ایران ضایعات

آشنایی با ورق ضد سایش ولدوکس

آشنایی  با ورق  ضد سایش ولدوکس

مقدمه

ورق ضد سایش ولدوکس، نوعی ورق فولادی مقاوم در برابر ساییدگی است که دارای سختی بالایی می باشد. این ورق از آلیاژهای فولادی ساخته می شود و هنگام برخورد یا ساییده شدن به اجسام، آسیب نمی بیند و معمولا جسمی که سختی کمتری دارد، صدمه می بییند‌. علاوه بر این، نسبت به خوردگی هم مقاومت خوبی دارد. 

در ادامه مطلب با این ورق فولادی و ویژگی های آن بیشتر آشنا شوید.

ورق‌ ولدوکس چگونه ضد سایش می شود؟

عنصر کربن که در سنگ آهن وجود دارد و میزان آن در مراحل مختلف تولید فولاد، تحت کنترل قرار می گیرد، اصلی ترین دلیل ضد سایش نمودن ورق فولادی است. زیرا این عنصر بر مقدار سختی ورق های فولادی اثر مستقیم  دارد. استفاده از آلیاژهای مخصوص در این ورق های فولادی به ضد سایش شدن آنها کمک شایانی می کمد. 

نحوه تولید ورق ضد سایش ولدوکس 

برای تولید این ورق ضد سایش فولادی،بعد از ذوب سنگ آهن در کوره انفجاری، جداسازی ناخالصی های آن صورت می گیرد. پس از تصفیه، به مواد مذاب فولاد، عناصر آلیاژی اضافه می گردد. 

بعد از آن، عناصر خاص مانند کروم، منگنز و کربن به منظور ضد سایش کردن فولاد به آن اضافه می شوند. 

در مرحله بعد نوبت به افزودن موادی می رسد که به بهبود مقاومت فولاد در برابر اکسید شدن کمک می کند‌. 

همچنین گاها عملیات حرارتی هم روی این نوع فولاد انجام می شود تا مقاومت بیشتری در برابر سایش پیدا کند.

سایر  مراحل تولید این ورق مشابه بقیه ورق های فولادی است.

کاربرد های ورق ضد سایش ولدوکس

از ورق ضد سایش ولدوکس در صنایع مختلفی به ویژه صنعت معدن استفاده می شود. همچنین صنعت کشاورزی برای ساخت ادوات و تجهیزات مختلف از این ورق کمک می گیرد. در خودروسازی هم می توان کاربرد ورق ولدوکس را دید. 

برخی از تجهیزات در صنعت نفت و گاز به وسیله همین ورق ساخته می شوند. در صنایع سیمان سازی و فولاد سازی نیز کاربرد گسترده ای دارد. 

ابزار آلات ساختمانی و ماشن‌های حفاری هم از مصرف کنندگان این ورق محسوب می شوند. دریچه‌ی های سد را از این جنس می سازند.‌ همچنبن کاربرد دیگر آن را  در تیغه های ماشین آلات لایروبی می توان دید. 

برشکاری ورق ولدوکس 

عمدتا ورق های ضد سایش ولدوکس را می توان به آسانی برش داد. این نوع ورق های فولادی در هنگام عملیات برشکاری، روی صفحه برش حرکت نمی کنند و به حالت سکون قرار دارند. این موضوع به سهولت در برشکاری کمک زیادی می کند.

جوشکاری ورق ولدوکس 

جوشکاری ورق های ضد سایش ولدوکس هم به آسانی انجام می شود. به عبارتی قابلیت جوشکاری مناسبی دارند. هر چند لازم است که مانند ورق های فولادی دیگر، در ابتدا گرم شوند. با این کار احتمال ترک خوردن ورق به حداقل ممکن می رسد. البته مقدار گرمای لازم برای ورق ولدوکس در مقایسه با سایر ورق های فولادی کمتر است. 

خم کاری ورق هاردوکس

از آنجایی که ورق های مذکور در مقایسه با دیگر ورق های فولادی قوی تر هستند، نیروی بیش‌تری برای خمکاری نیاز دارند. اما معمولا برای یک نیاز یکسان، ورق ولدوکس با ضخامت کم‌ تر را نسبت به ورق‌ های عادی استفاده می کنند. به همین خاطر نیروی کمتری برای خمکاری آنها به کار می رود. 

  

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۴ آذر ۰۱
    محمد زلقی :
    سلام خسته نباشید آیا برای تولید ورق ضد سایش تجهیزات در بازار وجود وارد
    پاسخ
  • ۱ دی ۰۱
    رضا کیان :
    سلام،خلاصه و مفیددرهمه زمینه ها!ممنون
    پاسخ
  • ۲ دی ۰۱
    جواد ملکی :
    سلام سپاس از توضیحات کاملی فرمودید
    پاسخ