ایران ضایعات

معرفی فولاد مارایجینگ و ویژگی های آن 

معرفی فولاد مارایجینگ و ویژگی های آن 

مقدمه

فولاد مارایجینگ نوعی فولاد است که استحکام آن بسیار بالا بوده و دارای چقرمگی مناسبی می باشد. این گروه از فولاد ها تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند و با سرعت زیاد سرد می گردند. از نظر قیمتی هم نسبت به فولاد های کم آلیاژ، گران تر هستند. این مطلب به بررسی ویژگی ها و همچنین کاربرد های فولاد مارایجینگ اختصاص پیدا کرده است. جهت آشنایی بیشتر آن را تا انتها دنبال نمایید. 

فولاد مارایجینگ از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟ 

در ساخت فولاد مارایجینگ از مقدار بسیار کمی کربن استفاده می شود. بیشترین درصد کربنی که برای‌ این منظور به کار می رود سه صدم درصد است. بر خلاف کربن، نیکل این آلیاژ، بالاست. به طوری که حدود هفده تا نوزده درصد از آن استفاده می شود. 

کبالت به عنوان دیگر عنصر به کار رفته شده در فولاد مارایجینگ، سهم هشت تا دوازده درصدی دارد. همچنین بین سه تا پنج درصد مولیبدن و همین‌طور 1.8 تا دو درصد تیتانیوم نیز در آن به کار می رود. علاوه بر این  مقدار کمی آلومینیوم (0.15- 0.1 ) هم در ساختار آن یافت می شود. وجود عناصری مانند کبالت سبب بالا رفتن قیمت این نوع فولاد می شود.  

ایجاد ترک در فولاد مارایجینگ

یکی از مهم ترین معایبی که برای فولاد مارایجینگ می توان برشمرد، ایجاد و همچنین رشد ترک در آن است. این امر به خاطر افزایش تراکم نابجایی و شرایط ایجاد شده در مرز دانه رخ می دهد. البته به کارگیری مقدار تیتانیوم هم نقش مهمی در این موضوع دارد. به این صورت که کم بودن مقدار تیتانیوم سبب کاهش مقاومت در برابر رشد ترک می شود. 

مقاومت فولاد مارایجینگ در برابر خوردگی 

فولاد مارایجینگ از مقاومت نسبتا خوبی در برابر خوردگی برخوردار است. هر چند در برخی مواقع، پس از شش ماه، در ساختار آن ریز ترک هایی به چشم‌ می خورد که به مرور گسترش می یابند. بنابراین حفاظت کاتدی، برای فولاد مارایجینگ، بسیار مهم است. 

تاثیر هیدروژن بر فولاد مارایجینگ 

هر چند امروزه فرایند تولید فولاد مارایجینگ با پیشرفت های بسیاری همراه بوده و رشد کاربید و رسوبات موجود، کنترل گردیده است اما با این حال هیدروژن اثرات مخربی بر ساختار این نوع فولاد خواهد داشت. به طوری که بر فازهای رسوب یافته اثر می گذارد و سبب شکستگی بیشتر فولاد می شود. 

به همین خاطر است که در صنعت فولاد سازی باید به این مهم توجه شود.‌

کاربرد های فولاد مارایجینگ

صنعت هوا و فضا استفاده بسیار زیادی از فولاد مارایجینگ می کند. به طوری که در ساخت هواپیما  موتور موشک، قسمت‌های زیرین بالگرد ها به فراوانی استفاده می شوند. 

در مجموع برای محصولاتی که نیاز به استحکام کششی و  مقاومت به شکستگی بالا به صورت همزمان دارند بسیار کارایی دارد. ساخت هواپیما با این فولاد، سبب تامین ایمنی مطلوب آن می شود. 

 

 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۱ فروردین ۰۲
    قادر کریمی :
    سلام فولاد حال را به اندازه یک متری می فروشید
    پاسخ
  • ۲۵ فروردین ۰۲
    ناصر سلطانی :
    اطلاعات خوبی بود 0ممنون از زحماتتون
    پاسخ
  • ۲۸ فروردین ۰۲
    ناصر زال :
    درود در مورد مس هم کمی اطلاعات بزارید ممنون
    پاسخ