ایران ضایعات

عصر طلایی مس (بخش سوم)

عـصــر طلایـی مـس (بــخـش سوم)

راهکار آمریکا برای مسدود کردن حرص چین بر مس چه می تواند باشد؟؟

از آنجایی که چین بیش از 50 درصد از دارایی های مس جهان را می بلعد، ایالات متحده بی سر و صدا به دنباله همسایه شمالی خود از جمله کانادا و آمریکای لاتین و کشورهای خاورمیانه است تا تقاضای سیری ناپذیر و رو به رشد خود را برای مس برآورده کند.

به این دلیل که معادن و کانی های مس در سراسر کانادا یافت می شود، اما امروزه تنها چهار استان در کانادا  ( از مجموع 12 استان) مس تولید می کنند. *کانادا رتبه دهم تولید مس را در جهان دارد.

در سال 2020، معادن کانادا 475898 تن مس تولید کردند که بیش از نیمی از آن (256688 تن) از بریتیش کلمبیا منشا می گرفت. ارزش صادرات مس کانادا در سال 2020 به 7.3 میلیارد دلار رسید.

 

همان طور که می بینید بریتیش کلمبیا 10 برابر بیشتر از استان های کم تولید کننده کانادا است. بنابراین جای تعجب نیست که شرکت های مس در حال گسترش تلاش های اکتشافی خود در این مکان هستند. 

آیا در یک "عصر طلایی" جدید برای مس هستیم؟

علیرغم سوابق چشمگیر تولید مس، بریتیش کلمبیا یکی از مناطق معدنی در کانادا است که اکتشاف نشده است. 

شاید به همین دلیل است که Mining.com به این فکر می کند که آیا به لطف انتقال انرژی جهانی، عصر طلایی جدیدی برای مس به بریتیش کلمبیا می رسد.

گریک هارت، مدیر تحقیقات ذخایر معدنی در دانشگاه بریتیش کلمبیا می گوید:...

"همه اینها به مس بسیار بیشتري نیاز دارد و احساس ما این است که بریتیش کلمبیا احتمالاً به اندازه تمامی شرکت هاي روي کره زمین در این حوزه براي استفاده و بهره برداري از این فرصت آماده است." 

امروزه مس 28 % از درآمد خالص صنعت معدن بریتیش کلمبیا را تولید می کند و بعد از زغال سنگ در رتبه دوم قرار دارد. 

"اعتماد به صنعت معدن جهانی بازگشته است و در بسیاري از صنایع در بریتیش کلمبیا مشهود است... بخش معدن به عنوان یک بازیگر کلیدي در حال گذار جهان به اقتصاد کم کربن در نظر گرفته می شود."

پرایس واترهاوس کوپر 

معدنچیان در عجله براي به دست آوردن طلا ،به معناي واقعی کلمه از روي مس عبور می کردند تا به طلا برسند و براي سالهاي متمادي، قیمت مس آنقدر پایین بود که تقریباً ارزش استخراج نداشت. 

براي چندین دهه هست که مس اغلب همراه با فلزات دیگر از جمله طلا استخراج می شود. بصورت خلاصه، توضیح خواهم داد که چرا این اتصال استخراج طلا/مس، تقویت بزرگی براي شرکت هاي عظیم و سرمایه گذاران آن است، اما ابتدا به من اجازه دهید که توضیح دهم که چه اتفاقی ممکن است براي افزایش قیمت مس در دهه آینده بیفتد. 

با توجه به اینکه مس یک ماده معدنی مهم در آینده سبز جدید است که منجر به افزایش تقاضا می شود، تنها سوالی که بسیاري از کارشناسان می پرسند این است… 

مس چقدر می تواند بالا برود؟ 

از آنجایی که منابع جدید مس به شدت مورد نیاز است، اکتشاف مس در کانادا  و در کل دنیا در حال افزایش است که این انتظار خوش بینانه از روند صعودي قیمت مس، قیمت ها را به طور پیوسته در حال افزایش دادن است. در نتیجه، تقاضاي مس همچنان تا سطوح جدید تاریخی به رشد خود ادامه می دهد. قیمت مس در ماه می 2021 به بالاترین حد خود به 10000 دلار در هر تن در 10 سال گذشته رسید . 

