ایران ضایعات

خاک آهن (سفاله آهن) چه کاربردی دارد؟ 

خاک آهن (سفاله آهن) چه کاربردی دارد؟ 

خاک آهن چیست؟

منظور از خاک آهن همان براده آهن می باشد که به آن سوفاره (سفاله) آهن نیز گفته می شود.‌ خاک آهن در اثر عملیات برشکاری، مته زنی و سوهان زنی محصولات آهنی و فولادی به دست می آید.  هر چند که خاک آهن را به عنوان نوعی ضایعات شناخته می شود اما کاربردهای بسیاری دارد و در صنایع مختلف به کار می رود. در ادامه مطلب در این رابطه بحث شده است.‌ 

کاربرد های خاک آهن 

خاک آهن کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. یکی از مهم ترین کاربردهای آهن در صنعت فولاد سازی می باشد. همچنین به منظور افزایش رسانایی موادی مانند پلیمر ها به کار می رود. 

سوفاره آهن برای تولید لنت ترمز خودرو هم استفاده می شود. این پسماند صنایع فلزی برای تولید رنگ های شیمیایی و صنعتی قابل استفاده است. به منظور تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاهان به عنوان کود مصرف می گردد.

صنعت چاپ هم از براده آهن بهره می برد. به نحوی که آن را در چاپگر های رنگی و دستگاه‌های کپی سیاه و سفید استفاده می کنند. برای اینکه در هنگام بسته بندی محصولات غذایی اکسیژن بیشتری جذب شود، از براده آهن کمک می گیرند. البته نوع براده آهنی که برای این منظور به کار می رود می بایست درصد خلوص بالایی داشته باشد و از نظر سایز، بسیار ریز باشد‌. 

هنگام جوشکاری و لحیم کاری می توان خاک آهن استفاده کرد تا پس از ذوب شدن فضای خالی بین دو قطعه را پر کند. همین طور در آزمایشگاه ها پودر نرم‌ شده آن برای انجام آزمایشات مربوط به میدان مغناطیسی کاربرد دارد. 

چرا از خاک آهن استفاده می‌ شود؟

به طور کلی استفاده مجدد از ضایعات، از جنبه های مختلف به ویژه اقتصادی و زیست محیطی توجیه پذیر است. خاک آهن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کاربرد مجدد آن باعث می شود تا پرتی و هدر رفت در صنعت فولاد کاهش یابد. از طرفی مانع اتلاف سرمایه نیز می شود. علاوه بر این فضایی برای نگهداری آن اشغال نمی شود. 

مراحل تولید خاک آهن 

همان طور که در ابتدای بحث اشاره شد خاک آهن بر اثر عملیات مختلف سنباده زنی و برشکاری روی قطعات فولادی تولید می شود. در صورتی که قطعه فولادی به صورت لوله باشد به کمک دستگاه فرز برش داده می شود. برای ورق های فولادی از سنباده می توان استفاده کرد. 

در مرحله بعد نوبت به غربالگری خاک آهن می رسد. با این کار می توان قطعات ریز و درشت را تفکیک کرد.  در انتها نیز شست و شوی آنها صورت می گیرد. معمولا روغن معدنی یا گلیسیرین را برای این کار استفاده می کنند. 

خرید خاک آهن 

خرید خاک آهن و همچنین فروش آن را می توان به صورت آنلاین در سایت ایران ضایعات انجام داد. برای این کار کافی است که در قسمت خریداران، آگهی خرید خاک آهن و در قسمت فروشندگان، آگهی فروش خاک آهن ثبت نمود. 

البته می توان با عناوینی همچون خرید سوفاره آهن، خرید سفاله آهن، خرید یا فروش براده آهن و ... هم آگهی های مختلفي ثبت کرد. به این ترتيب بارهای عمده و جزئی خاک آهن را به راحتی می توان خرید و فروش نمود. ضمن آنکه قیمت سفاله آهن که در سایت ذکر شده، کارشناسی می باشد. 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۳ آذر ۰۱
    مستفا اکبری :
    سلام من خاک دارم اما نمیدونم مال چیست آهنربا میگیره
    عبدالرئوف بختیاری در پاسخ میگه :
    سلام من برآمده استیل 304 دارم وزن 4تن است قیمت هم 12000تومان هرکیلو
    پاسخ
  • ۲۲ آذر ۰۱
    عباس کوهدره :
    سلام،براده آهن+پلیسه+انتهای الکترود(سیم جوش)دارم جهت فروش
    نسرین فرخی در پاسخ میگه :
    لطفاً با من تماس بگیرید
    پاسخ