ایران ضایعات

60 میلیارد تن ذخائر معدنی در ایران

60 میلیارد تن ذخائر معدنی در ایران

60 میلیارد تن ذخائر معدنی در ایران : حمیدرضا فولادگر در همایش صنعت قراضه آهن، ورود بخش خصوصی به موضوع اکتشاف معدن در ایران را ضروری دانست و افزود: با توجه به وضعیت فعلی، صنعت فولاد در اکتشافات، استخراج و تولید مشکل دارد و از دنیا عقب بوده که در این زمینه بخش خصوصی باید ورود یابد چرا که تفکر دولت نگری در این زمینه دیگر کارساز نیست. وی با تاکید بر اینکه در کشورهای بزرگ فولادساز، تولید فولاد در کوره های بلند صورت می گیرد، تاکید کرد: در ایران به دلیل ارزان بودن قیمت گاز، تولید فولاد به صورت احیای مستقیم صورت می گیرد که این موضوع سبب مشکل زیست محیطی و اقتصادی شده است.

فولادگر با بیان اینکه ما با این شیب کندی که حرکت می کنیم در زمینه فولاد به جایی نمی رسیم، تصریح کرد: ایران و کره صنعت فولادسازی را با هم آغاز کردند، اما اکنون کره سالیانه ۷۰ میلیون تن فولاد تولید می کند، اما در ایران این میزان به حدود 14.5 میلیون تن رسیده که مقدار ناچیزی است. وی با اشاره به اینکه بر اساس گمان هزینه ای صورت گرفته حدود ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی در ایران وجود دارد، یادآورشد: تاکنون بخش ناچیزی از آن کشف و استخراج شده و بخش مهمی از آن نیز خام فروشی می شود. 

وی با تاکید بر اینکه تولید سالیانه 14.5 میلیون تن فولاد، ۴۰۰ هزار تن مس و ۲۰۰ هزار تن آلومینیوم در سال به نسبت میزان ذخایر معدنی شرم آور است، بیان داشت: در افغانستان که بخشی از معدن سنگان در آن قرار دارد با توجه به جنگ و اشغال، بیشترین استخراج صورت می گیرد، در حالی که در بخشی از همان معدن که در ایران قرار دارد کمترین استخراج صورت گرفته که نگران کننده است. فولادگر دلیل جانمایی صنایع فولادی در اصفهان را آسانی دسترسی به منابع، انرژی و نیروی انسانی دانست و افزود: در کشورهای جهان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی میزان تولید فولاد تلقی می شود و آلومینیوم، مس و آهن نیز در رد ههای بعدی این شاخص ها قرار دارند. وی با بیان اینکه استفاده از ضایعات و قراضه در تمام دنیا و کشورهای فولادساز صرفه جویی در سنگ آهن، انرژی و ارتقای بهره وری را به دنبال خواهد داشت و تخریب محیط زیست را کاهش می دهد، گفت: استفاده از قراضه در این صنعت نگاه اقتصادی را دو چندان می کند، چرا که علاوه بر کاهش دورریزها در فرایند تولید، موضوع استفاده دوباره از مستعملات نیز فراگیر می شود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۵ اسفند ۹۵
    شایان :
    متاسفانه خام فروشی توی کشور بزرگترین خسارات رو به صنایع مادر وارد میکنه ولی همچنان ...
    پاسخ