  

اکنون یک خبر خوب...
 پیش بینی ها برای مس به شدت صعودی است!
گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که مس تا سال ۲۰۲۵ به ازای هر تن ۱۵۰۰۰ دلار باشد که ۵۰ درصد نسبت به قیمت‌های فعلی افزایش می‌یابد. بانک آمریکا جسورانه پیش‌بینی می‌کند که به دلیل افزایش کسری عرضه و تقاضا قیمت مس تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰۰۰۰ دلار در هر تن برسد یعنی دو برابر شدن قیمت های امروزی.
 و دیوید نوهاوزر بنیانگذار و مدیرعامل صندوق تامینی ایالات متحده Livemore Partners گفت: "من فکر می کنم مس برای ۵ تا ۱۰ سال آینده با پتانسیل ۲۰۰۰۰ دلار در هر تن متریک، فوق العاده به نظر می‌رسد."
در این جا یک ترفند سرمایه گذار است که از استادم یاد گرفتم ... وقتی صندوق‌های تأمینی بزرگ و بانکهای سرمایه گذاری، شرکت های اکتشاف مس با سقف کوچک را با بازده خوبی می بینند ما به عنوان سرمایه‌گذار عادی باید با دقت بیشتری توجه کنیم و در حالی که مس (و سایر مواد معدنی) وارد مرحله‌ای می‌شوند که بسیاری می گویند یک "ابر چرخه" رشد است، که اکنون ممکن است زمان خوبی برای ما باشد تا با سرمایه گذاری در شرکت های اکتشاف و استخراج مس، پشت در ایستاده و آماده ورود به بازار چندین درصدی سود باشیم.

الان زمان تمرکز بر روي مس است 

من می توانم درك کنم که بدون توجه به صداي شبانه روزي طبل همه گیر کوید - 19 ، چرا مس با بسیاري از اخبار سرمایه گذاري دیگر که در سال گذشته در مرکز توجه قرار گرفته اند (مانند ... رالی دیوانه وار بیت کوین ... افزایش سرسام آور سهام واکسن ... ترس از تورم فزاینده)، بر روي چارت  پرواز کرده است....  

اما اکنون وقت آن است که به مس توجه کنیم... نه تنها به دلایل زیادي که قبلاً براي شما بیان کردم، بلکه به دلیل این واقعیت ساده که… 

در نتیجه رشد تقاضاي سبز، شرکت هاي مس اخیراً عملکرد خوبی داشته اند. نگاهی به بازده سهام چند شرکت چند ملیتی مس در سال گذشته بیندازیم… 

  • گلنکور (OTC:GLCNF) یک شرکت تولیدکننده برتر مس، طی 12 ماه گذشته شاهد افزایش

23,51 % قیمت سهام خود بوده است.

  • Freeport-McMoRan NYSE:FCX) شاهد افزایش 40 % سهام خود در ژانویه 2022 بود.
  • First Quantum Minerals OTC:FQVLF) یک شرکت کانادایی، شاهد جهش 37 % قیمت سهام خود از فوریه 2021 تا فوریه 2022 بود.

و این واقعیتی است که ممکن است ما از قافله عقب مانده باشیم 

شرکت هاي اکتشاف معدن مس کوچک که در بریتیش کلمبیا کار می کنند عملکرد بسیار خوبی داشته اند و در اینجا فقط چند بازگشت ثبت شده در سال گذشته (تا لحظه نگارش این مقاله) آورده شده است: 

  • CopAur Minerals (TSXV:CPAU) 617%
  • Pacific Ridge Exploration (TSVC:PEX) 570%
  • Copper Mountain Mining (TSX:CMMC) 96%
  • Teck Resources (TSX:TECK) 54%

بصورت کلی به نظر می رسد که مس ممکن است در چند سال آینده یک روند صعودي چشمگیر را طی کند. 

