ایران ضایعات

برخی از ویژگی ها و کاربرد های میلگرد استیل 

برخی از ویژگی ها و کاربرد های میلگرد استیل 

مقدمه

میلگرد استیل که با نام‌ میلگرد ضد زنگ هم شناخته می شود، به منظور تقویت نمودن بتن به کار می رود.‌ عناصری مانند نیکل، کروم و مولیبدن در ساخت این میلگرد استفاده می شوند و ویژگی های ارزشمندی به آن می دهند. به عنوان مثال، عنصر کروم سبب ایجاد لایه اکسید سطحی می شود و لایه های زیرین را از خوردگی حفظ می کند. 

همچنین به خاطر وجود نیکل، میلگرد، منعطف تر و شکل پذیر تر می گردد و  مقاومت آن در برابر خوردگی در محیط‌های خنثی را افزایش می دهد.  مولیبدن نیز مقاومت به خوردگی در حضور یون‌های کلر را بالا می برد.

در ادامه به معرفی ویژگی های بیشتر و کاربرد های این میلگرد پرداخته شده است. 

نحوه شناسایی میلگردهای استیل 

میلگرد های استیل انواع مختلفی دارند‌. برای شناسایی آنها از استاندارد انجمن آمریکایی آزمایش و مواد (ASTM) استفاده می کنند، به این صورت که:

شماره درج شده روی آن، مربوط به اندازه میله می باشد. نوع فولاد استفاده شده در آن با یک نماد مشخص می گردد. مثلا "N" یعنی میلگرد از شمش جدید نورد شده است.‌ نماد "W" نشان دهنده فولاد قابل جوشکاری و نماد "A" فولاد محور نورد شده می باشد.

درجه میلگرد 60 یا 75 یا معیار 420 یا 520 بوده و استحکام تسلیم آن را نشان می دهد. علاوه بر این از یک حرف یا نماد برای مشخص کردن سازنده ای که میلگرد را نورد کرده کمک می گیرند.‌ 

کاربرد های میلگرد استیل 

میلگردهای استیل را در شرایطی که مشکل خوردگی زیاد است مانند آب دریاها و همچنین در آب و هوای گرم برای ساخت سازه های مختلف از جمله پل ها، نرده ها، اسکله ها و... استفاده می کنند. 

در گاراژهای پارکینگ، گذرگاه و گذرگاه‌های ترافیکی نیز کاربرد دارند.‌ برای ساخت سازه هایی که عمر بسیار طولانی دارند مانند ذخیره زباله‌های هسته‌ای و تعمیرات بناهای تاریخی نیز کاربرد ویژه ای دارند. علاوه بر این، در محیط های ناشناخته که بازرسی غیرممکن است هم اين گونه میلگرد به کار می رود. برای مناطقی که در معرض خطر زمین لرزه قرار دارند گزینه مناسبی به شمار می آيند.‌

میلگرد استیل چه مزیت هایی دارد؟ 

همان طور که در قسمت های قبل اشاره شد، میلگرد استیل، از مقاومت مطلوبی در محیط های خورنده مخصوصا خوردگی حاصل از یون کلرید برخوردار است و این به عنوان یک مزیت برای آن شناخته می شود. مزیت دیگر آن مربوط به شکل پذیری و انعطاف پذیری بالای آن می باشد. در ضمن برای محافظت، وابستگی زیادی به قلیایی بودن زیاد بتن ندارد. کاهش میزان پوشش بتن هم مزیت دیگر میلگرد استیل به شمار می رود. 

سهولت در نصب، کاهش هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیرات، بهبود دوام سازه، عمر مفید بالا و مقاومت مناسب در برابر آتش نیز به این لیست اضافه می گردد. یک مزیت مهم و مورد توجه آن، برخورداری از قابلیت بازیافت صد درصدی می باشد.

میلگرد استیل نسبت به کیفیت بتن حساس نیست.  در شرایط سخت مقاوم بوده و به همین خاطر معمولا اگر در حین جابه جایی، بسته بندی و انبار نمودن آسیب جزئی ببیند، عملکرد آن چندان تحت تاثیر قرار نمی گیرد.‌ 

میلگرد استیل چه معایبی دارد؟

هر چند مزایای میلگرد استیل زیاد بوده و موجب محبوبیت آن شده است اما هزینه بالای آن به عنوان یک عیب شناخته می شود و هزینه سازه را تا حد زیادی بالا می برد. عیب دیگری که می توان‌ برای این میلگرد برشمرد وزن بالای آن می باشد. در واقع این نوع میلگرد سبک نیست.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۹ مرداد ۰۲
    سید رحمت الله قاضی‌زاده :
    خیلی عالی هست
    پاسخ
  • ۹ مرداد ۰۲
    محمود ابرم :
    واقعا ‌استحکام ‌سازه‌ را‌ تضمین ‌می‌کند
    پاسخ
  • ۱۶ مرداد ۰۲
    محمد ایزدشناس :
    باید فرهنگ سازی بشه که اگه ساخت یک سازه خوب و بی نقص که مقاومت زلزله و حتی ضد زنگ زدگی و بسیاری از مزایای دیگه رو در بر داره دارای هزینه ای طبق ارزش خودش رو هم داره و قیمت بالاترش از بقیه متریال های مشابه نقص به حساب نمیاد. متریال متفاوت قیمتی در خور ارزشهای متفاوت....
    پاسخ
  • ۴ شهریور ۰۲
    امین احمدی :
    سلام ممنونم بسیارمفیدبود
    پاسخ
  • ۱۸ مهر ۰۲
    دارا دیوان :
    واسه مردم خودم متاسفم که تازه بعداز100سال میخوان بدونن ایا از استیل استفاده کنن ایا مزایا داره یا معایب داره..بابا والله فریب خوردیدکه تاالان بغیر ازاستیل چیزی رواستفاده کردیده
    پاسخ