ایران ضایعات

پشم سنگ، نوعی عایق حرارتی و صوتی 

پشم سنگ، نوعی عایق حرارتی و صوتی 

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ در اصل نوعی عایق است که هم در برابر حرارت و هم صوت می توان از آن استفاده نمود. این عایق به کمک الیاف معدنی ساخته می شود‌. بازالت که جزو سنگ های آذرین می باشد، ماده اولیه آن به شمار می رود. به عبارتی نود و هفت درصد از ساختار پشم سنگ را بازالت تشکیل می دهد و سه درصد دیگر شامل رزین و روغن های مختلف است که به کمک آنها به الیاف مذکور، فرم می دهند. 

بازالت در دمای هزار و پانصد درجه سانتی گراد ذوب شده و به کمک فناوری های خاص، الیاف بسیار ریز تولید می گردد‌.‌ 

 ویژگی های عایق پشم سنگ 

یکی از ویژگی های پشم سنگ، توانایی تحمل دما در بازه سی تا هفتصد و پنجاه درجه سانتی گراد است. همچنین به خاطر داشتن ضریب انتقال حرارت پایین، سبب می شود تا مصرف انرژی کاهش قابل توجهی پیدا کند. در نتیجه به کاهش هزینه ها نیز کمک می کند. 

عایق مذکور از نظر بهداشتی و زیست محیطی هم وضعیت مناسبی دارد و به همین خاطر، کاربری های آن متنوع می باشد.‌

از دیگر ویژگی های پشم سنگ این است که نسبت به دیوار بتنی، سی و سه برابر و نسبت به دیوار آجری، بیست و دو برابر قدرت عایقی دارد. 

کاربرد های پشم سنگ 

صنعت ساختمان سازي استفاده زیادی از عایق پشم سنگ می برد. همچنین برای کشت های بدون خاک یا همان هیدروپونیک هم گزینه مناسبی به شمار می رود. در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها نیز قابل استفاده است. 

در اجاق ها و کوره ها و همین طور دیگ های بخار هم کاربرد این عایق دیده می شود. کانال های هوا را به همین طریق می توان عایق کاری نمود. در مکان هایی که نیاز است مانع از انتقال صوت شد، می توان از این عایق استفاده کرد. 

انواع پشم سنگ 

پشم سنگ انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • پشم سنگ فله ای
  • پشم سنگ لحافی
  • پشم سنگ پتویی
  • پشم سنگ تخته ای
  • پشم سنگ لوله ای 

نوع فله ای پشم سنگ را که به شکل حلاجی شده  تولید می شود برای پر کردن فضاهایی که شکل هندسی منظمی ندارند استفاده  می کنند.

نوع لحافی از انعطاف پذیری زیادی برخوردار است. به دو صورت روکش دار و بدون روکش تولید می گردد. کاغد کرافت و آلومینیوم را به عنوان روکش برای آن استفاده می کنند. سقف و دیوار ساختمان ها، سوله ها  و کانال های تهویه هوا  را می توان به کمک آن عایق کاری کرد.

پشم سنگ پتویی در صنایع به منظور عایق کاری تجهیزات و ماشین آلات کاربرد دارد. 

پر کاربردترین پشم سنگ، نوع تخته ای آن می باشد که تقریبا در تمامی صنایع، قابل کاربرد است. ضخامت های مختلفي از این عایق تولید و عرضه می شود‌.

پشم سنگ لوله ای هم برای عایق کاری لوله ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )