ایران ضایعات

انواع توری فلزی و کاربرد های آنها

انواع توری فلزی و کاربرد های آنها

مقدمه

توری فلزی، ابزاری مناسب برای حفاظت و ایجاد امنیت می باشد که در ساخت آن، سیم مفتول به کار می رود. طیف متنوعی از این توری ها ساخته و برای اهداف مختلف استفاده می‌ شود.‌

این شبکه های فولادی ماحصل بافته شدن سیم ها بر روی یکدیگر و یا کشش ورق فولادی هستند. سیم های مفتول ها هم به شکل ساده و هم به صورت آجدار به کار می روند. به این ترتیب توری های فلزی هم به صورت رول و هم به شکل ورقه، عرضه می گردند. ضخامت سیم های مفتول و کاربرد توری رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. 

در این مطلب، انواع توری فلزی معرفی شده است. برای آشنایی بیشتر، آن را تا انتها دنبال نمایید.‌ 

انواع توری فلزی 

توری های فلزی بر اساس پارامترهایی مانند نحوه تولید، سایز سیم مفتول و ابعاد چشمه به چند گروه مختلف تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • توری حصاری
  • توری گابیون
  • توری مرغی
  • توری جوشی یا مش
  • توری پرسی
  • توری فرنگی
  • توری سرندی 

توری گابیون و کاربرد های آن 

منظور از توری گابیون یا توری سنگی،  توری های فلزی هستند که از نظر ظاهری،  شش ضلعی بوده و جنس آنها از فولاد ضد زنگ و گالوانیزه  می باشند. این نوع توری در سازه های مهندسی مختلف کاربرد فراوانی دارد. به عنوان مثال در ساخت دیوار های محافظ، جاده سازی و سد سازی استفاده می شود. همچنین برای مهار سنگ‌ ها و دیوار های سنگی کارایی دارد.

کاربرد های توری جوشی 

توری جوشی با نام مش نیز شناخته می شود که برای ساخت آن از میلگرد و یا مفتول سیاه استفاده می شود. به این صورت که میلگرد ها به صورت عمودی و افقی روی یکدیگر قرار می گیرند و  ساختار شبکه ای را تشکیل می دهند. توری جوشی استحکام بالایی دارد. از این رو انعطاف پذیری کمی دارد.‌

میلگرد هایی که برای اين منظور استفاده می شود اگر از نوع ساده باشند، معمولا سایز شش و یا هشت هستند و اگر از نوع آجدار انتخاب شوند سایز های هشت، ده، دوازده و چهارده خواهند بود. 

توری مش دارای تنوع بالایی بوده و به این خاطر در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد. معمولا در کف سازه ها در داخل بتن می توان آن را دید. 

توری پرسی

همان طور که از نام توری پرسی مشخص است، برای ساخت آن از هیچ نوع جوشی استفاده نمی شود. بلکه سیم مفتول با سایز های دو تا شش میلی‌متر به صورت تار و پود در هم بافته می‌ شوند‌. این توری دارای چشمه های مربعی و مستطیلی شکل بوده و نسبت به به خراش مقاوم‌ است. 

از جمله کاربرد های توری پرسی می توان به صنعت ساختمان، فونداسیون کف، حفاظ بندی پنجره ها، ساخت قفس حیوانات، ... اشاره کرد.

توری حصاری 

توری حصاری، قبلا کاربرد زیادی نداشت. زیرا مقاومت آن کم بود. اما در حال حاضر این نوع توری را به کمک مفتول های گالوانیزه و فولاد زنگ نزن‌ می سازند و طول عمر آن را تا پنجاه سال افزایش داده اند. بنابراین در تامین امنیت، عملکرد مطلوبی از خود نشان می دهد. علاوه بر این، از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است. نصب آن نیز به آسانی انجام می شود. از طرفی در شرایط اقلیمی مختلف می توان از آن استفاده کرد. 

از جمله کاربرد های توری حصاری باید به حصار کشی و فنس کشی، استفاده در دیوارهای های بتنی به عنوان آرماتور، قفس حیوانات، حفاظ در مراکز نظامی فرودگاه ها، بزرگراه ها و ترمینال ها اشاره کرد. همین طور برای جلوگیری از سقوط افراد و مصالح ساختمانی در ساختمان های در حال ساخت هم از همین نوع توری فلزی استفاده می کنند. 

توری مرغی 

توری های مرغی شبکه ای شش ضلعی دارد. ضخامت آن بین چهار دهم تا هفت دهم میلی متر بوده و معمولا نمونه ایرانی آن نسبت به‌ نمونه خارجی با کیفیت تر است و این موضوع بر اختلاف قیمت آنها دامن می زند. توری مرغی تولید شده در کشور با روش گالوانیزه گرم و نوع خارجی آن با روش گالوانیزه سرد تولید می شود.  

از توری مرغی در سقف ، زیر سازی کاشی، گچ کاری و دور ستون ها استفاده می گردد. 

توری سرندی 

ابعاد چشمه های توری سرندی می تواند بین یک تا صد میلی متر باشد. ظاهر آنها نیز لوزی شکل است. جنس آن  هم از آهن و هم مسوار، استیل و گالوانیزه در نظر گرفته می شود. 

این توری مستحکم فلزی را برای مقاوم سازی دیوارهای مغازه ها، تفکیک زمین های کشاورزی، ایجاد حفاظ در فرودگاه‌ها و مناطق نظامی، سرند شن و ماسه معادن به کار می برند. 

توری فرنگی

توری فرنگی را می توان از خانواده توری گابیون و مرغی دانست که از نظر کاربرد و ویژگی ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند. تفاوت آنها مربوط به قطرشان است. در واقع توری فرنگی از نظر قطر بین تور ی های گابیون و مرغی قرار می گیرد.‌

این نوع توری هم معمولا در ایران با گالوانیزه گرم تولید می شود. در حالی که از گالوانیزه سرد برای نوع چینی آن استفاده می کنند.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۳ دی ۰۱
    سعید درویشی :
    سپاس فراوان،توضیحات خلاصه امّا مفید
    پاسخ
  • ۱۵ بهمن ۰۱
    مهدی داودآبادی :
    توضیحات خیلی خوبی بود تشکر
    پاسخ