ایران ضایعات

لوله اسپیرال یا لوله درز جوش مارپیچی 

لوله اسپیرال یا لوله درز جوش مارپیچی 

معرفی لوله اسپیرال

لوله اسپیرال نوعی لوله فولادی درزجوش است که از ورق های فولادی برای ساخت آن استفاده می شود. مارپیچ بودن این لوله به عنوان یک شاخصه برای آن شناخته می شود.  

سایزهای متداول این لوله شامل پنج تا صد و بیست اینچ می باشد. خواص مکانیکی مطلوب و بهره مندی از ابعاد یکنواخت، استفاده از لوله اسپیرال را افزایش داده است. 

در ادامه، با این لوله فولادی بیشتر آشنا شوید. 

استفاده از لوله اسپیرال چه مزایایی دارد؟ 

همان طور که در بخش های ابتدایی نیز اشاره شد، لوله‌ های اسپیرال دارای یکنواختی خوبی هستند و خواص مکانیکی مناسب، به عنوان یک مزیت برای آنها شناخته می شود. 

اگر در هنگام نصب لوله نیاز باشد که خمکاری صورت گیرد، این نوع لوله در مقایسه با سایر لوله ها ارجحیت دارند. صرفه اقتصادی هم به این موارد اضافه می شود. 

لوله اسپیرال چگونه ساخته می شود؟ 

پنج روش کلی برای ساخت لوله های اسپیرال دارای قطر زیاد وجود دارد که عبارتند از: 

 روش O & U : صفحه فولادی را ابتدا به شکل حرف U و در مرحله بعد به شکل O در می آورند. 

خمش غلتکی: این روش، نورد هرمی هم نامیده می شود. در این روش، ورق فولادی را از بین غلتک ها عبور داده و در انتها درز نهایی جوش می‌ خورد.

روش 2C: به این صورت که دو نیمه لوله که مشابه حرف  C می باشد ساخته می شود و در مرحله بعدی عملیات جوشکاری این دو نیمه انجام می شود. 

روش C & O: این روش به روش اول شباهت زیادی دارد. اما در مرحله اول آن، میزان خمش اعمال شده به ورق بیشتر است.

 شکل‌دهی مارپیچی: به این صورت که ورق فولادی را مانند رزوه اطراف پیچ، به شکل لوله در آورده و در مراحل بعدی عملیات جوشکاری انجام می گیرد. 

عملیات جوشکاری لوله های اسپیرال

عملیات جوشکاری لوله های اسپیرال را با روش قوسی زیر پودری انجام می‌ دهند تا قوس، اکسیده نشود. در واقع، برای جلوگیری از ورود اکسیژن به قوس، آن را تحت پوشش فلاکس یا پودر قرار می دهند.‌

در این نوع لوله های فولادی درز دار، جوشکاری هم در داخل و هم در خارج لوله انجام می‌شود. تنش های پسماند زیادی بعد از جوشکاری در لوله دیده می شود. 

تفاوت لوله درزجوش اسپیرال و لوله درزجوش مستقیم 

در رابطه با تفاوت های بین لوله های درزجوش اسپیرال و لوله های درزجوش مستقیم باید گفت که هزینه تولید لوله هاي درزجوش مستقیم بیشتر می باشد و ورق هایی با عرض بیشتر را برای تولید این نوع لوله ها استفاده می کنند. ورق هایی که برای اين منظور به کار می روند معمولا  دارای طول دوازده متری هستند. تولید ورق‌ های مذکور، به صورت  پیوسته نیست و نیازمند هزینه زیادی می باشد. 

برای تولید لوله اسپیرال، نوار ورق با کیفیت بالاتر به کار می رود. از طرفی ارزان تر نیز هست. تولید این نوع لوله، به تجهیزات چندانی نیاز ندارد. همچنین از نظر قطر و ضخامت، محدودیتی برای لوله های اسپیرال وجود ندارد. خطر ترکیدگی آنها نیز کم بوده و در برابر شکست مقاومت خوبی دارند.‌

 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )