ایران ضایعات

نقش فلزات مختلف در سلامتی انسان

نقش فلزات مختلف در سلامتی انسان

مقدمه

معمولا کاربرد صنعتی فلزات برای عامه افراد شناخته شده است‌. اما در رابطه با کاربرد آنها در حوزه پزشکی و تاثیری که بر سلامت جامعه دارند، میزان آگاهی ها کم می باشد. در این مطلب، در مورد کاربرد انواع فلزات در علم پزشکی بحث شده؛ آن را تا انتها دنبال نمایید‌.

کاربرد فلزات در داروسازی

یکی از مهم ترین شاخه های پزشکی، داروسازی است. فلزات در تهیه دارو های مختلف کاربرد بسیاری زیادی دارند. البته پیشرفت در این زمینه و ورود فلزات متعدد دیگر در سال های آتی دور از انتظار نیست.
یکی از شناخته شده ترین فلزات در داروسازی، آهن است که برای تهیه و تولید دارو های مرتبط با کاهش فشار خون، درمان‌ های فوتو دینامیک و افزایش غلظت فسفات به کار می رود.
همچنین برای درمان آسم، برخی سرطان ها، ورم روماتوئید، مالاریا و عفونت های باکتریایی از طلا استفاده می شود‌. داروهایی که در تسکین بیماری های پوستی موثر هستند در ترکیب خود دارای فلز نقره می باشند. این فلز در داروهای مربوط به عفونت های میکروبی و انگلی و همچنین در تصویربرداری هم کارایی بسیاری دارد.
پلاتین در درمان‌ تومورهای بدخیم و انواع عفونت ویروسی و میکروبی اثرگذار است. پرتو درمانی به کمک مس انجام می شود. علاوه بر این در تصویر برداری و درمان‌ های فوتو دینامیک نیز کارایی خود را به اثبات رسانده است. کبالت نیز چنین نقشی را ایفا می کند.
منیزیم به عنوان یک ملین و ضد اسید برای بیماران تجویز می شود و پرکاری غدد را هم درمان‌ می کند. فلز جیوه می تواند در درمان نارسایی های قلبی مثمر ثمر واقع شود. همین طور عفونت های میکروبی و زخم ها را هم بهبود بخشد. نقش کروم نیز در درمان‌ دیابت پر رنگ می باشد.

کاربرد فولاد زنگ نزن در پزشکی

فولاد زنگ نزن (استیل) به خاطر اینکه نسبت به خوردگی مقاومت مناسبی دارد در ساخت ابزار و تجهیزات پزشکی مانند اتوکلاو ها، تخت های مخصوص جراحی، کابینت ها و  وسایل استریل کننده بسیار پر کاربرد است.
سینک و ظروف پزشکی را به کمک استیل 304 می سازند. نوع کم کربن آن چون قابلیت جوشکاری دارد برای ساخت قطعاتی با جوش مستحکم، به کار می روند. از طرفی چون در دماهای بسیار پایین،  دچار شکست نمی‌ شود، برای ساخت قطعاتی مستحکم کاربرد دارند.
استیل 316 هم به خاطر دارا بودن مولیبدن در ترکیب خود در مقایسه با استیل 304 تیزکاری و سخت کاری بهتری دارد. سوزن، قیچی و بسیاری از وسایل با کاربرد برندگی را از این‌ فلز می سازند.
سیم های ارتودنسی و ایمپلنت های بدن هم به کمک آلیاژهای فولاد زنگ نزن ساخته می شوند.

تیتانیوم، فلزی سازگار با بدن

آلیاژهای تیتانیوم در ایمپلنت نقش مهمی دارند. چرا که این فلز با بدن سازگار می باشد. از طرفی نسبت به خوردگی مقاوم است. نوع مرغوب آن دچار پوسیدگی نمی شود و استحکام بسیار بالایی دارد.

کاربرد فلزات در دندان پزشکی

پرکننده دندان یا همان آمالگام هم در ترکیب خود از فلزات مختلف بهره می برد. در حقیقت آمالگام از ترکیب جیوه و آلیاژ آمالگام حاصل می شود.
معمولا هفتاد تا هفتاد و سه درصد از پر کننده دندان را فلز نقره تشکیل می دهد. سهم قلع بیست و پنج تا بیست و هفت درصد بوده و دو تا سه درصد آن هم مس می باشد. فلز روی به مقدار کم در این ترکیب به کار می رود.
مقادیر جزئی از طلا، پلاتین و پالادیوم نیز در ساختار این آلیاژ به چشم می خورد.

آلومینیوم چه کاربردی در پزشکی دارد؟

آلومینیوم را می توان جزو فلزات پر کاربرد در علم پزشکی عنوان کرد. این فلز ویژگی های منحصر به فردی دارد و همین امر سبب شده تا در ساخت تجهیزات بیمارستانی مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال ساخت تجهیزات مورد نیاز برای دیالیز بیماران، عکسبرداری، ویلچر، برانکارد، واکر، صندلی های دندانپزشکی و ... به کمک آلومینیوم  انجام می شود.

بازیافت ضایعات فلزات پزشکی

قابلیت بازیافت، جزو ویژگی های فلزات می باشد. ضایعات فلزات پزشکی را می توان مجددا بازیافت نمود و مورد استفاده  قرار داد.
از آنجایی که تجهیزات الکترونیکی بسیاری در پزشکی وجود دارد و عموما در برد های الکترونیکی آنها فلزات گرانبها از جمله طلا، نقره  پالادیوم و ... یافت می شود، بازیافتشان ارزشمند خواهد بود.
حتی فیلم های رادیولوژی چون دارای نقره هستند، از ارزش بازیافت برخوردارند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۶ خرداد ۰۱
    پرسپولیس پرسپولیسی :
    عالی بود دستتون درد نکنه خیلی مفید بود احسنت وممنون
    پاسخ
  • ۸ خرداد ۰۱
    حبیب رحیمی :
    باسلام‌از‌متن‌های‌درباره‌فلزات‌‌نوشتین‌عالی‌بود‌
    پاسخ
  • ۲۰ خرداد ۰۱
    نوید عزیزی :
    سپاس مهربانوی گرامی از اطلاعات خوب و مفیدی که در اختیارمان گذاشتید،🙏🙏🌹🌹
    پاسخ