ایران ضایعات

عصر طلایی مس (بخش دوم)

عـصــر طلایـی مـس (بــخـش دوم)

توضیحات : 

انرژي پاك، روند سرمایه گذاري بزرگ بعدي است... و مس پادشاه است! 

اسم من مسیح رضوانی است. من نزدیک به 4 سال را به عنوان یک تحلیلگر فنی بازار، محقق بازار، آموزش دهنده و بازرگان گذرانده ام. 

کار من یافتن فرصت هاي بزرگی است که 99.9 درصد سرمایه گذاران نادیده گرفته یا نادیده گرفته اند -  به ویژه شرکت هایی که در آستانه پیشرفت هاي بزرگ بالقوه هستند. من به دنبال سرمایه گذارانی هستم که به دنبال چیزي غیرعادي هستند ... که هزینه زیادي ندارد ... و شما را در "پشت در" یک روند در حال ظهور قرار می دهد. 

صادقانه بگویم، این روند انرژي پاك با مس غیرقابل برگشت است، فلزي حیاتی که براي انتقال نرم مورد نیاز است. در دهه گذشته، تقاضاي مس به طور پیوسته از ابتکارات سبزي مانند پذیرش EV، منابع انرژي تجدیدپذیر جدید و هزینه هاي زیرساختی متمرکز بر سبز در حال افزایش بوده است. اما علیرغم تقاضاي قوي، عرضه به طور قابل توجهی عقب است و با پیش بینی تحلیلگرانی که پیش بینی می کنند تقاضاي مس تا سال 2050 می تواند 350 %  افزایش یابد، وضعیت بدتر می شود. 

جاي تعجب نیست که بایدن 226 میلیارد دلار درآمد بادآورده مس را در زیرساخت هاي آینده مصرف کرده است ..

نگاهی بیاندازید:

  • 65 میلیارد دلار براي بازسازي شبکه برق شامل ساخت هزاران مایل خطوط برق جدید و گسترش انرژي هاي تجدید پذیر
  • 39 میلیارد دلار براي نوسازي حمل و نقل عمومی، با تاکید بر وسایل نقلیه بدون آلایندگی
  • سرمایه گذاري 65 میلیارد دلاري براي بهبود زیرساخت هاي پهناي باند کشور
  • 17 میلیارد دلار زیرساخت بندري
  • 25 میلیارد دلار در فرودگاه ها براي ترویج برق رسانی و سایر فناوري هاي کم کربن
  • 5,7 میلیارد دلار براي اتوبوس ها و کشتی هاي بدون آلاینده و کم آلاینده، با هدف تحویل هزاران اتوبوس برقی مدارس به مناطق سراسر کشور
  • 5,7 میلیارد دلار براي ساخت شبکه سراسري شارژرهاي خودروهاي الکتریکی پلاگین

مجموع: 226 میلیارد دلار هزینه، همه برای مس انجام  می شود . 

هر یک از این تخصیص هزینه هایی که من به تازگی فهرست کردم به مس نیاز دارد، جاي تعجب نیست که بسیاري از تحلیلگران بر این باورند که اگر معادن مس جدیدي پیدا نشود، کمبود بالقوه فاجعه بار مس می تواند به 10 میلیون تن برسد. 

علاوه بر این ، 110 میلیارد دلار اضافی از این صورت حساب زیرساختی صرف ساخت جاده ها و پل ها می شود که به مقادیر زیادي مس نیاز دارد. 

شایان ذکر است که مس فلز انتخابی در ساخت تجهیزات، سیستم هاي گرمایش و سرمایش، ریزپردازنده هاي تلفن همراه و کامپیوتر، خدمات اینترنت، سیم کشی کابل، ساخت و سازهاي مسکونی و تجاري است. مس همچنین در ساخت هواپیماها، قطارها، ترانسفورماتورها، ژنراتورها، سکوهاي نفتی، نیروگاه هاي برق ساحلی و موارد دیگر استفاده می شود. 

مس حتی داراي خواص ضد میکروبی است و دستگیره هاي مسی در ساختمان هاي عمومی رایج است، که در زمان وقوع بیماري همه گیر، جزو کالاهاي ضروري به حساب می آید . 

به همین دلیل است که توصیه میکنم  با سرعت عمل اقدام کنید و در سهام شرکت هاي مس و معادن مس عظیم سرمایه گذاري نمایید . 

