ایران ضایعات

آشنایی با گرید های مختلف ورق روغنی 

آشنایی با گرید های مختلف ورق روغنی

مقدمه

ورق روغنی به ورق های فولادی گفته می شود که از طریق نورد سرد تولید شده و دارای ظاهری براق می باشند. این نوع ورق، بعد از اتمام مراحل نورد، روغن کاری شده تا نسبت به خوردگی و زنگ زدگی مقاوم تر گردد. 
در این مطلب به معرفی انواع گریدهای ورق روغنی خواهیم پرداخت. آن را تا انتها دنبال نمایید‌. 

کاربرد ورق روغنی 

ظاهر زیبا و یکدست ورق روغنی سبب کاربرد های متنوع آن در صنایع مختلف شده است. صنعت خودرو سازی از جمله صنایعی است که از این ورق فولادی استفاده می کند. 
همچنین در مصالح ساختمانی و ساخت انواع پانل و قفسه نیز کاربرد دارد. از آنجایی ورق روغنی نسبت به زنگ زدگی مقاوم بوده برای ساخت تانکر ها و مخازن نگهداری آب، مناسب می باشد. 
ورق مذکور را در تولید رادیاتور ها، صفحات لعابی اجاق گاز ها و قطعات مختلف خودرو از جمله اگزوز هم به کار می برند‌.
یکی دیگر از کاربرد های ورق روغنی، استفاده در صنعت لوازم خانگی است. 

ورق روغنی و ورق سیاه چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 

همان طور که در ابتدای بحث اشاره شد، ورق روغنی از طریق نورد سرد تولید می شود. یعنی نهایتا تحت دمای دویست درجه سانتی گراد قرار می گیرد. اما ورق سیاه طی فرآیند نورد گرم تولید شده و دمای بیشتر از هشتصد درجه سانتی گراد را متحمل می شود‌.  همین امر باعث ایجاد تفاوت در ظاهر و ویژگی های آنها می گردد. 
ورق سیاه، ظاهر تیره تری دارد. ضخانت ورق روغنی، کمتر از ورق سیاه بوده و ابعاد دقیق تری دارد.  

گرید های مختلف ورق روغنی

ورق روغنی دارای گرید های مختلفي بوده که مهم ترین آنها عبارتند از: 

  • st12
  • st13
  • st14
  • st16
  • EK2
  • QSTE 

گرید st12 

گریدst12 که قبلا با نام St02 شناخته می شد،  مهم‌ترین گرید ورق روغنی به شمار می رود که سطح صاف و پرداخت کاری شده ای دارد. قابلیت کششی ورق روغنی گریدst12، بیست و هشت درصد در دقیقه می باشد. به عبارتی میزان تغییر طول ورقی با این گرید، در هر دقیقه حداکثر  بیست و هشت درصد است. 
این گرید دارای استحکام بالا و تغییر طول کم بوده و به همین خاطر به آن، ورق روغنی معمولی می گویند. 

گرید st13 

این گرید از ورق روغنی را با نام نیمه کششی می شناسند. تغییر طول آن هنگام اعمال بار کششی، سی و چهار درصد بوده. یعنی در مقایسه با گرید st12 بیشتر است. زیرا عناصر آلیاژی کمتری در آن به کار رفته است. نام قبلی آن هم St03 می باشد. 

گرید st14 

ورق های روغنی که گرید st14 دارند از بالاترین میزان تغییر طول برخوردارند. و عنوان "فوق کششی" را به خود اختصاص داده اند. بیشترین تغییر طول آن در هر دقیقه، سی و هشت درصد است.  عناصر آلیاژی به کار رفته در آن کمتر از سه گرید دیگر می باشد. 

  گرید st16 

گرید st16 حتی نسبت به گرید st14 دارای تغییر طول بیشتری است و کربن کمتری در ساخت آن استفاده شده است. این گرید را فوق فوق کششی می نامند. 

گرید Ek2

گرید Ek2، یکی دیگر از گرید های ورق روغنی است که در صنعت لوازم خانگی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. خاصیت لعاب پذیری آن سبب شده تا در ساخت اجاق گازهایی که صفحه فلزی لعاب گیر دارند کارایی زیادی داشته باشد. 

گرید QSTE

گرید QSTE  ضد زنگ بوده و در ساخت قطعات زيرين خودرو ها به کار گرفته می شود. 

خرید و فروش ضایعات ورق روغنی 

امکان خرید و فروش ضایعات ورق روغنی، به صورت آنلاین در سایت ایران ضایعات فراهم شده است. به این ترتیب می توان حجم زیادی از آگهی های خرید ضایعات ورق روغنی را در قسمت خریداران و آگهی های فروش را در بخش فروشندگان مشاهده کرد. 
در این سايت قیمت ضایعات ورق روغنی به صورت کارشناسی شده می باشد. 
ثبت آگهی رایگان این نوع ضایعات، می تواند فرصتی براي معامله کردن آنها در یک بستر امن باشد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۸ مرداد ۰۱
    مصطفی سرشوق :
    باسلام و خسته نباشید بنده 18 سال میباشد که عملا در کارخانه های بزرگ مانند مجتمع فولاد مبارکه. وذوب اهن. و شرکت فولاد گستر شردر کار مینمایم. و از مطالب ارایه شده. ایران ضایعات لذت بردم. وتوسط کارشناسان کار بلد طراحی و ارایه شده. موفق باشید
    پاسخ
  • ۱۶ مرداد ۰۱
    محسن رجبیان :
    درود بر شما، لطفا تفاوت قیمت گریدهای مختلف را اعلام نمایید. سپاسگزارم
    پاسخ