ایران ضایعات

معرفی آلیاژ فسفر برنز و ویژگی های آن 

معرفی آلیاژ فسفر برنز و ویژگی های آن 

مقدمه 

فسفر برنز، آلیاژی با پایه مس می باشد که سختی و استحکام بالایی دارد. میزان قلع موجود در آن می تواند بین نیم تا یازده درصد باشد. همچنین فسفر آن هم بین یک صدم تا سی و پنج صدم درصد است. ویژگی های فسفر برنز و کاربردهای آن در ادامه مطلب ذکر شده است. جهت آشنایی بیشتر آن را تا انتها دنبال نمایید‌‌. 

ویژگی های فسفر برنز 

فسفر برنز  نسبت به خستگی و سایش، مقاومت خیلی زیادی از خود نشان می دهد. رسانایی الکتریکی آن هم مناسب بوده و به عنوان یک آلیاژ مستحکم می توان از آن استفاده کرد. 

ریز دانه بودن را هم باید به ویژگی های فسفربرنز اضافه نمود. پایین بودن ضریب اصطکاک و الاستیسیته مناسب نیز از دیگر ویژگی های فسفر برنز به شمار می رود. در ضمن فسفر موجب کاهش ویسکوزیته مذاب می شود که ریخته گری را تسهیل می کند. 

کاربرد های فسفر برنز 

صنایع الکترونیکی از آلیاژ فسفر برنز استفاده زیادی می کنند. همچنین قطعات سوئیچ، گیره های فیوز، میله های جوشکاری و اتصال دهنده ها را هم به کمک این آلیاژ مستحکم می سازند. 

با توجه به اینکه فسفر برنز می تواند بدون از دست دادن شکل اولیه خود، حرکت های پیوسته را تحمل نماید در ساخت فنر به کار برده می شود. در ماشین آلات صنعتی از این فنرها استفاده می شود.‌

پیچ ها که باید قدرت تحمل نیروی زیادی را داشته باشند، همچنین مهره‌ها و بست ها نیز از جنس همین آلیاژ هستند. 

تفاوت های برنز و برنج

برنز و برنج هر دو از آلیاژهای مس هستند که ممکن است گاها با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. اما باید گفت هر یک از این آلیاژها ویژگی ها و خواص منحصر به فرد خود را دارد. برای مثال برنز از ترکیب مس و قلع تشکیل می شود، شکننده تر و سخت تر بوده و در دمای نهصد و پنجاه درجه سانتی گراد ذوب می شود.‌

قدمت برنز بسیار زیاد بوده و تقریبا از سه هزار و پانصد سال قبل از میلاد کشف شده است. مقاومت آلیاژ مذکور در برابر خوردگی ها به ویژه آب شور بسیار بالا می باشد. 

آلیاژ برنج که ترکیب مس و فلز روی است، تراش پذیری بهتری دارد. نقطهٔ ذوب آن هم پنجاه درجه کمتر از نقطه ذوب برنز است. یعنی در دمای نهصد درجه ذوب می گردد. کشف آن هم به پانصد سال قبل از میلاد بر می گردد.‌ 

سایر آلیاژهای برنز 

برنز علاوه بر فسفر برنز دارای آلیاژهای دیگری به نام آلومینیوم برنز و سیلیکون برنز هم می باشد.‌ در مورد فسفربرنز اگر میزان فسفر افزایش پیدا کند شکنندگی آن هم بیشتر می شود.

آلمینیوم برنز دارای شش تا دوازده درصد آلومینیوم، شش درصد نیکل و شش درصد آهن بوده و در ساخت  تجهیزات دریانوردی و همچنین پمپ هایی انتقال دهنده سیالات خورنده قابل استفاده است. 

آلیاژ دیگر یعنی سیلیکون برنز یا همان سیلیکون قرمز با بیست درصد زینک و حداکثر شش درصد سیلیکون، برای تولید شیر و پمپ مناسب می باشد.‌

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۸ آبان ۰۱
    شاهین زمانی :
    بسیاردقیق توضیح داده شده ممنون
    پاسخ
  • ۱۸ آبان ۰۱
    سعید باویه حسینی :
    عالی🌹 ای کاش تفاوت قیمتها هم ذکر میشد.
    پاسخ
  • ۱۹ آبان ۰۱
    اسدالله آدینه لو :
    مرسی از توضیح دقیق داده شده خسته نباشید
    پاسخ
  • ۸ آذر ۰۱
    سعید ضیائی :
    مهندس دلاور گرامی سپاس از اطلاعات جامع و تخصصی شما
    پاسخ
  • ۲۱ آبان ۰۲
    مصطفی حبیبی :
    به به خیلی کمک کننده بود جهت بالا بردن اطلاعات عمومی ممنون
    پاسخ