به راستی، من هرگز چنین فرصت شگفت انگیزي را ندیده ام که سرمایه گذاران روزمره بتوانند از آن استفاده کنند – (تعهد برگشت ناپذیر جهان به انرژي پاك در دهه آینده). 

رابرت فریدلند، یک معدن کار مس که از او بعنوان یک میلیاردر یاد می شود، در یکی از سخنرانی هاي خود با هیجان زیادي عنوان کرد که :

"اگر قرار است دنیا با موفقیت به انرژي پاك و حمل و نقل سبز منتقل شود ،پس همه چیز مس، مس، مس، مس، مس، مس است!" 

اگر اکنون، روند انرژي پاك را با بایدن و کنگره که صدها میلیارد دلار در قراردادهاي زیرساختی که به مقادیر هنگفتی مس نیاز دارد را ، دنبال کنیم ... بنابراین ، می توانیم شاهد شروع یک صعود بی رحم مس باشیم که قبلاً هرگز ندیده بودیم. 

سوال : 

آیا با جمع شدن این عوامل در حال حاضر، شما نمی خواهید ، فرصت نگاهی کوچک به شرکت هاي عظیم مس را از دست دهید ؟ 

در حالی که همه این ها خبر خوبی براي سرمایه گذارانی است که قصد سرمایه گذاري در مس را دارند ،یک دلیل  دیگر در بازي وجود دارد که می تواند شرکت هاي عظیم مسی را به طرز ویژه اي جذاب کند. 

در عرض یک دهه، جهان ممکن است با کمبود شدید چیزي که مسلماً حیاتی ترین فلز براي اقتصادهاي جهانی است، یعنی مس، مواجه شود.

بلومبرگ نیوز 19 مارس 2021 

گوریل 800 پوندي که مس جهان را می بلعد.

در سال 2020، جهان 9,26 میلیون تن مس مصرف کرد. (جدیدترین داده ها) و جاي تعجب نیست اما... چین 54 % از مس جهان را می بلعد در صورتی که مصرف اروپا و آمریکاي شمالی در مجموع حتی نیمی از مصرف چین نیست.  

به سادگی میتوان گفت که چین، به عنوان مصرف کننده روي مس تسلط دارد. 

نکته قابل توجه این ست که چین فقط 8% از تناژ مس جهان را استخراج میکند و جاي سوال ست که : 

چین تمام مس مصرفی خود را از کجا تامین میکند؟؟؟ 

بر اساس گزارش موسسه امریکن اینترپرایس، چین بین سال هاي 2005 تا 2020 بیش از 56 میلیارد دلار براي خرید دارایی هاي مس (معادن) در خارج از کشور هزینه کرده است. 

همانطور که در نمودار می بینید، منابع طبیعی آفریقا توسط چین در حال غارت شدن است ، اما آیا متوجه شدید؟ چین براي سرمایه گذاري در معادن مس در آمریکاي شمالی تقریبا نزدیک به صفر هزینه کرده است؟ (تا لحظه نگارش این مقاله) 

مجله فوربس حتی چنگال مس چین را "گوریل ۸۰۰ پوندی" می نامد. 

چین ممکن است در حال حاضر ۵۴ درصد از منابع مس جهان را مصرف کند، اما من انتظار دارم که عطش و تشنگی چین برای مس بیشتر شود- ناشی از نیاز های ۱.۴ میلیارد جمعیت آن- منهی بقیه جهان.

و به همین دلیل است که من درباره شرکت های عظیم مسی در تمام اقصی نقاط دنیا هیجان زده هستم، مخصوصا آنهایی که در نقطه اي شیرین از اکتشافات جدید بالقوه مس قرار گرفته اند. 

در حال حاضر خیلی از شرکت های عظیم مسی در مانیتور ردیابی چین نیست، بنابراین ممکن است برای تک تک انسان های کره زمین که به دنبال استفاده از هزینه هاي هنگفت دولتها در پروژه های زیر ساختی جدید هستند سرمایه گذاری محتاطانه ای باشد... مطمئنا تقاضا برای مس را افزایش می دهد.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۳ مرداد ۰۱
    فراز عظیمی :
    باسلام باتوجه به نیاز روزافزون مس و افزایش قیمت این محصول متولیان امر در کشوربایستی نسبت به بررسی وراه اندازی معادن متروک سریعا اقدام ومعادن موقع به چرخه تولیدبانگرردنند
    پاسخ