ایران ضایعات

تسمه آهنی چه کاربرد هایی دارد؟ 

تسمه آهنی چه کاربرد هایی دارد؟ 

مقدمه

تسمه آهنی، مقطعی با طول بلند و ضخامت کم می باشد. عرض این مقطع در مقایسه با ضخامتش بیشتر است. معمولا استحکام کششی آن هم بالا بوده و به واسطه کاربرد های مختلفی که دارد در عرض ها و ضخامت های مختلف ساخته می شود. 

همچنین پوشش های مختلفی مانند روی، رنگ و یا موم برای این تسمه ها به کار می برند. در ادامه، مطالب بیشتری در مورد تسمه آهنی بیان شده است. برای آشنایی بیشتر آن را تا انتها دنبال نمایید.‌

کاربرد های تسمه آهنی

تسمه آهنی را برای اهداف مختلف به کار می برند. بسته به کیفیت و سایز آن، کاربرد های متفاوتی دارد. به عنوان مثال در ساخت نرده و حفاظ از این مقطع آهنی استفاده می شود. به منظور محکم کردن اجسام و بارهای مختلف مانند لوله نیز قابل استفاده است. در پابند ساختمان هم به کار می رود.

از دیگر کاربردهای های تسمه آهنی می توان به تولید  کابل برق و تلفن اشاره کرد. صنعت لوازم خانگی هم استفاده زیادی از این نوع تسمه ها می کند. برای ساخت دوچرخه نیز پر کاربرد است. علاوه بر این  تسمه آهنی در تولید درب و پنجره هم به کار برده می شود. 

تسمه آهنی را در هود های آشپزخانه و همچنین در ماشین های ظرفشویی و لباسشویی دید و برای بسته بندی محصولاتی همچون شیشه، ام دی اف و مصالح ساختمانی مانند آجر ها و سنگ فرش ها کارایی دارد.

انواع تسمه آهنی 

تسمه های آهنی انواع مختلفی دارند‌ که عبارتند از: 

  • تسمه آهنی ساخته شده از فولاد ساده کربنی
  • تسمه آهنی ساخته شده از فولاد استحکام بالا
  • تسمه آهنی از فولاد زنگ نزن
  • تسمه ساخته شده از فولاد گالوانیزه 

تسمه فولاد ساده کربنی

تسمه ای که از فولاد ساده کربنی یا همان فولاد معمولی ساخته می شود در برابر فرورفتگی مقاوم است. به همین خاطر گزینه مناسبی برای محموله‌های بسیار سنگین می باشد. این نوع تسمه آهنی مقاوم‌تر از سایر تسمه ها است.  

تسمه فولاد استحکام بالا

این نوع تسمه ها بسیار  مستحکم هستند. محموله های راه آهن برای ایمن نمودن بار خود از تسمه فولاد استحکام بالا استفاده می کنند.  علاوه بر این برای ایمن سازی کویل‌های فولادی یا اتومبیل‌های باز هم به کار می رود.

فولاد زنگ نزن

تسمه فولادی زنگ نزن در اصل از یک آلیاژ متشکل از کربن، آهن و کروم تولید می شود. کروم موجود در آن مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی را افزایش می دهد و به نفوذ ناپذیری آلیاژ در برابر رنگ آمیزی کمک می کند. 

برای بسته‌بندی محصولاتی که در معرض شرایط اقلیمی نامساعد قرار دارند می توان از این‌نوع تسمه استفاده کرد. حفظ انعطاف پذیری هم یکی دیگر از ویژگی های آن می باشد. 

تسمه فولاد گالوانیزه

تسمه‌های فولاد گالوانیزه به کمک فلز روی، پوشش دهی می شوند و به این ترتیب مقاومت آنها افزایش می یابد. علاوه بر این، در برابر اشعه فرابنفش هم مقاوم تر می شوند. 

تفاوت و تشابه تسمه و ورق آهنی

در رابطه با تفاوت ها و تشابه های تسمه و ورق آهنی باید گفت که تسمه برای مواقعی که استحکام و مقاومت سازه  مد نظر باشد  مورد استفاده قرار می گيرد. اما ورق معمولا در صنایع تولیدی متعدد به کار می رود. بیشترین کاربرد تسمه را می‌توان در صنعت ساختمان سازی دید.‌ ابعاد ورق بزرگتر از تسمه است. تسمه‌ها معمولا  برای نگه داشتن اجسام کاربرد دارند. 

ورق و تسمه آهنی معمولا هر دو طول و عرض زیادی دارند و ضخامت هر دو کم است. همچنین هر دو از طریق نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. تنوع در کاربرد مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی هم از دیگر وجوه تشابه این دو محصول می باشد. 

 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۸ تیر ۰۲
    رضا حیدری :
    ممنون از اطلاعاتتون الان قیمت این تسمه چنده؟ کیلویی فروخته می شود یا متری؟ چجوری؟ نو قیمتش چنده؟ استفاده شده قیمتش چنده؟ ممنون
    پاسخ
  • ۲۷ شهریور ۰۲
    حمید بازرگان :
    سلام تسمه اهنی ساده کربنی به ضخامت 15 میل یا 20 میل با عرض 11 سانت در طول 6 متر میخواستم لطفا قیمت اعلام نمایید با تشکر بازرگان از مشهد
    پاسخ