی قراضه آهن

فشار همه جانبه بر روی قراضه آهن

فشار همه جانبه بر روی قراضه آهن : بازار جهانی قراضه آهن نه تنها سال 2015 را با دشواری آغاز کرد، بلکه به دلیل رشد بی فروغ تقاضای فولاد، قیمت پایین و رقابت سنگین در بازار سنگ آهن ، احتمالا شرایط کسب و کار در این عرصه نیز همچنان چالش برانگیز باقی خواهد ماند. « آتیلا ویدنل» ( Widnell Atilla ) ، تحلیلگر ارشد فلزات از واحد پژوهش متال بولتن می گوید : « باتوجه به افزایش احتمالی قیمت سنگ آهن و هزینه تولید فلز داغ، روند منفی قیمت قراضه ممکن است برای مدتی ادامه داشته باشد». تنی چند از دیگر ناظران امور صنعتی نیز همانند ویدنل نسبت به این موضوع بدبین هستند ، اما در عین حال پیش بینی می کنند که ممکن است در نیمه دوم سال 2015 یا دست کم تا سال 2016 کورسوی امید در انتهای دالان تاریک بازار مشاهده شود. به گفته «کریستوفر پلامر» ( Christopher plummer ) مدیرعامل موسسه « متال استراتجیز » ( Metal strategies ) واقع در منطقه « وست چستر » ( West Chester ) در آمریکا ، این امر به دنبال افزایش ملایم 1/1 درصدی در تولید جهانی فولاد خام طی سال 2014 و رسیدن به 64/1 میلیارد تن صورت می گیرد. این رقم در سال 2013 برابر 62/1 میلیارد تن بود.

تازه ترین داده های انجمن جهانی فولاد از کندی نرخ رشد در سال جاری حکایت دارد. تولید فولاد خام در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه تنها 6/0 درصد و نسبت به سال پیش ازآن 55/0 افزایش داشته است. پلامر می گوید : در حالی که سال گذشته تولید جهانی فولاد بر پایه کوره های قوس الکتریکی به حد نصاب 460 میلیون تن رسید ، این رقم ننها 2/28 درصد از کل میزان تولید فولاد را در بر میگرفت که نسبت به رقم 7/32 درصد در سال 1997 کمتر است. این خبر خوبی برای فعالان در حوزه بازیافت نیست ، زیرا کارخانه های فولاد سازی مبتنی بر کوره های قوس الکتریکی بیشترین میزان مصرف ضایعات آهن را به خود اختصاص داده اند.

به گفته یکی از تجار ضایعات آهن در « میدوست » ( Midwest )، یکی از عمده دلایل کاهش میزان تولید فولاد، مزیت رقابتی بودن آن است ؛ به این معنا که با کاهش قیمت سنگ آهن از نقطه اوجش یعنی 140 دلار در هر تن در دسامبر سال 2013 یه حدود 55 دلار در هر تن در 23 ماه مارس ، تولید کنندگان فولاد در برابر فولادسازان بر پایه ی کوره های قوس الکتریکی به نوعی انسجام و یکپارچگی دست یافتند.

ویدنل می گوید : که پایین بودن قیمت سنگ آهن نیز قیمت جهانی ضایعات آهن را کاهش داده است . با اینکه قیمت ضایعات پایین است، اما شدت افت قیمت آن به اندازه سنگ آهن نیست ( تنها در حدود 35 تا 40 درصد در یک بازار نسبتاً محدود ) او می گوید : « اما قیمت ها باید باز هم پایین تر بیایند تا با هزینه های تولید سنگ آهن و تولید فلز داغ همسو شوند».

به گفته پلامر ، از کل 650 میلیون تن قراضه مصرف شده توسط صنعت جهانی فولاد طی سال گذشته ، چین با 155 میلیون تن ، بزرگترین مصرف کننده بوده است، هرچند تنها 10 درصد از فولاد تولید شده در چین از طریق کوره های قوس الکتریکی بدست آمده است . پس از چین ، ایالات متحده آمریکا با 65 میلیون تن ،کره جنوبی با 33 میلیون تن، ترکیه با 30 میلیون تن ، ایتالیا با 20 میلیون تن ، آلمان با 18 میلیون تن و اسپانیا با 11 میلیون تن در رتبه ای بعدی جای دارند. با این حال ، ترکیه در سال 2014 با ورود 5/19 میلیون تن قراضه ، بزرگترین وارد کننده ضایعات آهن محسوب می شود.

