ایران ضایعات

آشنایی با روش های تولید پروفیل

آشنایی با روش های تولید پروفیل

پروفیل چیست؟ 

اصولا به مقاطع فولادی تو خالی و درز دار، پروفیل گفته می شود. برای ساخت پروفیل از ورق فولادی استفاده می شود. هر چند که در برخی مواقع، نام قوطی به جای پروفیل به کار می رود اما باید گفت قوطی، یکی از انواع پروفیل می باشد. در واقع پروفیل از نظر شکل ظاهری به دو دسته کلی باز و بسته تقسیم می شود که قوطی، نوع بسته آن است. 

معمولا ورق فولادی St37 را برای تولید این مقطع فولادی به کار می برند. 

مشخصات پروفیل

یکی از مشخصات و ویژگی های اصلی پروفیل، وزن کم و سبکی آن است. به منظور استفاده برای اهداف مختلف، در سایز ها و ابعاد متنوعی ساخته می شود. علاوه بر این، امکان آبکاری آن هم وجود دارد. 

از نظر جوش پذیری، وضعیت مطلوبی دارد و شکل پذیری آن مناسب است. بهره مندی از کیفیت سطحی مطلوب نیز جزو ویژگی های پروفیل می باشد‌.

نحوه تولید پروفیل 

برای تولید پروفیل از دو روش استفاده می کنند: 

  • روش مستقیم
  • روش غیر مستقیم 

روش مستقیم تولید پروفیل

روش مستقیم تولید پروفیل در اصل همان نورد سرد است که شامل چند مرحله می باشد:

  • برش ورق
  • رول فرمینگ 
  • جوشکاری 

مرحله برش ورق 

مرحله اول در روش نورد سرد برای تولید پروفیل، برش ورق است. برای این کار، کویل ورق را باز کرده و به کمک گیوتین آن را به نوار هایی با ابعاد مشخص برش می دهند. 

مرحله رول فرمینگ

نوارهای برش خورده در این مرحله از بین چند غلتک عبور داده می شوند تا صاف و هموار شوند. بعد از آن  نوارهای صاف شده بین چند غلتک با ابعاد مختلف قرار می گیرند. این کار باعث می شود تا سطح مقطع نوار شکل مورد نظر را پیدا کند و لبه ها به هم نزدیک تر شوند. 

مرحله جوشکاری

در آخر نوبت به جوشکاری نوار ها می رسد. اما قبل از آن لازم است که تاب گیری آنها انجام شود‌ تا خمش و انحنای موجود در سطح آنها رفع گردد. بعد از آن لبه ها از طریق جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند. 

رایج ترین روشی که برای جوشکاری در تولید پروفیل، به کار می رود، روش ERW است که با جریان برق با فرکانس بالا عملیات جوشکاری صورت می گیرد. 

در روش مذکور، لبه های ورق در اثر افزایش دما، خمیری شکل شده و توسط غلتک تحت فشار قرار می گیرند.

اندازه پروفیل ها را معمولا شش متری در نظر می گیرند. تست های مختلفي هم برای کیفیت سنجی نهایی آنها انجام می دهند. پروفیل های تولید شده با این روش، دارای لبه های تیز و زاویه دار هستند. 

عیب این روش، سرعت پایین تولید و مستهلک شدن دستگاه های خط تولید می باشد. 

تولید غیرمستقیم پروفیل  

روش غیر مستقیم تولید پروفیل، دقت کمتری در مقایسه با روش مستقیم دارد. لبه های پروفیل، به جای زاویه دار بودن، گرد هستند. ضلع ها و انحنای سطحی آنها چندان دقیق نیست. 

در این روش، لوله فلزی درزدار را از طریق فرم‌ دهی مرکزی، لبه‌ای و شعاعی به شکل قوطی در می آورند. همچنین از قالب‌ های متعدد و قابل تعویض برای تولید پروفیل در شکل های مختلف استفاده می‌کنند. از آنجایی که لوله ها تاب بر می‌دارند باید عملیات تاب‌گیری هم انجام شود. سرعت تولید بالا از ویژگی های این روش است. 

پروفیل ها را چگونه برش می دهند؟ 

برای برش پروفیل های مختلف از روش های مختلفی استفاده می شود. یکی از این روش ها، سنگ فرز است. همچنین به کمک هوا برش هم می توان این‌کار را انجام داد. 

برخی پروفیل ها با اره آتشی برش داده می شوند. برش پلاسما هم روش دیگری است که به کار می برند. علاوه بر این به کمک دستگاهCNC، واتر جت و برش لیزر نیز پروفیل ها را می توان برش داد.‌

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۸ مهر ۰۱
    مهدی سرگزی :
    عالی بود👍👍👍
    پاسخ