ایران ضایعات

کاربرد های میلگرد کششی یا ترانس 

کاربرد های میلگرد کششی یا ترانس 

میلگرد کششی چیست؟ 

میلگرد کشش یا ترانس، نوعی میلگرد بدون آج با سطحی صاف و صیقلی است که به شکل مستقیم و غیر مستقیم در صنایع مختلف کاربرد دارد‌. این مقطع فولادی در اصل نوعی میلگرد ساده صنعتی است که با همین سطح صاف شناخته می شود. 

میلگرد ترانس بر اساس استانداردهای فنی، در گروه میلگرد A1 دسته بندی می‌شود. مقاومت تسلیم آن، ۲۴۰۰ و مقاومت کششی آن ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع می باشد. 

بسیاری از ادوات و ابزار کشاورزی را به کمک این میلگرد می سازند. همچنین حفاظ‌های ساختمانی، لولای آهنی، پیچ و مهره و مبلمان فرفورژه هم به همین شکل ساخته می شوند. 

میلگرد کششی چگونه تولید می‌شود؟ 

ابتدا به کمک نورد گرم، میلگرد ساده خام تولید مي گردد. سپس عملیات مختلفی روی آن انجام می شود تا نهایتا میلگرد کششی تولید شود. این عملیات عبارتند از :

  • اسید شویی
  • سر تراشی
  • کشش کاری
  • تابگیری 

مرحله اسید شویی

اسید شویی میلگرد ترانس را جهت از بین بردن اکسید آهن روی سطح آن انجام می دهند. این اکسید آهن که به خاطر حرارت، ایجاد شده توسط اسید هیدروکلریک زدوده می شود. غلظت این اسید بین دو تا ده درصد می باشد و دمای مناسب این کار را هشتاد و دو تا نود و سه درجه سانتی گراد در نظر می گیرند. 

مرحله سر تراشی 

برای اینکه میلگرد ساده خام از قالب عبور کند، حدود ده تا دوازده سانتی متر آن را تراش می دهند. به این عملیات سرتراشی می گویند. 

مرحله کشش کاری

مرحله بعد مربوط به کشش کاری است. در این مرحله، میلگرد خام را قالب عبور می دهند که سر آن را به وسیله فک یا گیره قفل نموده و عملیات کشش کاری انجام می شود. 

مرحله تابگیری

در انتها نوبت به مرحله تابگیری میلگرد می رسد. در این مرحله، میلگرد به قطعات سه یا چهار متری برش داده شده و با عبور از دستگاه تابگیر، انحنای آن را برطرف می کنند.

در صورتی که صیقلی بودن میلگرد نیاز باشد از طریق پولیش زنی این کار انجام می شود‌. 

انواع میلگرد کششی و کاربرد هر یک 

میلگرد ترانس  انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • میلگرد کششی تک پولیش
  • میلگرد کششی دو پولیش
  • میلگرد کششی سنگ خورده
  • میلگرد کششی بلبرینگ خور
  • میلگرد کششی شش پر
  • میلگرد کششی روغنی

میلگرد کششی تک پولیش 

میلگرد کششی تک پولیش، ناهمواری های سطحی خود را در عملیات پولیش زنی از دست داده و داری سطحی صاف صیقلی است. مقاومت بسیار بالا نیز جزو ویژگی های آن است. 

کاربرد مهم میلگرد کششی تک پولیش، تولید قطعات هیدرولیکی خودرو ها و ماشین‌ آلات صنعتی، قطعات پمپ‌های آب و نفت و سیلندرهای نفتی است. 

میلگرد کششی دو پولیش 

میلگرد ترانس دو پولیش، در واقع میلگرد کششی تک پولیش است که دو مرتبه عملیات پولیش زنی روی آن صورت گرفته است. در نتیجه سطحی به مراتب براق تر و آینه ای تر دارد. برای ساخت قطعاتی که زیبایی آنها اهمیت دارد به کار برده می شود.

علاوه بر این، میلگرد ترانس دو پولیش در ساخت محافظ نمای ساختمان‌ و  قطعات بیرونی خودرو ها هم به کار می رود تا ضمن استفاده از ظاهر زیبا، از مقاومت بالای آنها هم بهره مند گردند. 

میلگرد کششی سنگ ‌خورده

میلگرد سنگ خورده هم سطحی صاف و صیقلی دارد.  این کار به کمک دستگاه سنگ زنی انجام می گیرد.

میلگرد مذکور دارای دو نوع سر زرد و سر قرمز می باشد. در اصل رنگ ها بیان کننده ساختار و روش تولید آنهاست. 

میلگرد کششی بلبرینگ خور 

این نوع میلگرد ظاهری شبیه به نوع سنگ خورده داشته که از فولاد CK45 و st37 ساخته شده است. سطح براق و قابلیت بلبرینگ خور بودن از مشخصات این میلگرد کششی می باشد. 

میلگرد کششی بلبرینگ خور را هم در تولید قطعات نشکن خودرو ها و ماشین‌ آلات صنعتی هم در تولید مبل و ابزار آلات صنعتی استفاده می کنند. 

میلگرد کششی شش ‌پر 

نوع شش پر این میلگرد، دارای سطح مقطع شش ضلعی بوده و با فولاد آلیاژی ST37 ساخته می‌شود. این میلگرد مستحکم در صنعت خودروسازی کاربرد فراوانی دارد. همچنین برای تولید  قطعات فلزی و ماشین‌آلات صنعتی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

میلگرد کششی روغنی 

میلگرد کششی روغنی که در ساخت پیچ های بلند مورد استفاده قرار می گیرد، از طریق عملیات نورد سرد تولید می شود. سطح آن هم کاملا صاف و صیقلی و روغنی می باشد. 

قیمت میلگرد ترانس  

از آنجایی که برای تولید میلگرد کششی نیاز است که چند مرحله طی شود قیمت آن نسبت به میلگرد ساده نوردی بیشتر است. در واقع مراحل مختلف تولید، در قیمت میلگرد کششی، اثرگذار بوده. همچنین اگر میلگرد، پولیش احتیاج داشته باشد، قیمت تمام شده آن، تغییر خواهد کرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )