ایران ضایعات

شناخت انواع گریتینگ فولادی و روش تولید آنها 

شناخت انواع گریتینگ فولادی و روش تولید آنها 

مقدمه

منظور از گریتینگ، صفحات مشبکی است که در ساخت آن از متریال های مختلف استفاده می شود. فولاد جزو رایج ترین متریال ها برای ساخت این محصول می باشد. گریتینگ فولادی را برای ساخت پل و پله به کار می برند. 

در ادامه در مورد انواع گریتینگ فولادی و کاربرد های آن بحث خواهیم کرد. جهت آشنایی بیشتر، مطلب را تا انتها دنبال نمایید. 

روش های تولید گریتینگ فولادی 

برای تولید گریتینگ فولادی  از دو روش دستی و ماشینی استفاده می شود. 

روش دستی تولید گریتینگ فولادی 

برای تولید گریتینگ به روشی دستی، می بایست برش میلگرد ها و تسمه ها بر اساس ابعاد شبکه و چشمه های آن صورت بگیرد. سپس تسمه ها را پانچ کرده تا میلگرد ها بتوانند روی آنها قرا  گیرند. در انتها برای اتصال تسمه و میلگرد از جوشکاری به کمک گاز CO2 استفاده می شود. 

روش ماشینی تولید گریتینگ 

در روش ماشینی تولید گریتینگ، از جوشکاری الکتروفورج استفاده می کنند. این روش تولید را اغلب برای گریتینگ هایی که کاملا با تسمه ساخته می شوند به کار می برند. دقت بالای این روش، مورد توجه بوده و گریتینگ تولید شده هم سبک و هم مستحکم است. 

دسته بندی گریتینگ 

دسته بندی گریتینگ می تواند بر اساس فاکتور های مختلفي مانند میزان تحمل بار، جنس، اجزای سازنده و شکل ظاهری انجام شود. 

دسته بندی بر اساس اجزای سازنده

بسته به اینکه گریتینگ از تسمه، میلگرد و یا ترکیب این دو ساخته شود، گریتینگ های مختلفي تولید می شود که عبارتند از:

  • گریتینگ تسمه در تسمه
  • گریتینگ تسمه در میلگرد
  • گریتینگ تسمه در نیم تسمه
  • گریتینگ تسمه در چهار پهلو 

گریتینگ تسمه در تسمه

گریتینگ تسمه در تسمه بیشترین استحکام را در مقایسه با سایر تسمه ها دارد و برای تولید آن هم عضو طولی و هم عضو عرضی یا همان باربر را با تسمه می سازند.

گریتینگ تسمه در میلگرد

در گریتینگ تسمه در میلگرد، از میلگرد به عنوان عضو طولی استفاده می کنند. برای این منظور هم میلگرد ساده و هم میلگرد آجدار به کار برده می شود. تسمه هم نقش عضو باربر را ایفا می کند. وزن این نوع گریتینگ کمتر از بقیه آنها است. 

گریتینگ تسمه در نیم تسمه

همانند نوع تسمه در تسمه، هم طول و هم عرض شبکه با تسمه ساخته می شود. با این تفاوت که تسمه هایی که در طول قرار می گیرند از عرض کمتری برخوردار هستند. این کار به کاهش وزن تسمه ها کمک می کند. 

گریتینگ تسمه در چهار پهلو

این گریتینگ که وزن بالایی دارد برای کارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. چهار پهلو را به عنوان رابط در ساخت آن به کار می گیرند. در واقع همین عضو رابط سبب افزایش وزن آن می شود.  

دسته بندی گریتینگ بر اساس جنس

در تقسیم بندی گریتینگ بر اساس جنس، تنوع زیادی از آنها به چشم می خورد که برخی از پر کاربرد ترین آنها عبارت است از:

  • گریتینگ گالوانیزه
  • گریتینگ آلومینیوم
  • گریتینگ فایبرگلاس 

گریتینگ گالوانیزه

همه گریتینگ هایی که با فولاد ساخته می شوند به کمک ورق گالوانیزه هم قابل ساختن هستند‌. به خاطر مقاومت بیشتر گالوانیزه گرم نسبت به خوردگی و خراش و رطوبت این نوع گالوانیزه ها کارایی بیشتری دارند. 

گریتینگ آلومینیوم 

آلومینیوم هم از نظر ظاهری زیبا هستند هم می توانند نسبت به خوردگی، مقاومت بالایی از خود نشان دهند. از این رو برای ساخت دریچه های شهری، فاضلاب ها و سکو های  حفاری استفاده می شوند. 

گریتینگ فایبرگلاس

الیاف های شیشه ای که در ساخت گریتینگ فایبرگلاس استفاده می شود این قابلیت را در آن ایجاد مي کند که هم ضربه را تحمل کند و هم نسبت به‌ تغییرات دما، جریان برق و آتش سوزی مقاوم باشد. کارخانه های تولید کننده مواد غذایی و شیمیایی جز مصرف کننده های عمده گریتینگ فایبرگلاس هستند. 

دسته بندی بر اساس شکل ظاهری 

بر اساس شکل ظاهری چشمه‌های گریتینگ، سه مختلف از آن به وجود می آید که عبارتند از: 

  • اسلات که سوراخ های نرده ای یا موازی دارد.
  • پانچ با سوراخ‌های های مربعی و دایره‌ ای
  • مشبک سوراخ‌ های مستطیلی و مربعی دارد و فقط با تسمه و نیم تسمه آن را می سازند. 

دسته بندی بر اساس تحمل وزن 

استاندارد بین‌المللی EN 1433  را برای دسته‌بندی گریتینگ بر اساس میزان باری که تحمل می کنند، معیار قرار می دهند. بر این اساس، چهار نوع گریتینگ وجود دارد: 

  • A15
  • A125
  • C250
  • F900 

اگر هر یک از اعدادی که با حروف لاتین همراه هستند را بر ده تقسیم نماییم، مقدار حداکثر وزنی که از یک می توانند تحمل کنند در واحد تن به دست می آید. 

معمولا برای گریتینگ‌هایی در ساخت سوله ها، پل‌ها و فرودگاه ها استفاده می شود، این نوع دسته بندی اهمیت زیادی دارد. 

کاربردهای گریتینگ 

همان طور که در ابتدای بحث نیز بیان شد، گریتینگ در ساخت پل ها و پله ها استفاده می شود. کاربرد این محصول را در کفپوش پیاده رو ها و کار گاه های ساختمانی هم می توان دید. 

در پوش های کانال آب و فاضلاب نیز نمونه ای دیگر از کاربرد گریتینگ است. فیلتری که برای‌ عبور جریان آب استفاده می شود و محافظ سیستم‌ های تهویه هوا هم از دیگر موارد کاربرد آن به شمار می روند. 

در جاهایی که سقف باز و محکم لازم باشد، نورگیر به کار می برند که نوعی گریتینگ است. برای عبور تاسیسات از کف نیاز به گریتینگ وجود دارد. علاوه بر این، کاربرد آن را در پالایشگاه‌های نفت هم به فراوانی می توان دید.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۴ مهر ۰۱
    افراسیاب مرادیان :
    بسیار عالی از توضیحات شما وراهنمایی های شما بسیار ممنونم‌ وتشگر ویژه را دارم
    پاسخ