ایران ضایعات

چرا آبکاری پلاستیک انجام می شود؟ 

چرا آبکاری پلاستیک انجام می شود؟ 

مقدمه 

پلاستیک ها عموما از انعطاف پذیری مناسب برخوردار هستند و امکان ماشین کاری آسان برای آنها وجود دارد. اما قابلیت هایی همچون رسانای الکتریکی ندارند. از این رو به کمک فرآیندی به نام آبکاری پلاستیک، یک پوشش فلزی روی آنها ایجاد می شود که قابلیت های جدیدی به آنها می بخشد. در ادامه مطلب توضیحات تکمیلی ارائه شده است. 

آبکاری پلاستیک بر روی چه پلاستیک هایی قابل انجام است؟ 

اولین پلاستیکی که آبکاری روی آن انجام شد، اکریلونیتریل بوتادین استایرن یا همان ABS بود. در حال حاضر هم حدود نود درصد از پلاستیک های مورد استفاده برای این کار، از همین جنس هستند. 
همچنین تترا فلورواتیلن یا همان تفلون که در تولید ظروف نچسب کارایی دارد هم برای این منظور استفاده  می شود. 
پلی کربنات به عنوان یک پلیمر قوی که در صنعت خودرو سازی، هوافضا و ذخیره سازی اطلاعات مصرف بالایی دارد، همچنین فنولیک که پلاستیک لمینت شده است نیز آبکاری می شوند. 
پلی سولفون و پلی استال نیز از دیگر پلاستیک های مصرفی جهت آبکاری هستند. 

فلزات مناسب برای آبکاری پلاستیک

فلزات مختلفی را برای آبکاری پلاستیک می توان استفاده نمود. به عنوان مثال مس را به منظور افزایش رسانایی الکتریکی مورد استفاده قرار می دهند. طلا و نقره هم به واسطه ظاهر زیبا و جذاب برای این کار استفاده می شوند‌.
نیکل نیز یکی ديگر از فلزاتی  است که برای آبکاری پلاستیک، کاربرد زیادی دارد. 

آبکاری پلاستیک با طلا 

همان طور که در بالا اشاره شد، طلا به خاطر زیبایی که به پلاستیک می بخشد، مورد توجه قرار دارد. اما این تنها مزیت طلا در آبکاری محسوب نمی شود. بلکه مزایایی دیگری هم دارد. از جمله اینکه در برابر خوردگی، ایجاد مقاومت می کند. خاصیت رسانایی الکتریکی دارد. در مواردی که نیاز به دمای بالا بوده، استفاده از آبکاری طلا مناسب است. زیرا خاصیت محافظت گرمایی دارد. 

آبکاری پلاستیک با نیکل 

فلز نیکل هم دارای ظاهر براق تر و هم میزان سمیت پایین تر در مقایسه با کروم است. از این رو در صنعت خودرو سازی می توان از آن استفاده کرد. مقاومت این فلز در برابر سایش و خوردگی هم دلیلی برای انتخاب آن جهت آبکاری است. 
جهت افزایش سختی نیکل از تنگستن استفاده می شود. در نتیجه آلیاژ حاصل، مقاومت بیشتری در برابر  سایش و خوردگی پیدا می کند. 

آبکاری پلاستیک با مس 

پرکاربرد ترین فلز برای آبکاری پلاستیک، مس بوده که هم خاصیت رسانایی دارد و هم نسبت به نقره و طلا ارزان تر است.‌ 

آبکاری پلاستیک با کروم 

آبکاری با کروم، پیچیده  است. اما سطح صافی به پلاستیک می دهد و آن را در برابر خوردگی محافظت می کند. در صنعت خودروسازی کاربرد زیادی دارد.  با این حال یک ماده سرطان زا هم عنوان می شود. 

مشکل اصلی آبکاری پلاستیک 

مشکل اصلی در فرآیند آبکاری پلاستیک نارسانا بودن آن می باشد. این مسئله باعث می شود تا یون های فلزی دارای بار الکتریکی، به آن نچسبند. به همین دلیل می بايست قبل از انجام آبکاری، یک فیلم رسانا روی سطح سطح پلاستیک رسوب نماید. 

برخی کاربرد های آبکاری پلاستیک 

کاربرد آبکاری پلاستیک را در صنایع مختلف به ویژه صنعت خودرو سازی می توان دید. تقریبا پانزده تا بیست درصد از قسمت های خودرو ها را پلاستیک ها تشکیل می دهند. معمولا آبکاری نیکل روی این قطعات انجام می شود تا ظاهری جذاب داشته باشند. 
قطعات پلاستیکی لوازم الکترونیکی مانند گوشی های همراه و کامپیوتر هم با نیکل و یا نیکل، کروم آبکاری می شوند. بسیاری از لوازم لوله کشی را نیز آبکاری می کنند. 
کاربرد دیگری که باید نام برد، تولید محصولاتی است که نسبت به حرارت مقاوم باشند‌. شیر آلات و اتصالات مربوطه را هم آبکاری کرده تا به بهداشتی تر بودن آنها کمک کند. 
کاربرد بعدی آبکاری پلاستیک برای آنتن ها و موج برهای پلاستیکی است. حتی کاربرد آن را در دکمه های برخی لباس ها می توان دید. درب بطری برخی عطرها و ادکلن ها، دستگیره های لوازم خانگی و کنترل های وسایل الکترونیکی نمونه دیگری از کاربرد های آبکاری پلاستیک هستند. 

مزایای آبکاری پلاستیک 

مهم ترین مزیتی که آبکاری پلاستیک دارد، ایجاد ظاهر زیبا و جذاب ست. طبیعتا ظاهر جذاب، می تواند در جلب توجه مشتری نقش مهمی داشته باشد. 
حفاظت از پلاستیک در برابر آسیب هایی همچون خوردگی و سایش هم مزیت بعدی این فرآیند است.‌
با توجه به هزینه بالای فلزات، استفاده از پلاستیک همراه با آبکاری، مقرون به صرفه تر خواهد بود.  
جلوگیری از اتلاف انرژی، جلوگیری از آسیب دیدن در مقابل نور خورشید، امکان رسانایی الکتریکی هم از مزایای آبکاری پلاستیک است. 

آبکاری پلاستیک با فلزات چه معایبی دارد؟ 

هزینه بر بودن یکی از معایب آبکاری محسوب می شود. همچنین حذف آن از روی سطوح، دشوار است. امکان آسیب دیدگی آن در مقابل اشیای تیز وجود دارد. زیرا ضخامت کمی دارد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲ مهر ۰۱
    احسان رضوي :
    اطلاعات خیلی خوبی برام بود ممنون👏🏻
    پاسخ