ایران ضایعات

آشنایی با روش های پرداخت کاری فلزات

آشنایی با روش های پرداخت کاری فلزات

مقدمه 

منظور از پرداخت کاری فلزات، انجام عملیاتی برای پوشش دهی یک لایه نازک روی سطح آنها می باشد. این کار سبب می‌شود تا قسمت بیرونی فلز تکمیل گردد و ویژگی های جدیدی از جمله مقاومت در برابر آسیب های مختلف به آن اضافه گردد. در این مطلب در مورد روش های مختلف پرداخت کاری فلزات  بحث شده است. آن را تا انتها دنبال نمایید. 

هدف از پرداخت کاری فلزات چیست؟ 

فلزات را به منظور افزایش دوام آنها پرداخت کاری می کنند. همچنین این عملیات می‌تواند موجب زیبایی ظاهری آن ها شود .یکی دیگر از دلایل انجام این کار افزایش هدایت الکتریکی فلز مورد نظر است.

آسیب های الکتریکی و شیمیایی با انجام پرداخت کاری کاهش می یابد. زنگ زدگی و خوردگی که جزو آسیب های رایج در بین فلزات می باشد به کمک پرداخت کاری کاهش چشمگیری می یابد.

توان بالقوه فلز برای انجام جوش الکتریکی بیشتر می شود. 

روش های مختلف پرداخت کاری فلزات 

برای پرداخت کاری فلزات از روش های مختلفی استفاده می‌شود برخی از این روش ها عبارتند از:

  • آبکاری
  • برس کاری
  • پولیش کاری
  • سنگ زنی
  • پرداخت لرزشی
  • سندبلاست
  • پوشش پودری
  • سیاهکاری حرارتی

آبکاری فلزات

یکی از روش های پرداخت کاری فلزات آبکاری می‌باشد. دستگاه های مخصوص برای این منظور استفاده می کنند. در این روش از یک حمام شیمیایی برای پوشش دهی سطح فلز مانند نیکل استفاده می شود. آبکاری به دو روش روش الکتریکی و غیر الکتریکی انجام می شود‌.‌

این روش در خطوط تولید با حجم بالا به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند برای برطرف کردن نقص های سطوح چندان گزینه مناسبی به نظر نمی رسد. 

برس کاری فلزات 

برس کاری روش مناسبی برای برطرف نمودن نقص های سطح فلزات به شمار می رود در این روش به کمک تجهیزات مخصوص، خطوط موازی و یکنواخت روی سطح ایجاد می‌شود. به این ترتیب باعث یکدست نمودن سطح می گردد .

کمربند ساینده یا همان برس سیم برای این منظور استفاده می شود­. 

پولیش کاری 

پولیش کاری یکی دیگر از روش های پرداخت کاری فلزات می باشد که سبب ایجاد یک سطح صاف و بدون بافت می گردد. دستگاه پولیش پارچه ای دارای یک دیسک پارچه ای است که می تواند سطح فلز را براق نماید. 

محصولاتی که جنبه تزیینی دارند و درخشندگی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است به کمک این روش پرداخت کاری می شوند . 

به کمک ماشین های پولیش معمولاً لبه‌های محصول گرد می شود. 

روش سنگ زنی 

سنگ زنی از روش هایی مانند سایش، اصطکاک و فشرده نمودن برای صاف کردن سطح فلزات استفاده می کند. اغلب دستگاه های سنگزنی دارای یک بستر داخل درام هستند. 

سند بلاست 

این روش تکمیل کاری باعث ایجاد يک بافت مات و یکنواخت روی سطوح می شود‌. به این صورت که با سرعت بالا شن، ماسه، گلوله های فلزی، گلوله های فولادی و یا سایر دانه های ساینده را به طرف فلز پرتاب کرده تا سطح آن صاف گردد. این روش برای فلزات نرم، نتیجه بهتری دارد.

پوشش پودری

برای پرداخت کاری به روش پوشش پودری، پودر پلاستیک خشک را روی سطح فلز، ذوب نموده تا یک پوشش روی سطح فلز ایجاد شود. این روش نیز برای رفع نقص های سطح، بسیار کارآمد می باشد. 

سیاه­کاری حرارتی

برای سیاه­کاری حرارتی فلز لازم است که آن را در مخزن هایی حاوی سود سوزآور ، پاک کننده ها و خنک کننده ها قرار دهند تا یک پوشش رنگي مات سطح آن را احاطه نماید.‌ در نتیجه نسبت به سایش مقاوم تر گردد.‌

معمولا این روش پرداخت کاری برای قطعات خودرو به کار می رود. 

کدام روش پرداخت کاری فلزات بهتر است؟ 

برای پاسخ به این سوال باید گفت که در انتخاب روش پرداخت کاری می توان پارامترهای متعددی از جمله سرعت عمل را در نظر گرفت. از نظر اقتصادی نیز می بایست مقرون به صرفه باشد‌.

نوع فلز نیز در انتخاب روش مناسب پرداخت کاری نقش مهمی دارد. به عنوان مثال، فلزات سخت تر با روش سنگزنی پرداخت کاری می شوند. 

همچنین باید توان بالقوه فلز را برای انجام جوش الکتریکی هم مد نظر قرار داد‌.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۸ مرداد ۰۱
    مسعود تاجیک :
    باسلام جامع وعالی. ممنون
    پاسخ
  • ۱۹ مرداد ۰۱
    علی حاتمی :
    عالی بود خدا قوت هموطن عزیز
    پاسخ