این رقم معادل 5/19 در صد از مجموع 100 میلیون تنی است که در بازار جهانی قراضه آهن از طریق حمل ونقل دریایی داد و ستد می شود. در زمینه واردات قراضه آهن پس از ترکیه کره جنوبی با 5/9 میلیون تن ، هند با 6 میلیون تن ، تایوان با5/4 میلیون تن و چین با 5/3 میلیون تن ، به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفته اند. به گفته پلامر ، سال گذشته میزان تولید فولاد خام چین با 9/0 درصد افزایش به 7/822 میلیون تن رسید. این مقدار شامل 3/82 میلیون تن تولیدات فولاد مبتنی بر گوره های قوس الکتریکی است. این رقم در سال 2013 برابر 5/81 میلیون تن بود. با این حال ، او پیش بینی می کند که قطع نظر از احتمال افزایش تقاضای داخلی برای بخش خودرو و لوازم خانگی ، میزان تولید فولاد در چین طی امسال حدود یک درصد کاهش می یابد.

به حداکثر رساندن مصرف سنگ آهن 

به گفته پلامر، این به رغم این واقعیت صورت می گیرد که صنایع فولادسازی چین و یا حداقل 90 درصد از محصولاتی که در کوره ای بلند تولید می شوند، با توجه به قیمت های پایین فعلی سنگ آهن سودآورتر هستند. به این دلیل ، طی دوازده تا هجده ماه گذشته فولاد سازان چینی کوشیده اند تا میزان مصرف سنگ اهن خود را به حداکثر برسانند. ویدنل اظهار می کند که بسیاری از بازار های خارج از کشور نیز در پی صادرات گسترده فولاد نیم ساخته یا نهایی که منجر به تضعیف قیمت های داخلی در آن بازار ها می شود، لطمه می بینند. این وضعیت شامل بازار های اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و شمال شرقی و جنوب شرقی آسیا می شود. بسیاری از فولادسازان محلی یاری از کشورها بر روی میلگرد آجدار و معضل چینی حقوق گمرکی وضع کرده اند. در عوض، چین اکنون به صادرات شمشال می پردازد. ویدنل با طرح این پرسش که «اگر خریر شمشال برای کارخانه ها ارزان تر در می اید، چرا آنها باید قراضه بخرند؟ » او می افزاید که این امر ، یکی از عوامل تضعیف قیمت گذاری ضایعات آهن است.

به گفته پلامر، هم زمان چین اقدام به ذخیره سازی قراضه های آهنی کرده که در داخل کشور تولید کرده است؛ به ویژه قراضه اسقاطی که اکنون بیش از بیست سال ست که از تولید انها می گذرد. به همین دلیل، الزامی برای واردات فراوان قراضه در کار نیست. در واقع ، چین می تواند نهایتاً ، به صادر کننده محض قراضه آهن تبدیل شود. به گفته « جوزف سی پیکارد » Joseph C Pickard ) ) ، کارشناس ارشد امور اقتصادی و مدیر بخش کالا در موسسه صنایع بازیافت ضایعات ( Isri )، اعتبار چندانی به کیفیت قراضه تولید شده در داخل چین نیست. او می گوید معلوم نیست که آیا می توان از این قراضه ها به شکلی موثر استفاده کرد یا خیر . از چندی پیش ، چین واردات قراضه آهن خود را نه تنها از امریکا که از بزرگترین صادر کننده قراضه آهن است ، بلکه از هر مکان دیگر نیز کاهش داده است. سال گذشته چین تنها 5/3 میلیون تن قراضه آهن وارد کرد. این در حالی است که این رقم در سال 2013 بابر 5/4 میلیون تن بود. در سال 2009 میزان واردات قراضه آهن چین حد نصاب 7/13 میلیون تن را از خود بر جای گذاشته بود.

پیکارد می گوید که این امر، کاهش میزان خرید قراضه آهن در امریکا را نیز شامل می شود که با 67 درصد کاهش به 491 هزار و 889 تن در سال 2014 رسید. این در حالی است که سال قبل از آن ، میزان خرید یک میلیون و 500 هزار و 771 تن بود. به گفته « آلبرت ای کوزی » ( Albert A Cozzi )، سهام دار شرکت بازیافت « کوزی اوبراین ریسایکلینگ » BrienRecycling Crozzi) O ) واقع در شیکاگو، دلیل این امر عمدتاً ناشی از قدرت دلار آمریکا است. چین بیشترین خرید خود را یا از ژاپن انجام می دهد که این کشور قادر است با توجه به نرخ ین قراضه آهن را با قیمتی رقابتی تر ارائه دهد ، ویا از اروپا که از ضعیف بودن یورو سود می برد. ژاپن به تعدادی دیگر بازارهای آسیایی از جمله کره جنوبی و تایوان نیز قراضه صادر می کند.

