ایران ضایعات

آشنایی با نحوه بازیافت آسفالت

آشنایی با نحوه  بازیافت آسفالت

مقدمه

به طور طبیعی آسفالت نیز عمر مفید مختص به خود را دارد. شرایط اقلیمی، فشار ناشی از تردد ماشین آلات، کیفیت مصالح به کار رفته در آن و بسیاری از عوامل دیگر سبب می شود تا ترک‌ های مختلفي هم در جهت عرضی و هم در جهت طولی آسفالت ایجاد گردد.
بازسازی و تعمیر یک قسمت از آسفالت، معمولا نتیجه مطلوبی ندارد و پس از مدت کوتاهی مجددا دچار آسیب دیدگی می شود. بازیافت آسفالت، یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه تر می باشد که در این مطلب در رابطه با آن بحث شده است.

بازیافت آسفالت از طریق احیای FDR

یکی از شیوه های بازیافت آسفالت، استفاده از روش احیای عمیق یا همان احیای FDR است. روشی سریع، مقرون به صرفه و با کیفیت که مورد توجه پیمانکاران و کارفرمایان قرار گرفته است.
در این روش، به کمک دستگاه ها و تجهیزات ویژه اي، سطح آسفالت، تراشیده می شود. مواد حاصله به همراه آب و سیمان، ترکیب شده و در ادامه عملیات متراکم سازی آنها انجام می شود.
ترکیب به دست آمده را روی سطح ریخته و عملیات مربوط به آسفالت روی آن انجام می گیرد. عمق مسیری که قرار است مرمت آسفالت صورت گیرد از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید از مقدار معینی فراتر رود.

بازیافت آسفالت به روش احیای عمیق چه مزایایی دارد؟

همان طور که در قسمت بالا اشاره شد بازیافت آسفالت به روش احیای عمیق از سرعت عمل بالایی برخوردار است که این امر مانع بسته شدن جاده و خیابان برای مدت زمان طولانی می شود. در مقایسه با روش های جایگزینی و تعمیر، صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
علاوه بر این به صرفه جویی در انرژی کمک زیادی می کند. در نتیجه به کاهش تولید آلاینده های هوا هم منجر می شود.
این روش، برای افزایش دوام و استحکام جاده و خیابان، عملکرد مطلوبی دارد.

در روش احیای عمیق چه تجهیزاتی نیاز است؟

در بازیافت آسفالت به روش FDR، تجهیزات مختلفی از جمله دستگاهی که عملیات پودر کردن و ترکیب نمودن آسفالت هاي قديمي را بر عهده دارد مورد نیاز است. گریدر، غلتک، دستگاه مخصوصی که پخش نمودن سیمان را انجام می دهد و منبع آب جهت استفاده در هنگام ترکیب مواد از دیگر تجهیزات مورد نیاز می باشد.

انواع بازیافت آسفالت

اگر بخواهیم بازیافت آسفالت را با توجه به مکانی که عملیات در آن صورت می‌گیرد، دسته بندی کنیم دو نوع کلی  خواهیم داشت: بازیافت در کارخانه، بازیافت در محل.

بازیافت آسفالت در کارخانه

 آسفالتی که در کارخانه بازیافت می شود، باید ابتدا آسیاب و پاکسازی گردد و در انتها مواد چسبی و یا آسفالت تازه با آن ترکیب  شود. انجام چنین عملیاتی می تواند شامل سه گروه داغ، گرم و سرد باشد.
بازیافت آسفالت در کارخانه نسبت به بازیافت در محل هزینه و آلودگی بیشتری خواهد داشت. همچنین آسفالت های جدید که تولید می شوند نیاز به مکانی برای انبار کردن دارند که خود مستلزم هزینه مجزا بوده. ترکیبات سمی آسفالت در هنگام بازیافت می توانند به آب مصرفی کارخانه ورود کرده و آلودگی زیست محیطی به همراه داشته باشند.
برخی تجهیزات اختیاری در این کارخانه ها عبارتند از: تجهیزات ویژه که پیری قیر را کاهش می دهند و تجهیزاتی که از انتشار گرد و غبار و هیدروکربن جلوگیری می کنند.

بازیافت آسفالت در محل

بازیافت آسفالت در محل پروژه به صورت گرم و سرد انجام می شود. در بازیافت گرم، سطح آسفالت آسیب دیده به کمک گرم کردن آن برداشته می شود و با مصالح و ترکیبات جدید از جمله جوان ساز و گاها آسفالت گرم مخلوط می گردد. بعد از اینکه تمامی مراحل مربوط به کنترل کیفیت، انجام شد روی سطح مورد نظر پخش و در نهایت متراکم می شود.
در بازیافت آسفالت به روش سرد، لایه غیر چسبنده، تراشیده و بعد از آن، به صورت دانه بندی شده در می آید و با مواد هیدرولیکی و قیری ترکیب می شود. در ادامه نوبت به پخش و متراکم کردن آسفالت جدید می رسد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۳ خرداد ۰۱
    سیاوش رضازاده :
    خوب است انشالله بعد مدتی hv
    پاسخ
  • ۱۸ خرداد ۰۱
    فراز عظیمی :
    بازیافت مدرن یا Fdr در ایران بنابر دلایلی همچون مستهلک بودن بیشتر ماشین آلات مربوطه و شرایط عموی پیمان درراهای اصلی واقعامقرون به صرفه نیست وفکرمیکنم ادارات مربوطه بایسته ازاسفالت بازیافتی درراهای فرعی وراههایی که ازتردد کمتری برخوردار هستند استفاده کنند
    پاسخ
  • ۲۵ خرداد ۰۱
    گودرز چراغی :
    خوب است به نظرم کم هزینه هست نسبت به آسفالتی که در کارخانه تولید شود
    پاسخ
  • ۱۵ شهریور ۰۱
    احمد فرخ پور :
    عالیه اگر در تمام کشور استفاده بشه . خیلی زیاد صرفه جویی هم در مصرف شن و ماسه میشه و هم قیر و محیط زیست نیز در امان میماند از نخاله آسفالت
    پاسخ