ایران ضایعات

خوردگی ورق آلومینیوم در چه شرایطی رخ می دهد؟

خوردگی ورق آلومینیوم در چه شرایطی رخ می دهد؟

مقدمه

آلومینیوم به واسطه ویژگی های منحصر به فرد خود از محبوبیت بالایی در صنایع مختلف برخوردار است.  این فلز سبک وزن را به روش های مختلف می توان تولید کرد. قیمت آن نیز در مقایسه با برخی فلزات، پایین تر می باشد. در برابر خوردگی هم مقاومت بالایی دارد. اما گاها در شرایطی قرار می گیرد که دچار خوردگی می شود. در ادامه مطلب، ضمن معرفی انواع، کاربردها و ویژگی های ورق آلومینیومی، در این باره بیشتر توضیح داده شده است. آن را تا انتها دنبال نمایید. 

انواع ورق آلومینیوم

تنوع در بین ورق های آلومینیومی بالاست که‌ متداول ترین آنها شامل سری ۶۰۰۰ و ۵۰۰۰ می باشد. 

سری ۶۰۰ با نام ورق سیلیکون و منیزیم هم شناخته می شود. زیرا این دو، در ترکیب آن به کار می روند. این نوع از ورق آلومینیومی خود شامل سه مدل می باشد: 

  • مدل ۶۰۸۲
  • مدل ۶۰۶۳
  • مدل ۶۰۶۲

اما سری ۵۰۰۰  این ورق ها، که جزو اصلی ترین ورق های آلومینیومی هستند دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی ناشی از آب شور می باشند. این ویژگی سبب شده تا به آنها مدل دریایی هم گفته شود. انواع ورق آلومینیومی سری ۵۰۰۰ عبارتند از: 

  • مدل ۵۰۳۸
  • مدل ۵۷۵۴
  • مدل ۵۰۵۲ 

ویژگی های ورق آلومینیوم

وزن کم و سبکی جزو شاخصه های اصلی ورق آلومینیوم به شمار می رود. این نوع ورق، سطح براق، صاف و یکنواختی دارد. شکل پذیری مناسب این نوع ورق های فلزی نیز از دیگر ویژگی های آن می باشد. مقاومت آن در برابر زنگ زدگی بالاست. خاصیت رسانایی هم در این ورق فلزی دیده می شود. 

کاربردهای ورق آلومینیوم 

یکی از مهم ترین کاربردهای ورق آلومینیوم، استفاده در صنعت حمل و نقل است. همچنین برای ساخت مخازن سوخت نیز کارایی بسیاری دارند. صنایع نظامی  هم برای اهداف مختلف از این نوع ورق ها استفاده می کنند.‌

علاوه بر این صنعت داروسازی هم در فهرست مصرف کنندگان این فلز قرار دارند. ریل های راه آهن نمونه دیگری از کارایی های ورق آلومینیومی می باشد. همچنین در ساخت بسیاری از لوازم خانگی هم به کار برده می شود. 

علل خوردگی ورق آلومینیوم 

همان طور که در ابتدای بحث اشاره شد، آلومینیوم در برابر خوردگی مقاومت مطلوبی دارد و در بسیاری شرایط، این فلز را برای سازگاری با شرایط محیطی مختلف به عنوان بهترین گزینه انتخاب می کنند. چرا که لایه‌ اکسیدی تشکیل شده در سطح آلومینیوم، PH در بازه گسترده ای ندارد.

آلومینیوم این قابلیت را دارد که خود را ترمیم نماید. اما با این حال در برخی شرایط، این فلز دچار خوردگی می شود. به عنوان مثال زمانی که محیط دارای شرایط اسیدی بالا باشد، آلومینیوم آسیب می بیند. همین طور قرار گرفتن ورق های آلومینیومی در فضاهای داخلی که دارای تهویه مطلوب نیستند هم به افزایش خوردگی کمک می کند. 

اگر ورق مذکور به صورت مداوم در آب و هوای مرطوب قرار گیرد خطر خوردگی آن را تهدید خواهد کرد. آب دریا هم به مرور زمان خوردگی ایجاد می کند. قرار گرفتن در شرایطی که مستعد خوردگی گالوانیک است نیز منجر به آسیب این ورق می گردد. 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۶ دی ۰۱
    محسن رحیمی :
    بسیار هم خوب
    پاسخ