پلامر می گوید هنگامی که فولادسازان چینی بر سر این دو راهی می رسند که آیا باید میزان مصرف قراضه را برای شارژ داغ در کوره های بلند خود بالا ببرندو یا باید تعداد کوره های قوس الکتریکی خود را اقزایش دهند. به لحظات بحرانی پا می گذارند. با این حال ، انرژی برق در چین با محدودیت مواجه است و در نتیجه ،بسیار گران به دست می آید ( به طور متوسط 11سنت به ازای هر کیلو وات ساعت در مقایسه با 5 سنت به ازای هرکیلو وات ساعت در آمریکا)؛ بنابراین، به منظور تشویق شرکت ها به افزودن بر ظرفیت کارخانه های فولاد سازی مبتنی بر کوره های قوس الکتریکی ، به یارانه قابل توجهی برای هزینه های تامین برق نیاز است.

بازار ترکیه در تکاپو

بنابر بر اظهارات ویدنل از واحد پژوهش مثال بولتن ، ترکیه پیش از انجام مرحله ذخیر سازی مجدد انبار های خود در اواخر فوریه و بیشتر ماه مارس ، بازار حمل و نقل دریایی قراضه آهن را در اوایل 2015 نادیده گرفته بود. این اقدام ترکیه تعجبی نداشت، زیرا به دنبال کندی فعالیت های ساختمانی در سه ماهه نخست و سه ماه چهارم هر سال در این کشور، میزان تقاضا برای مقاطع طولی نیز کاهش می یابد.

پلامر بر این باور است که نه تنها تولید فولاد خام ترکیه در سال گذشته به میزان 8/1 درصد کاسته شده است ، بلکه میزان تولیدات صنعتی در این کشور از سال 2009 به پایین ترین سطح خود نیز رسیده است. این امر تا حدودی از مسائل مربوط به ارز نشات می گیرد . هم زمان ،فولاد سازان ترکیه به دلیل وقوع ناآرامی در خاورمیانه و کاهش فعالیت های ساخت و ساز در نطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، در یافتن بازاری برای صادرات میلگرد آهن جایگزین شده به مشکل برخورده اند. ویدنل می گوید که میزان صادرات میلگرد به عراق و عربستان سعودی که معمولاً در صف نخست خریداران محصولات کارخانه های ترکیه هستند، کاهش یافته است. اگرچه خریداران دیگری در یمن و شمال آفریقا نیز وجود دارند، اما حجم فروش به آنها به اندازه عراق نبوده است.

فولاد سازان ترکیه در سال 2013 به میزان 7/19 میلیون تن قراضه آهن وارد کرده بودند که این رقم در سال گذشته با یک درصد کاهش به 5/19 میلیون تن رسید . « دان مارتین » ( Martin Don ) معاون ارشد بخش بازار یابی و تجارت آهن در شرکت « آلتر تریدینگ » ( Alter Trading ) واقع در سنت لوئیس به این نکته اشاره می کند که فولاد سازان ترکیه با روی گرداندن از کشورهایی که از آنها قراضه آهن خریداری می کردند ، پیش از آنکه برای تامین ما بقی نیاز های خود به امریکا روی آورند ، نخست به سراغ روسیه و اروپا می روند.

به گفته دان مارتین، کارگزار قراضه میدوست ، فولادسازان ترکیه در اواخر ماه فوریه و اوایل ماه مارس پیش از آنکه یک بار دیگر از بازار حمل و نفل دریایی خارج شوند، دچار اندکی سردرگمی در خرید شده بودند که این امر کاملاً قابل درک است. او می گوید : « چرا وقتی که دلار قوی است، آنها از آمریکا قراضه می خرند ، در حالی که می توانند قراضه را از هرجای دیگر ارزان تر بخرند؟».

پیکارد اشاره می کند که میزان صادرات قراضه ، آهن آمریکا به ترکیه با 31 درصد کاهش ،از 2/5 میلیون تن در سال 2013 به 6/3 میلیون تن در سال گذشته تنزل یافت ( جدول را ببینید ). به گفته او با اینکه در اوایل سال جاری مقدار قراضه آهنی ک شرکت های ترکیه ای از ایالات متحده خریداری کردند تا حدودی افزایش یافته است ، دورنمای این معاملات به ویژه با توجه به ضعیف بودن لیره در برابر دلار امریکا همچنان بی ثبات است . او می گوید: « این امر نگرانی ها را درباره بازار قراضه آهن در آمریکا افزایش می دهد».

