ایران ضایعات

برخی از مشکلات جوشکاری آلومینیوم 

برخی از مشکلات جوشکاری آلومینیوم 

مقدمه

جوشکاری آلومینیوم با فلزات دیگر متفاوت بوده و دارای مشکلات خاصی می باشد‌. به عبارتی هنگام انجام عملیات جوشکاری روی آلومینیوم چالش های مختلفي مانند ایجاد ترک وجود دارد. همچنین لازم است که مراحل خاصی برای این نوع جوشکاری صورت گیرد. 

ویژگی های جوش آلومینیوم صحیح 

جوش آلومینیوم در صورتی صحیح است که هم از نظر شیمی، هم از نظر کاهش هیدروکربن‌ها و هم از لحاظ تکنیک اصولی جوشکاری، وضعیت مطلوبی داشته باشد.‌ 

مشکلات جوشکاری آلومینیوم 

یکی از مشکلات رایجی که در حین جوشکاری آلومینیوم ایجاد می گردد، تخلخل است. از آنجایی که هیدروژن در آلومینیوم مایع، بسیار محلول بوده در نتیجه در زمان جوشکاری،  جذب می شود. اما زمانی که مواد مذاب، سرد و منجمد می شوند، دیگر امکان نگه داشتن هیدروژن در مخلوط همگن وجود ندارد. به این ترتيب حباب هایی  که باعث تخلخل می گردند، تشکیل خواهد شد. 
یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تخلخل، استفاده از ترکیب گاز هلیوم و آرگون می باشد. نکته مهم در خصوص استفاده از هلیوم این است که نیاز به افزایش ولتاژ است برای اينکه پتانسیل یونیزاسیون آن نسبت به آرگون غالب شود. 
بالا رفتن ولتاژ سبب افزایش حرارت و نفوذ بیشتر شده، به همین خاطر زمانی که آلومینیوم، ضخیم باشد از این ترکیب استفاده می شود.
 در جوشکاری فولاد، استفاده از هیدروژن، منجر به ایجاد ترک می گردد. با این وجود ترک خوردن گرم هم جزو مشکلات جوشکاری آلومینیوم به شمار می رود. این اتفاق هنگام جامد شدن جوش رخ می دهد. این مشکل هم به کمک انتخاب صحیح فلز پر کننده حل می شود‌.
فلزی که پایه آلومینیوم 6061 دارد، امکان شکاف در آن بالا بوده و جوشکاری را سخت می کند. برای رفع این مشکل، باید از منیزیم یا سیلیکون استفاده کرد.
از دیگر چالش های جوشکاری آلومینیوم می توان به رسانایی بالای این فلز اشاره کرد.  چرا که قسمت های خنک فلز پایه، با جذب  گرما از استخر جوش، باعث عدم نفوذ در جوش می شود‌. برای اين جوشکاری،  ورودی‌های گرمایی  بیشتری نیاز است.
اگر پیش گرم نمودن، بیش از میزان مورد نیاز باشد، نه تنها اثرگذار نیست بلکه خواص مکانیکی فلز را هم از بین می برد.  
علاوه بر این، تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری آلومینیوم سنگین تر از تجهیزات لازم برای فولاد است.  

ویژگی های فلز پرکننده

فلز پر کننده در جوشکاری آلومینیوم را می توان به کمک نمودار مخصوص انتخاب نمود. امروز نرم افزار هایی نیز در همین راستا طراحی شده اند.  در این نمودار ویژگی هایی همچون استحکام، مقاومت نسبت به خوردکی، حساسیت به ترک، عملیات حرارتی بعد از جوش، میزان انعطاف پذیری، مطابقت با رنگ پس از آنودایزاسیون مشخص می گردد. 

روش های جوشکاری آلومینیوم

عملیات جوشکاری آلومینیوم در مقایسه با فولاد آسان تر بوده و انرژی کمتری احتیاج دارد. روش های متداول برای این نوع جوشکاری عبارتند از: 

  • جوشکاری TIG
  • جوشکاری MIG
  • جوشکاری به کمک الکترود 
     

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۳ شهریور ۰۱
    علی ابراهیمی رستمی :
    اطلاعات شما خوب است
    پاسخ
  • ۱۰ شهریور ۰۱
    حسن پورحیدری :
    سلام من مطالب شما رو همیشه دنبال میکنم . عید در مورد بازار و قیمت نقره مطلب گذاشته بودید که درست از آب در اومد . بر اساس دلایلی نوشته بودید قیمت نقره کاهش شدیدی خواهد داشت . همونطوری که پیش بینی کرده بودید شد. نقره برخلاف طلا و مس قیمتش هم جهانی و هم تو ایران خیلی پایین اومده
    پاسخ