ایران ضایعات

آشنایی با ویژگی ها و کاربردهای لاستیک نئوپرن

آشنایی با ویژگی ها و کاربردهای لاستیک نئوپرن

معرفی لاستیک نئوپرن

لاستیک نئوپرن که نخستین بار در سال ۱۹۳۲ اختراع شد، نوعی لاستیک مصنوعی با مقاومت بالاست. برای تولید این‌ نوع لاستیک از روش پلیمریزاسیون کلروپران استفاده می شود. کاربرد نئوپرن هم در فضای باز و هم در دریا به چشم می خورد. 

در این مطلب ضمن اشاره به ویژگی های لاستیک نئوپرن، در مورد کاربرد و مزایای آن‌نیز بحث شده است.

نحوه ساخت لاستیک نئوپرن 

لاستیک نئوپرن از طریق یک واکنش شیمیایی شامل کلروپرن ساخته می شود. اتم‌ های کربن و هیدروژن، ساختار آن را تشکیل می دهند. با انجام این واکنش،  تراشه های پلی کلروپرن به وجود می آيند که در ادامه ذوب خواهند شد و با رنگدانه های کربنی و عوامل کف کننده مخلوط می گردند. سپس مخلوط را تحت گرما قرار می دهند تا منبسط و در نهایت پخته شود. به این ترتيب نئوپرن تولید می شود. به منظور ارسال این‌ محصول به بازار، آن را به شکل ورق هایی با ضخامت های مختلف برش می دهند.

در واقع این ورق ها، ماده اولیه برای کارخانه های تولید کننده واشر لاستیکی ، لاستیک سازی، مهر و موم سازی و ... هستند. 

ویژگی های لاستیک نئوپرن 

لاستیک مصنوعی نئوپرن از سختی بسیار بالایی برخوردار است. در برابر انواع روغن ها، مواد شیمیایی و حتی برخی اسید ها مقاوم می باشد. بعضی از اسید ها و استرهای اکسید کننده قوی، به ساختار آن آسیب می زنند.  

انعطاف پذیری در دماهای مختلف هم از دیگر ویژگی های آن به شمار می رود. به طوری که دمایی بین منفی چهل درجه تا مثبت صد و بیست و یک درجه را تحمل می کنند. ضد آب بودن هم به این فهرست افزوده می شود. 

این محصول مصنوعی به خوبی به سطح فلزات و الیاف می چسبد. به همین خاطر در تولید درزگیرها بسیار قابل استفاده  است. 

مزایای لاستیک نئوپرن 

استفاده از لاستیک نئوپرن در سازه ها و پل ها به کاهش لرزه و ارتعاش کمک می کند. به همین خاطر عمر سازه را افزایش می دهد. از طرفی هزینه های نگهداری، بازسازی و تعمیر را کاهش می دهد. این لاستیک مصنوعی، بار مرده را هم کم می کند. همچنین موجب می شود تا مقاومت سطح در برابر فشار، بیشتر شود.‌ علاوه بر این، در شرایط اقلیمی و دمایی مختلف، قابل استفاده است.

مهم ترین کاربردهای لاستیک نئوپرن 

لاستیک نئوپرن کاربرد بسیار زیادی در تولید چسب دارد. همچنین برای آب بندی و تولید واشر ها به کار می رود. در درزگیرها مانند درزگیر لپ تاپ، محافظ موبایل هم استفاده می گردد. 

کاربرد این محصول را در تولید لباس های ضد آب و لباس های غواصی نیز می توان دید. جنس بسیاری از لوازم ورزشی از همین نوع لاستیک است. در صنعت خودروسازی برای تولید کمربند ایمنی، صندلی و برخی دیگر از قطعات از لاستیک مذکور کمک گرفته می شود. 

روکش مبلمان، شیلنگ ها و لوله های لاستیکی نمونه دیگری از  کاربردهای آن می باشند. 

 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۰ دی ۰۱
    محسن باقری :
    سلام واشر مبدل حرارتی جز ضایعات حساب میشود
    پاسخ
  • ۲۲ دی ۰۱
    محمود صفافر :
    خیلی واسم جالب بود این مطالب در مورد لاستیک نئوپرن، کاش کاربردای عمومیشو بازم بیشتر میگفتین
    پاسخ
  • ۲۶ دی ۰۱
    محمد جلیلیان :
    بسیار عالی بود
    پاسخ
  • ۲ بهمن ۰۱
    فرشاد حیدری :
    سلام خسته نباشید ممنونم از اینکه اطلاعات مفیدی در اختیار مون گذاشتید نیوپرن خرید دارید روی تناژ
    پاسخ