ایران ضایعات

کیفیت گرانول پی وی سی به چه عواملی بستگی دارد؟

کیفیت گرانول پی وی سی به چه عواملی بستگی دارد؟

مقدمه 

گرانول پی وی سی (پلی وینیل کلراید)، نوعی گرانول پلیمری ترموپلاست است که می توان آن را هم از مواد اولیه پتروشیمی و هم از بازیافت ضایعات پی وی سی تولید کرد. استحکام بالا در برابر ضربه‌ از ویژگی های بارز گرانول پی وی سی است.  همچنین انعطاف پذیری آن هم بالا بوده و مقاومت کششی مناسبی دارد. از نظر شکل و رنگ هم بسیار متنوع می باشد. 
در ادامه به نکاتی در رابطه با کیفیت گرانول پی وی سی اشاره شده است. 

انواع گرانول PVC 

گرانول پی وی سی را می توان به دو گروه نرم و سخت تقسیم‌ کرد. گرانول نرم از مواد اولیه پتروشیمی ساخته می شود. یعنی مواد بازیافتی برای تولید آن به کار نمی رود. به همین دلیل کیفیت بالاتری دارد و برای تولید وسایل پلاستیکی انعطاف پذیر و نرم مانند شیلنگ، روکش سیم و کابل، سفره، پرده حمام و ... استفاده می شود. 
نوع سخت این گرانول در ساختمان سازی مانند در و پنجره و حفاظ آن کاربرد فراوانی دارد. از مواد بازیافتی در تولید گرانول سخت استفاده می کنند. 
علاوه بر این گرانول پی وی سی را بر اساس نوع کاربرد نیز می توان به موارد زیر تقسیم کرد: 

  • گرانول مخابراتی
  • گرانول لوله آبرسانی
  • گرانول واشری و قطعات صنعتی
  • گرانول نواری
  • گرانول سرد کن
  • گرانول پزشکی

کاربردهای گرانول پی وی سی 

گرانول پی وی سی  به عنوان ماده اولیه در صنعت  ساختمان‌ سازی مورد استفاده قرار می گیرد. درب و پنجره های ساختمانی را معمولا از این جنس می سازند که در مقایسه با مصالح دیگر مانند فلز مزایای زیادی از جمله سبکی را به همراه دارد. در تولید مبلمان نیز می توان کاربرد پی وی سی را به وفور دید. بسیاری از لوازم پلاستیکی از جمله اسباب بازی ها هم به کمک گرانول PVC ساخته می شوند.‌ تجهیزات ورزشی، ناودانی، لوله و اتصالات، نرده‌های کنار راه پله‌ ها نمونه دیگری از کاربرد های این نوع گرانول پلیمری می باشند.
به طور کلی از آنجایی که عمر این دسته از محصولات پلیمری بالا می باشد برای تولید کالاهایی که کاربرد های مهم دارند مورد استفاده قرار می گیرند. 

پارامترهای مهم در کیفیت گرانول پی وی سی

پارامتر ها و عوامل متعددی در کیفیت گرانول PVC اثرگذار هستند از جمله کیفیت مواد اولیه ای که برای این منظور به کار می روند. بنابراین بسته به میزان کیفیت ضایعات پی وی سی، کیفیت گرانول تولید شده هم متغیر خواهد بود. 
در فرآیند بازیافت ضایعات PVC باید عملیات شست و شو به صورت کامل انجام شود تا آلودگی ها اعم از گرد و غبار، روغن ها، گل و لای و ... حذف گردند و گرانولی باکیفیت تولید شود.‌
پارامتر دیگری که باید نام برد، کیفیت دستگاه‌ های خرد کن و آسیاب است. همچنین باید ناخالصی ها شامل هر نوع پلاستیک دیگر از ضایعات مورد نظر حذف شود. 
علاوه بر این می بایست تنظیمات خط تولید این گرانول به درستی صورت گیرد. برای داشتن گرانول با کیفیت برخی مواد افزودنی به آن اضافه می شود. این مواد هم به پایداری گرانول کمک می کنند و هم باعث نرم کنندگی آن می شوند. 

قیمت گرانول پی وی سی 

قیمت گرانول PVC را عوامل مختلفی رقم می زنند. بلوری شکل بودن گرانول و شفافیت آن یکی از این عوامل می باشد. کیفیت دستگاه های تولید کننده نیز بر این موضوع اثرگذار است.  
خرید گرانول پی وی سی به صورت عمده، معمولا در مقایسه با خرید جزئی، موجب کاهش قیمت می گردد. برای اطلاع از قیمت خرید و فروش گرانول پی وی سی می توان به سایت ایران ضایعات مراجعه نمود. آگهی های زیادی در این خصوص می توان پیدا کرد. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )