ایران ضایعات

برخی نکات ایمنی برای کار با دستگاه تزریق پلاستیک 

برخی نکات ایمنی برای کار با دستگاه تزریق پلاستیک 

مقدمه

رعایت نکات ایمنی از ملزومات کار با دستگاه های مختلف صنعتی است. دستگاه تزریق پلاستیک از جمله دستگاه های پر کاربرد در صنعت پلاستیک و پلیمر به شمار می رود که جهت جلوگیری از خسارات و آسیب هاي مالی و جانی لازم است برخی نکات ایمنی در حین کار با آن رعایت شود.

معمولا روی بدنه دستگاه تزریق پلاستیک  نکات ایمنی  و هشدار های لازم درج می گردد که می بایست قبل از شروع کار با آن، این نکات مطالعه گردند.

در ادامه برخی از این نکات و حوادث احتمالی مربوط به دستگاه مذکور ذکر شده است، جهت آشنایی، آن را تا انتها دنبال نمایید. 

حوادثی که ممکن است در حین کار با دستگاه رخ دهد 

بعضی از حوادثی که ممکن است در حین کار با دستگاه تزریق پلاستیک رخ دهند عبارتند از: 

  • تجزیه انفجاری
  • خروج بخارهای های سمی
  • شارژ بیش از حد
  • گرفتار شدن دست اپراتور در دستگاه 

تجزیه انفجاری 

بعضی از گروه های پلاستیکی در اثر حرارت دادن طولانی مدت، گاز تولید می کنند و یا تجزیه و منفجر می شوند.  پی وی سی  ها از جمله این پلاستیک ها هستند. خروج این گازهای تحت فشار، مانع از انفجار می گردد. به همین خاطر از نازل هایی که از قالب جدا هستند برای این‌منظور استفاده می کنند. 

خروج بخارهای سمی

معمولا سیستم ها به نحوی طراحی می شوند که تا حد امکان مانع تولید بخار های سمی شوند. اما در برخی شرایط ممکن است این گازها تولید گردد که می توان‌ از یک وسیله مکنده به عنوان گازگیر برای خروج این بخار های سمی استفاده کرد. 

شارژ بیش از حد

بارگیری با فشار بالا، منجر به افزایش فشار داخل سیلندر نیز می شود. برای تمیز کردن نازل یا قالب، ممکن است اپراتور  دستگاه در اثر پاشیدن مواد آسیب ببینند.‌

گرفتار شدن دست اپراتور در دستگاه 

در حین تمیز کردن و تعمیر نمودن دستگاه باید موتور آن را خاموش و کلید اصلی را در وضعیت صفر قرار داد تا اپراتور از خطرات احتمالی مانند قطعی دست و انگشتان حفظ شود. 

نکاتی که اپراتور دستگاه باید رعایت کند 

اپراتور دستگاه تزریق پلاستیک باید توجه داشته باشد که در حین کار، به کلید ها و دکمه ها دست نزند. همچنین دست های خود را در نزدیکی تابلو برق، گیره و  بازوها قرار ندهد.‌

برای برداشتن محصول از درون قالب نباید از بالا و پایین دست ها را وارد کرد. زیرا احتمال آسیب به دست ها وجود دارد. با ایجاد تغییر در صدای دستگاه، باید دکمه استپ را فشار داد. 

به منظور، کاهش خطرات احتمالی، بهتر است گازگیر خاموش و بعد مواد درون آن ریخته شود. از محکم بودن پیچ رو بند قالب هم باید اطمینان حاصل کرد. اپراتور نباید آن را دست کاری کند. 

قطعی و معیوب بودن سیم ارت دستگاه تزریق پلاستیک می تواند منجر به برق گرفتگی شود. علاوه بر این اپراتور باید چک کند که رابط ها و شلنگ های ورودی وخروجی آب، بست داشته باشند. 

برای تزریق مواد به صورت دستی، باید به عبور راحت آنها از سر نازل دقت نمود. چون گرفتگی سر نازل می تواند باعث پاشیده شدن مواد مذاب بر روی دست های اپراتور شود. 

مراقبت های روزانه دستگاه تزریق پلاستیک 

باید توجه کرد که برخی اقدامات، جهت بهبود عملکرد دستگاه تزریق پلاستیک به صورت روزانه انجام شوند:

تمیز نمودن دستگاه از جمله این اقدامات است. همچنین باید هر روز، دمای روغن چک شود. توجه به صدای دستگاه نیز بسیار اهمیت دارد. تغییر در صدای آن باید فورا بررسی شود. 

روغن کاری دستگاه هم از موارد ضروری است که باید انجام داد.‌ علاوه بر این باید کنترل نمود که دستگاه، پس زدگی مواد نداشته باشد. 

مراقبت‌ های هفتگی دستگاه 

برخی اقدامات را می توان در مقیاس هفتگی برای دستگاه تزریق پلاستیک انجام داد. به عنوان مثال هر هفته، جایگاه روغن کاری و فرآیند خنک کننده‌های تابلوی برق بررسی شود.

دستگاه از نظر روغن ریزی هم باید چک شود. روان بودن جک ها از دیگر مواردی است که باید به‌ صورت هفتگی کنترل گردد. 

مراقبت ‌های ماهانه دستگاه

دستگاه تزریق پلاستیک هر ماه گریس کاری و عملکرد خنک کننده های آن بررسی گردد. هر نوع بوی سوختگی برق حتما رسیدگی شود تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری نماید.‌ 

مراقبت ‌های سالانه دستگاه

برخی مراقبت های دستگاه تزریق پلاستیک را می توان به صورت سالانه و یا دو بار در سال انجام داد. مثلا چک کردن سطح روغن هیدرولیک، تعویض روغن و تمیز کردن فیلتر آن و کنترل نمودن جایگاه قرار گرفتن قالب نسبت به گیره  

 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )