ایران ضایعات

نحوه تشکیل شوره سفید گالوانیزه و پیشگیری از آن

نحوه تشکیل شوره سفید گالوانیزه و پیشگیری از آن

مقدمه

شوره یا همان هیدروکسید روی، نوعی رسوب پودری سفید رنگ می باشد که در اثر فرآیند خوردگی طبیعی به وجود می آید. به این فرآیند، زنگ زدگی سفید هم‌ می گویند. 

شوره را می توان روی بسیاری از  محصولات جدید فولادی دارای پوشش روی دید. این ماده، موقع واکنش روی با آب و هوا تشکیل و به مروز زمان، پوشش روی را مصرف می کند. تشکیل شوره، در محیط های مرطوب و در اماکنی که گردش هوا مناسب نیست  با شدت بیشتری رخ می دهد. آب خالص مانند باران و شبنم که مواد معدنی و نمک ندارد خیلی سریع با روی واکنش می دهد و سبب تشکیل شوره می شود.‌

زمانی که محصولات گالوانیزه به صورت بسته بندی و بدون فاصله در کنار یکدیگر قرار می گیرند و آب در بین آنها نفوذ نفوذ می کند، احتمال تشکیل شوره بسیار بالاست. 

انواع شوره ورق گالوانیزه 

شوره ورق گالوانیزه شامل سه نوع مختلف می باشد: 

  • شوره سفید روشن
  • شوره متوسط
  • شوره شدید سفید 

شوره سفید روشن 

شوره سفید روشن ورق گالوانیزه، نوع ضعیف شوره می باشد که به‌ خاطر بارش های شدید روی سطح ورق ایجاد مي شود. این پودر سفید رنگ، معمولا با شست و شو از بین می رود و نیازی به عملیات خاصی ندارد. 

شوره متوسط

زمانی که پوشش گالوانیزه تا حد قابل توجهی تیره و دچار آسیب دیدگی می شود شوره متوسط تشکیل شده است. ضخامت آن می تواند میزان خسارت به پوشش را مشخص کند. 

در این گونه مواقع، اگر بعد از برداشتن قسمت زنگ زده، ظاهر آن چندان آسیب ندیده باشد، کمتر از پنج درصد از پوشش گالوانیزه را بر می دارند و کاری برای اصلاح وجود ندارد. اما اگر ظاهر آن آسیب جدی دیده باشد ابتدا با مسواک، قسمت آسیب دیده از شوره پاک می شود. سپس پد پارچه‌ای ای را با رنگ آلومینیوم آغشته کرده و به صورت فیلمی نازک روی قسمت آسیب دیده کشیده می شود.

شوره شدید سفید

شوره سفید شدید زمانی تشکیل می شود که رسوبات بسیار سنگین و به هم‌ چسبیده ایجاد شده باشند. قسمت های زیرین این ناحیه حتی می تواند سیاه شود و زنگ قرمز هم دیده شود. برای اصلاح، معمولا یک یا دو لایه رنگ  اپوکسی روی آن می کشند. به طوری که ضخامت فیلم خشک  آن به صد میکرون برسد. 

عوامل موثر در تشکیل شوره 

عوامل موثر در تشکیل شوره گالوانیزه عبارتند از:

نحوه ذخیره سازی محصولات گالوانیزه: بسته به اینکه نحوه‌ چیدمان و ذخیره سازی محصولات گالوانیزه مانند لوله ها چگونه باشد، احتمال تشکیل شوره متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر لوله ها به شکل صاف و یکدست روی یکدیگر قرار گرفته باشند، تشکیل شوره تسریع می شود.‌

آب و هوا: در مناطق پر بارش که رطوبت هوا بالا می باشد امکان به دام افتادن رطوبت بین سطوح فولادی پوشش‌ دار بیشتر است.

محل نگهداری هم نقش مؤثری در تشکیل شوره محصولات گالوانیزه دارد. طبیعتا در فضای باز این امکان، بیشتر مهیا خواهد بود. 

گردش هوا‌ را هم باید به عنوان پارامتر بعدی نام برد. در صورت محدود شدن جریان هوای اطراف محصولات، میزان تبخیر کاهش می یابد و در نتیجه شوره بیشتری تشکیل می شود. 

راهکارهایی برای کاهش تشکیل شوره 

روش‌های مختلفی برای جلوگیری از تشکیل شوره وجود دارد. یکی از این روش ها دور نگه داشتن محصولات گالوانیزه از آب و محیط های مرطوب است. افزایش درجه حرارت، افزایش جریان هوا در اطراف محصول و همچنین کنترل رطوبت در محیط نگهداری آنها از اقداماتی است که برای این منظور می توان انجام داد. علاوه بر این نباید شرایط را برای تشکیل میعان فراهم کرد. 

راهکار دیگری که برای جلوگیری از زنگ زدگی سفید یا همان شوره انجام می دهند این است که قبل از قرار گیری در محیط های مرطوب، به روی اجازه تشکیل اکسیدهای پایدار داده می شود. برای این کار، باید روی را در یک محیط بدون رطوبت قرار داد. علاوه بر این با افزایش دی اکسیدکربنی که با روی در تماس است هم‌ این امر محقق می شود. 

به کار گیری مواد شیمیایی و روغن های غیر فعال نیز روش مطلوبی برای جلوگیری از شوره گالوانیزه محسوب می شود‌. البته اثرگذاری آنها کوتاه مدت بوده. چون پس از گذشت زمان، روغن ها تبخیر می شوند.‌

همچنین کروم شش ظرفیتی هم برای این منظور به کار می رود. ولی در نهایت یک ماده سمی تولید می کند. 

 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۱ اردیبهشت ۰۲
    وهاب کبیری :
    سلام برای دیگ بخار راهی وجود دارد که رسوب نگیرد ممنون.
    پاسخ