ایران ضایعات

معرفی انواع ورق فولادی پوشش دار 

معرفی انواع ورق فولادی پوشش دار 

ورق فولادی پوشش‌ دار چیست؟ 

منظور از ورق‌ فولادی پوشش دار ورق هایی است که هم از نظر ظاهری دارای زیبایی بسیاری هستند و هم مستحکم تر می باشند. این ورق ها نسبت به ورق های فولادی معمولی، در برابر خوردگی مقاوم تر بوده در نتیجه عمر مفید بیشتری نیز دارند.

انواع مختلفی از ورق های فولادی پوشش دار وجود دارد که ورق گالوانیزه، ورق قلع اندود، ورق آلوزینک، و ورق رنگی جزو متداول ترین آن‌ها می باشد. در ادامه به معرفی دقیق تر انواع مختلف این ورق پرداخته می شود. 

انواع ورق فولادی پوشش‌ دار 

برای پوشش‌ دار کردن ورق های فولادی از مواد و فلزات مختلفی مانند روی، سرب، آلومینیوم -روی، لعاب و مواد آلی استفاده می شود.‌ 

ورق فولادی با پوشش سرب

هر چند فولاد در مقایسه با آهن، مقاومت بیشتری نسبت به پوسیدگی و خوردگی نشان می دهد اما گاهی لازم است مقاومت آن را افزایش داد. معمولا سرب گزینه مناسبی برای پوشش دهی محسوب می شود. همچنین از آلیاژ سرب و قلع یا همان حلب سربی که بیست یا ده درصد قلع دارد، هم برای اين کار استفاده می کنند. به این صورت که پوششی از حلب سربی با ضخامت بیست میکرون را روی ورق فولادی می کشند. 

ورق فولادی تولید شده که مقاوم تر از قبل شده، در قسمت زیرین سازه‌ها، آب روها و سقف ها به کار برده می شود.‌ 

ورق فولادی با پوشش مواد آلی 

ورق فولادی با پوشش مواد آلی، جزو ورق های پوشش دار مدرن به شمار می آید که ظاهر بسیار زیبایی هم دارند. با روش های جدید این ورق های گرماچسب را تولید مي کنند. تنوع رنگی بالا جزو ویژگی های آن می باشد. برخی از موادی که برای این منظور استفاده می شوند عبارتند از: 

  • پوشش رنگی پی وی سی 
  • فیلم پی وی سی
  • پلی استر ها
  • پلی وینیل
  • فلوراید

پوشش رنگی پی وی سی 

پوشش پی وی سی را با روی – آلومینیوم روی سطح ورق فولادی به‌ کار می‌برند. یک طرف ورق، ضخیم و چرم مانند و طرف دیگر  به کمک مواد ضدخوردگی پوشیده می‌شود و در نهایت با پلی استر، پرداخت کاری آن را انجام می دهند. موقع جابه جایی باید دقت داشت که سطح بیرونی ورق آسیب نبیند. 

اگر در شرایط غیر دریایی از این ورق ها استفاده شود می تواند تا بیست سال عمر کند. برای محیط های شیمیایی و ساخت سقف ها از این نوع ورق های فولادی پوشش دار می توان استفاده کرد. 

پوشش پلی استر

پلی استر یا پلی استر سیلسیم  هم برای پوشش دهی ورق های فولادی به کار می رود. هر چند در مقایسه با پی وی سی، از مقاومت کمتری برخوردار است و عمر مفید آن به ده سال می رسد. 

گفتنی است که این‌ نوع ورق، برای مناطق دریایی، گرم و مرطوب مناسب نیست. 

ورق فولادی با پوشش فلوراید 

ورق‌ فولادی با پوشش فلوئوروکربن خنثی را تقریبا در هر نوع شرایطی می توان به کار برد. مقاومت بالا، سطح صاف و سهولت در تمیزی از ویژگی های مهم این ورق می باشد. البته باید از صدمه زدن به سطح آن جلوگیری کرد. 

ورق فولادی با پوشش‌ لعابی 

ورق فولادی با پوشش لعابی چون دارای سطح صاف و رنگ سفید براق است قابلیت انعکاس نور را دارد. این ویژگی سبب شده تا در بخش داخلی ساختمان مانند سقف و دیوار ها کاربرد بیشتری داشته باشد‌. این نوع ورق به راحتی تمیز می شود. 

ورق فولادی با پوشش‌ آلومینیوم – روی 

ورق های فولادی که با آلومینیوم- روی پوشش دهی می شوند در محیط های معمولی بدون محافظت قابل استفاده هستند و ورق هایی با دوام به شمار می آيند. پنجاه و پنج درصد از این پوشش را آلومینیوم و ۴۳.۵ درصد از آن را روی تشکیل مي دهد. سهم یک و نیم درصدی هم به سیلیسیم می رسد. 

ورق فولادی با پوشش روی 

ورق فولادی پوشش‌ دار شده با روی، همان ورق گالوانیزه است که کاربرد بسیار زیادی دارد. برای تولید اين ورق، از روش های مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال ورق فولادی را درون مذاب روی فرو می برند و یا اینکه فلز روی ذوب شده را روی ورق فولادی می پاشند. 

علاوه بر این می توان ورق را درون پودر داغ روی قرار داد تا ورق گالوانیزه تولید گردد. روش دیگری که برای این منظور به کار می رود الکترولیز است. 

کاربردهای ورق فولادی پوشش‌ دار 

ورق های فولادی پوشش دار را در صنایع مختلفی به ویژه خودرو سازی استفاده می کنند. همچنین دکل‌های انتقال برق فشار قوی را نیز با همین ورق ها می سازند. کابینت های فلزی آشپزخانه هم معمولا از همین جنس هستند. سقف های شیروانی از دیگر موارد کاربرد ورق فولادی پوشش‌ دار هستند. 

از دیگر کاربردهای ورق های فولادی مذکور، استفاده در ساخت تانکرهای آب، کانال کولر و سیستم های خنک کننده را باید نام برد. صنعت لوازم خانگی نیز از دیگر مصرف کنندگان این ورق به شمار می رود. 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۵ آذر ۰۱
    عوض عوض نژاد :
    درود بر شما برنامه جامع و مفید است سپاس گذارم شما هستم
    پاسخ