ورود اروپا به بازار قراضه آهن

پلامر ضمن ابراز موافقت خود با نظر پیکارد به این نکته اشاره می کند که با توجه به قوی بودن دلار در برابر یورو و افزایش امکان دسترسی به آن به دلیل ضعف ادامه دار اقتصاد، اتحادیه اروپا به صادرات ضایعات اهن خود نه تنها به ترکیه ، بلکه به دیگر نقاط جهان شتاب بخشیده است. در واقع، او تخمین می زند که در سال گذشته میزان صادرات قراضه آهن اتحادیه اروپا به میزان 17 میلیون تن بوده است. این رقم در سال پیش از آن 8/16 میلیون تن بود. اروپا با این حجم از صادرات ثراضه آهن ، آمریکا را که در ردیف نخست صادرات این محصول قرار دارد، به لبه پرتگاه کشانده است.

طبق براورد پلامر،سال گذشته میزان صادرات قراضه آهن آمریکا 9/16 میلیون تن کاهش یافت کخ نسبت به صادرات 5/18 میلیون تنی در سال 2013 ، به 6/8 درصد کمتر است. او به این نکته اشاره می کند که با توجه به کاهش 1/5 درصدی تولید داخلی فولاد خام از اغاز سال جاری تا 21 ماه مارس ، بازار قراضه اهن آمریکا هفته به هفته و به طور یکنواخت رو به وخامت گذارده است. این امر، تا حدودی به دلیل ضعف در بخش انرژی و پنهان شدن سومین بازار بزرگ مصرف فولاد پشت سر بازار ساختمان و خودرو است.

به گفته پیکارد، بازار قراضه آهن امریکا امسال در چند جبهه با چالش روبرو شده است ، از جمله تقاضای کند داخلی و خارجی و مشکلات حمل و نقل ، مناقشه کارگران اسکله در ساحل غربی و انباشت محموله ها و معطل ماندن بارگیری کانتینرها که انجام امور را دشوار ساخته است. حتی اکنون که چند هفته از دستیابی به توافق می گذرد ، همچنان شمار بسیاری از کانتینر ها معطل بارگیری و حمل به سوی آسیا هستند . پیکارد توضیح می دهد: « این مسائل تاثیر فراوانی بر عرضه داخلی که بازاری را برای فروش جستجو می کند ، برجای گذاشته است».

این در حالی است که قیمت فولاد داخلی آمریکا به قدری سقوط کرده که از زمان اوج بحران مالی جهانی بی سابقه بوده است. بحران مالی در نتیجه افول بخش انرژی ، افزایش واردات و تقویت ارزش دلار در برابر سایر ارزها به میزان 25 درصد رخ داده بود. « توماس جی گیبسون » ( Thomas J Gibson ) ، رئیس و مدیرعامل بنیاد آهن و فولاد آمریکا در فراخوان کنفرانس مطبوعاتی که اخیراً برگزار شد گفت: « من واردات را دلیل عمده کاهش تولید داخلی فولاد خام می دانم». به نظر او با توجه به رخنه فولاد خارجی ، اکنون صنعت فولاد امریکا دچار سردرگمی و بی برنامگی شده است.

گیبسون به این مطلب اشاره می کند که سال گذشته واردات فولاد نهایی 36 درصد رشد داشته و امسال در مسیر اخذ سهام بازار گام بر می دارد. زیرا اکنون میزان سهام بازار فولاد نهایی خارجی برای دو ماه نخست سال 2015 از 30 درصد فراتر رفته است . این رقم در سال 2014 برابر 28 درصد بود . بنابر جدیدترین داده های منتشره از سوی اداره امار آمریکا ، این امر به رغم این واقعیت صورت می گیرد که میزان واردات اولیه فولاد نهایی در ماه فوریه در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به اندازه 7/20 درصد کاهش یافته است.

به گفته ویدنل فولادسازانی که بر پایه کوره های قوس الکتریکی اقدام به تولید فولاد می کنند، با توجه به کاهش قیمت سنگ آهن محکمترین ضربه را متحمل شده اند ، زیرا برای آنان دشوارشده است تا با رقبای خود که به کارخانه های یکپارچه مجهز هستند ، به رقابت بپردازند. روند کاهش تولید کل فولاد خام آمریکا ادامه دارد.

ای امر ظرفیت کل استفاده از کارخانه ها در آمریکا را در ماه مارس تا 3/69 درصد کاهش داد . این رقم در سال پیش از آن برابر7/77 درصد بوئ. ویدنل می افزاید : « اگر قیمت قراضه  بیش از این کاهش نیابد ، تولیدکنندگان یکپارچه مشخصا نفوذ خود را در بازار های فشرده تولید قراضه آهن مبتنی بر کوره های قوس الکتریکی تداوم خواهند بخشید ». قیمت قراضه آهن در آمریکا در حال کاهش است. در واقع، پیکارد از 100 تا110 دلار کاهش قیمت در هر تن قراضه سخن می گوید. این بیشترین میزان کاهش قیمت طی یک ماه از سال 2008 است که موجب شد تا قیمت قراضه داخلی به پایین ترین سطح قیمت گذاری خود از سال 2009 برسد (نمودار ها را ببینید).

در همین حال ، به گفته ویدنل یازده ماه است که فاصله بین گریدهای بوشلینگ و تکه ای کاهش یافته است . این امر عمدتاً ناشی از تولید پرتوان در ایالات متحده است که باعث می شود حجم عظیمی از قراضه آهن با گرید درجه نخست راهی بازار شوذ. این در حالی است که عرضه قراضه اسقاطی نسبتاً محدود تر شده است. در واقع، اشباع بیش از حد ظرفیت قراضه تکه ای نیز موجب تشدید این وضعیت می شود.

تاثیر آب و هوا بر جریان های قراضه آهن

ظاهراً روند بهبود جریان های قراضه آمریکا تا حدودی در ماه مارس آغاز شده بود . دلیل آن نیز عمدتاً بهبود آب و هوا پس از زمستانی بسیار سرد در بخش های گسترده ای از کشور بود. کوزی می گوید: « بعضی از انواع قراضه ها بر امواج هر قیمتی سوار خواهند شد . اما اگر برخی دیگر از انواع قراضه ها با قیمت های پایین کنونی به جریان بیفتد ، جای سوال است ». قیمت شاخص میدوست در بازار فلزات آمریکا برا ی قراضه درجه یک با ذوب بالا در ماه مارس برابر 227 دلار در هر تن بزرگ بود. این رقم در ابتدای سال گذشته معادل 418 دلار به ازای هر تن بزرگ بود . این در حالی است که قیمت شاخص میدوست در بازار فلزات آمریکا برای قراضه بوشلینگ درجه یک از 445 دلار در هر تن بزرگ به 240 دلار سقوط کرد. قیمت شاخص میدوست در بازار فلزات آمریکا برای قراضه تکه ای نیز در ماه ژانویه 2014 از 439 دلار در هر تن بزرگ به 248 دلار تنزل یافت.

به گفته پلامر ممکن است برخی از فروشندگان با توجه به این قیمت ها برای فروش قراضه آهن دست نگه دارند و برخی از پزدازنده ها نیز از انجام عملیات جمع آوری و پردازش خودداری کنند. به گفته یکی از تاجران ضایعات اهن در پنسیلوانیای غربی ، در حالی که باور عمومی بر این است که قیمت ضایعات در آمریکا در پایین ترین یا نزدیک به پایین ترین سطح خود است، همه چیز بستگی به این دارد که با از سرگیری سفارش فولاد چه اتقاقی می افتد. با توجه به اینکه مراکز خدمات رسانی، از میزان موجودی کالای خود که در اوایل امسال بر روی هم انباشته شده بود می کاهند ، او بر این باور است که قیمت قراضه آهن طی چند ماه آینده می توانند ثابت بماند و یا همانند ماه مارس اندکی کاهش یابد.

بنابر پیش بینی این تاجر در میدوست « مادامی که سرعت عملیات تولید فولاد بهبود نیابد، بازار در سطح فعلی قیمت گذاری باقی خواهد ماند، حتی اگر کلا ساختمان چندانی برای ذخیره سازی موجودی قراضه آهن در کارخانه ها وجود نداشته باشد». به گفته یکی از متصدیان فرآوری قراضه آهن میدوستف عملکرد حرفه فولادسازی در مجموع بهتر از سال گذشته ، در همین زمان بوده است. او می گوید: « تفاوت، در مقدار واردات فولاد است که نیاز به فولاد داخلی را تامین می کند. هنگامی همه نفس راحت می کشند که قیمت فولاد به پایین ترین سطح خود برسد، مراکز خدمات رسانی به بازار برگردند و دفاتر سفارش کارخانه ها سر و سامان بگیرند». در پایان ، پلامر چنین نتیجه گیری می کند: « در نیمه دوم سال جاری باید شاهد روند بهبود قراضه آهن باشیم و در سال 2016 باید سال بهتری باشد». ماهنامه تخصصی پردازش

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )