ایران ضایعات

آشنایی با حدیده کاری و انواع آن

آشنایی با حدیده کاری و انواع آن


مقدمه 

منظور از حدیده کاری، براده برداری از سطوح آهنی می باشد. برای این کار از وسیله اي استفاده می شود که دارای مهره های دندانه دار به همراه شیارهای متعدد بوده و توانایی بریدن سطح خارجی فلزات را دارد.‌ 
در این مطلب در رابطه با حدیده و انواع آن بحث شده است. 

حدیده از چه جنسی ساخته می شود؟ 

حدیده را اصولا از یک فلز تنها در نظر نمی گیرند. بلکه آن را از ترکیب فلزات و آلیاژهای مختلف مانند برنج، فولاد، مس، استیل، آلومینیوم و چدن می سازند. ترکیبات سازنده حدیده در ویژگی ها و خواص آن نقش مهمی دارد. به عنوان‌ مثال در صورتی که جنس دنده ها از فولاد باشد برای داشتن عملکرد بهتر، می بایست است روغن کاری گردد. برای آلیاژهای آلومینومی، نفت مناسب بوده و در مورد چدن و برنج، معمولا روغن کاری نیاز نیست. 

انواع حدیده 

حدیده را می توان به دو گروه اصلی تقسیم نمود:

  • ماشینی یا نیمه اتومات
  • دستی 

برای ساخت حدیده دستی، فولاد کم کربن و یا استیل 306 و 304 را استفاده می کنند. به خاطر دندانه های تیز تعبیه شده روی آن، تندبر یا فولاد پرکن هم نامیده می شود. 
حدیده دستی خود دارای دو نوع درز دار و بدون درز است. نوع درز دار در امتداد شیارها های خود، یک شکاف یا همان درز دارد. قطر شکاف می تواند بین یک دهم تا سه دهم میلی متر باشد. نوع بدون درز هم فاقد هر نوع شکافی است‌.
انواع مختلف آن عبارتند از:

  • حدیده  گرد شکاف دار
  • حدیده دو نیم
  • حدیده شش گوش 

حدیده گرد شکاف دار

این حدیده که از جنس فولاد ساخته می شود، ظاهری دایره ای شکل دارد. شکاف کوچکی هم در امتداد یکی از دندانه های آن وجود دارد. در قسمت دسته، سه پیچ دیده می شود که به‌ منظور تنطیم دقیق تر و بهتر در نظر گرفته شده اند.

حدیده دو نیم

حدیده دو نیم، دو قطعه آزاد و یک پیچ دارد. قطعات آزاد روی دسته آن قرار گرفته اند. 

حدیده شش گوش

حدیده شش گوش برندگی کمی دارد و عموما برای ترمیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

قسمت های مختلف حدیده دستی 

حدیده دستی دارای پنج قسمت مختلف می باشد. قسمت اول، بدنه بوده که فرم دندانه ها روی آن قرار دارند. قسمت دوم، سوراخ هایی است که جهت محکم تر نمودن حدیده روی دسته، در نظر گرفته شده اند. 
پیچ تنظیم هم از دیگر اجزای تشکیل دهنده حدیده می باشد که برای تنطیم نمودن میزان و عمق دندانه نسبت به میله تعبیه گردیده است. 
دندانه ها هم برای براده برداری کاربرد دارند. دسته نیز به عنوان قسمت پنجم ذکر می شود. 

حدیده ماشینی

حدیده ماشینی هم دارای انواع مختلفی می باشد که برای حدیده نمودن ابعاد مختلف استفاده می شود. برخی از آنها برای رزوه نمودن میلگرد مناسب هستند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۳ مهر ۰۱
    علی اکبر اعتضاد :
    باسلام وعرض ادب میخواستم بدونم ایا در دستگاه کشش کابل الومینیومی هم حدید برای کشش به کار میرود ونام ضایعات ان چیست که ظاهری مثل خمیر الومینیوم دارد سپاس
    پاسخ