ایران ضایعات

ورق دریایی، نمونه ای از کاربرد فولاد در دریا

ورق دریایی، نمونه ای از کاربرد فولاد در دریا

مقدمه

صنایع دریایی همانند بسیاری از صنایع، استفاده زیادی از فولاد می برد. کشتی ها که وسیله حمل و نقل در دریا ها محسوب می شوند، از جنس فولاد هستند. اما این نوع فولاد چه ویژگی دارد که با وجود تحمل وزن بسیار زياد، غرق نمی شود؟
ورق دریایی، ورقی فولادی است که برای این‌منظور استفاده می شود. در ادامه در مورد این نوع ورق فولادی و کاربرد ها و ویژگی های بیشتر آشنا خواهید شد.

 ورق دریایی، چه نوع ورقی است؟

همان طور که در بالا اشاره شد ورق دریایی، نوعی ورق فولادی است که با کمک نورد گرم تولید می شود. قابلیت جوش پذیری ورق دریایی بالا بوده و بسیار مستحکم می باشد. همچنین مقاومت خوبی نسبت به خورندگی آب شور دریا دارد.
ویژگی های مذکور سبب شده تا از ورق دریایی در ساخت قسمت های مختلف کشتی از جمله بدنه، عرشه و کف استفاده شود. قایق های بزرگ، شناور ها و زیر دریایی ها هم به کمک همین ورق ساخته می شوند.

 ورق دریایی چه کاربرد هایی دارد؟

ورق دریایی علاوه بر ساخت کشتی ها در ساخت سکو های نفتی نیز استفاده می شود. همچنین فانوس های دریایی، یدک کش ها، بارج ها، لندینگ گراف ها را هم به کمک همین ورق فولادی می سازند.
علاوه بر این، کف و همین طور پایه های اسکله های دریایی هم از جنس ورق دریایی هستند. از دیگر کاربرد های این ورق، ساخت لوله هایی است که جهت انتقال آب و یا نفت و گاز از دریا به سمت خشکی به کار برده می شوند‌. 

انواع ورق دریایی

استانداردهای مختلفی برای ارتقای کیفیت ورق های دریایی وجود دارد از جمله:

  • CCS
  • GL
  •   BV
  •   DNV
  • NK
  • LR 
  • RINA

ورق مذکور که بر اساس استاندارد مشخص ساخته می شود دارای سه گروه مختلف می باشد:

  • ورق GL-A
  • ورق A36
  • ورق LR_A

 ورق GL-A 

ورق دریایی GL-A با مقاومت تسلیم دویست و سی و پنج مگا پاسکال و مقاومت کششی چهارصد تا دویست و پنجاه مگا پاسکال، باکیفیت ترین نوع ورق دریایی شناخته می شود که صرفا از آن برای ساخت کشتی و زیر دریایی استفاده می کنند. 

 بيشترين ضخامتی که برای آن در نظر می گیرند، چهار میلی متر است.

ورق A36

نوع بعدی یعنی ورق A36، مقاومت کمتری نسبت به <ورق GL-A دارد. ابعاد استاندارد برای ساخت این نوع ورق 1.5*6 متر و 2*6 متر می باشد. مقاومت تسلیم آن هم دویست گیگا پاسکال است.
به منظور استفاده از این ورق ها در اسکله سازی، آنها را در کارخانه به شکل ذوزنقه و تسمه برش می دهند‌. کمترین ضخامت آن دو میلی متر است.
بیشترین کاربرد آن هم با ضخامت شش میلی متر می باشد.

ورق دریایی A36 را می توان بدون محدودیت ذوب نمود‌. میزان کربن آن هم کم بوده و به کمک کوره الکتریکی تولید می شود.

ورق LR-A

این نوع ورق دریایی که از توان کششی بالایی برخوردار است از نظر کشش نهایی و مقاومت تسلیم به ورق GL-A شبیه است.

وزن ورق دریایی

وزن ورق دریایی به این ترتیب به دست می آید:
حاصل ضرب طول، عرض و ضخامت آن را محاسبه و بر هزار تقسیم می کنند. در انتها ضریب 7.8 را در عدد حاصله ضرب نموده و وزن ورق به دست‌ می آيد.

مزایای ورق دریایی

ورق دریایی دارای ویژگی های منحصر به فردی است که هر یک می توانند نوعی مزیت برای آن به شمار روند. به عنوان مثال، این ورق، با وجود ضخامت کم، کیفیت بالایی دارد. در آب شور دریا قابل استفاده است.
به خاطر خاصیت جوش پذیری مناسب، هزینه جوشکاری کمتری دارد. همچنین وزن نهایی محصول ساخته شده هم کمتر خواهد بود که مقرون به صرفه ترمی باشد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۱ خرداد ۰۱
    محمد محمدی :
    باسلام وعرض ادب ممنون ازتوضیحات به جاتون یک سوال داشتم قیمت این ورق نسبت به ورق های فولادی دیگرکمترهست بابیشتر؟
    پاسخ
  • ۲۱ خرداد ۰۱
    نصیب للہ :
    سلام ورق بریه ترانزیت داری
    پاسخ
  • ۳۰ خرداد ۰۱
    سعید کریمی :
    باسلام ممنون از اطلاعات شما
    پاسخ