ایران ضایعات

معرفی روش ها و مراحل آبکاری استیل 

معرفی روش ها و مراحل آبکاری استیل 

مقدمه 

آبکاری، روشی مناسب برای حفظ سطوح رسانا در برابر آسیب های مختلف به ویژه خوردگی و عوامل طبیعی مانند تابش خورشید می باشد. برای این کار به روش های مختلف، سطح را به کمک یک فلز پوشش می دهند. 
استیل یکی از فلزات پر کاربرد در صنایع مختلف بوده که آبکاری نیز می شود. در این مطلب در مورد روش ها و مراحل آبکاری استیل بحث شده است. جهت آشنایی بیشتر آن را تا انتها دنبال نمایید.‌

چرا استیل، آبکاری می شود؟ 

استیل در واقع یکی از انواع فولادهای آلیاژی بوده که در ترکیب آن کروم و نیکل بیشتری نسبت به بقیه آلیاژ ها وجود دارد. البته بسته به میزان کاربرد این عنصر ها، استیلی با ویژگی ها و خواص مختلف تولید می شود.
استنلس استیل یا همان استیل زنگ نزن دارای کروم بیش از ده و نیم درصد است. این نوع استیل در برابر برخی آسیب ها مقاومت مناسبی دارد اما به هر حال در شرایط مختلف همچون مجاورت دریا امکان آسیب دیدگی آن وجود دارد. 
سایر استیل ها به ویژه نوعی از آنها که به استیل بگیر معروف هستند در معرض زنگ زدگی و خوردگی بیشتری قرار دارند. بنابراین به کمک آبکاری می توان یک لایه روی سطح آنها ایجاد کرد تا درصد آسیب پذیری کاهش یابد. هر چند این عملیات، ظاهری زیبا هم به سطح استیل می بخشد.  
آبکاری در تغییر میزان هدایت الکتریکی  هم نقش مهمی را ایفا می کند. 

انواع روش های آبکاری استیل 

معمولا برای آبکاری استیل از دو روش استفاده می کنند:

  • آبکاری الکترولیتی
  • آبکاری الکترولس 

آبکاری الکترولیتی 

آبکاری الکترولیتی، روشی مرسوم برای آبکاری استیل است. در این روش، از جریان برق استفاده می شود تا پوششی روی سطح استیل ایجاد شود. فلز به الکترود آند و لایه زیرین به کاتد وصل می گردد. این مدار  درون یک محلول قرار دارد که نوع محلول و ترکیب آن در آبکاری نقش مهمی دارد. البته مدت زمان آبکاری و میزان جریان برق هم دو عامل مهم برای این کار به شمار می آیند. 

آبکاری الکترولس

روش بعدی، آبکاری الکترولس یا همان آبکاری اتوکالیستی است. تفاوت این روش با روش قبلی این است که محلول الکترولیتی نیاز نیست. در واقع آبکاری شیمیایی بوده. معمولا از فلز نیکل در این روش آبکاری استفاده می کنند. سطح زیرین به کمک این فلز پوشش داده می شود.‌
برای آبکاری به این روش، محلولی از چند ماده شیمیایی از جمله نمک، نیکل هیپوفسفیت و ... تهیه و فلز را درون آن قرار می دهند. جریان الکتریکی هم برقرار نمی شود. 

مراحل آبکاری استیل 

برای آبکاری استیل مراحل زیر باید انجام شود: 

  • سنباده کاری 
  • چربی‌ زدایی
  • پرداخت کاری
  • خنثی سازی 

مرحله سنباده کاری 

اولین مرحله برای آبکاری استیل، سنباده کاری است که سبب پاک شدن فلز از خوردگی و زنگ زدگی می شود.  همچنین ناهمواری های آن هم از بین می رود و سطح یکنواخت و صاف پیدا می کند. 

چربی زدایی 

در این مرحله تمامی آلودگی ها به کمک مواد شیمیایی از سطح فلز پاک می شوند. یه کمک روش صابونی کردن و انحلال این کار صورت می گیرد. 

پرداخت کاری 

در مرحله بعد، نوبت به پرداخت کاری می رسد. خراش ها و شیار های موجود روی قطعه به کمک دستگاه ها و تجهیزات مخصوص، از بین می رود. به این ترتیب، هیچ گونه خوردگی در سطح آن باقی نمی ماند.  

خنثی سازی 

منظور از خنثی سازی فلز، حذف کردن کلیه مواد اسیدی و قلیایی از روی آن است. یعنی فلز کاملا آبکشی می شود.‌ با انجام این عمل، از تشکیل لایه اکسید در سطح خیلی کم و نازک جلوگیری می شود.

فلزات قابل استفاده برای آبکاری استیل 

برخی فلزات قابل استفاده در آبکاری استیل عبارتند از:

  • طلا
  • نقره
  • مس
  • قلع
  • پالادیوم
  • روی
    در برخی مواقع، از ترکیب چند فلز برای آبکاری استفاده می شود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۲ شهریور ۰۱
    ابوالفضل فراتی :
    سلام هم وطن های عزیز و گرامی . خسته نباشید و روز خوبی رو سپری کنین ایشالا. رفقا برای تولید شمش یا همون ذوب فلزات کسی می‌تونه راهنمایی کامل کنه منو که وارد به همه چیزشو باشه صفر تا صد استادی باشه برا خودش . ممنون میشم راه و روش درست رو بهم بگین . شاه علی مدد
    پاسخ
  • ۱۵ مهر ۰۱
    محمد احمدپور :
    سلام و خسته نباشید بابت مطالب خوبی که در اختیار ما قرار می‌گذارید ویک خواهش داشتم اگر میشه از انواع استیل بگیر و نگیر مطالب بذارید ممنون میشم با تشکر محمد احمدپور
    پاسخ