اکنون البته، همانطور که هر تحلیلگر سرمایه گذاري صادقی به شما خواهد گفت ... عملکرد گذشته هیچ نشانه اي از نتایج آینده نیست و هیچ چیز در سرمایه گذاري تضمین نمی شود. 

اما به نظر می رسد که مس از بادهاي قوي ناشی از حرکت جهان به سمت انرژي پاك و اقتصاد کم کربن استفاده می کند. 

من معتقدم هیچ بازگشتی از این روند وجود ندارد. به همین دلیل است که من فکر می کنم باید مس را در نظر بگیرید، یکی از مواد معدنی مورد نیاز براي ایجاد آینده پاك. 

و امروز، نظر خودم  را در مورد شرکت هاي بزرگ و کوچک مس با شما در  میان گذاشته ام ، که چرا بررسی یک یا چند شرکت اکتشاف مس و واقعی که در آینده در آستانه اکتشافات قابل توجه مس – بسیار دور از درك حریص چین و شکار چین ، در جاهایی که من آن را شیرین ترین نقطه مس در جهان نامیده ام ، درست  در بریتیش کلمبیا و در خاورمیانه، لازم و ضروري است ؟ 

این فرصت تاریخی را براي سرمایه گذاري در روند امروزي "آن" با شرکت هاي مس را  از دست ندهید.

امروز، ما در حال تجربه یک تغییر انرژي با ابعاد حماسی هستیم. تقریباً هر کشوري براي آینده اي پاك بدون کربن کار می کند.

دولت ایالات متحده صدها میلیارد دلار پول مالیات دهندگان را براي تسریع انتقال به انرژي سبز هزینه می کند. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال ،2 تریلیون دلار به صندوق هاي سرمایه گذاري سبز سرریز شده است تا از سوخت هاي فسیلی دور شوند. هر روز بیش از 5 میلیارد دلار اوراق قرضه و وام براي تأمین مالی طرح هاي سبز منتشر می شود. دو بانک بزرگ آمریکا متعهد شده اند که 4 تریلیون دلار براي کمک به انتقال انرژي سبز در دهه آینده کمک کنند. آژانس بین المللی انرژي خواستار 5 تریلیون دلار در سال پروژه هاي انرژي براي دستیابی به اهداف انتشار خالص صفر است. 

سرمایه گذاري سبز در حال حاضر کمتر شبیه به علاقه سرمایه گذاران آگاه اجتماعی است و بیشتر شبیه یک عجله طلاي پایدار است.

وال استریت ژورنال ،22 مه 2021 

انتقال انرژي همانند روند "IT" قرن بیست و یکم است. سرمایه گذاران اولیه در انقلاب سبز احتمالاً می توانند میلیونرهاي سبز فردا باشند! و مس در مرکز سرمایه گذاري سبز قرار دارد.

درباره شرکت هاي مس ، یک شرکت اکتشاف و توسعه مس که در حال کاوش در منطقه ناب مس است، بیشتر تحقیق کنید.

به سادگی به وب سایت اینترنتی آنها سر بزنید تا درباره شرکت و کارهایی که آنها انجام می دهند بیشتر اطلاعات کسب کنید، می توانید با یکی از نمایندگان سرمایه گذار آنها صحبت کنید یا آدرس ایمیل خود را بگذارید تا اولین کسی باشید که اخبار آینده را دریافت می‌کند. همچنین می توانید این گزارش سرمایه گذاري را به کارگزار خود و به دوستان خود ارائه دهید .

سرمایه گذاري روي شرکت هاي مس پتانسیل دریافت سود بالایی دارد، اما ریسک بالاتري نیز دارد. و عملکرد گذشته تضمینی براي نتایج آینده نیست.

اما با این احتیاط شدید، معتقدم تحلیل من از آینده مس عالی است .

 

با آرزوي موفقیت در تمامی سرمایه گذاري ها 

دکتر مسیح رضوانی  

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )